WanToNevím jak ty, ale já hraju RPG už 12. rok a 8 let tvořím vlastní pravidla. Hrálo se mnou 50 lidí, celkem 70ti jsem svá pravidla poslal, už pár let o tvorbě diskutuju. Hráli se mnou lidé ze základní školy i vysokoškoláci.
A z toho všeho jsem usoudil právě to co píšu - třeba že rozsah větší než 10 je úplně zbytečný, protože hodnoty hráčských postav, které často používají, se pohybují v rozptylu maximálně 5 (třeba všichni bojující mají síla obratnost 12 - 16, stejně jako mágové inteligenci a vůli). A GM při takové jemnosti stejně nepoužívá sílu 14, obratnost 15 a odolnost 13, ale všechno na 14. A silnější protvník nebude mít všechno na 15, ale tak o dva nebo tři body výš.
Popsal jsi svoně pár čísel, ale dovedeš odlišit hodnoty 14 a 15? Nebo 27 a 28? V prvním případě jsi pořád průměr, v druhém mistr, nebo ne?
Stejně tak rozdělení dovedností - budeš si za tím stát? Jak je obtížné hrát na housle, malovat obrazy, vrhat nože nebo střílet z pistole?
NPC mají mnohem méně dovedností než hráčské postavy, ještě jsem neviděl nikoho, kdo by si házel na takovou zbytečnost jako psychlogie u NPC - nebo snad chtěl nějaký hráč udělat rozbor své osobnosti?
Zdvojnásobení všech bodů je možné, ale proč neuzpůsobíš systém, aby to tak být nemuselo?
S tím souvisí hody - mnohokrát jsem se přesvědčil, že na rozsahu čísel závisí rychlost počítání. Do desítky to hráči zvládají za dve sekundy maximálně, do dvacítky už za pět a ještě u toho dělají víc chyb, nad dvacet často berou kalkulačku nebo se pletou až o 20% - jendo jaké vzdělání a i po mnoha hrách a tedy dost velké praxi. Nehledě na fakt, že GM pak začne výseldky stejně odhadovat místo počítání, když chce hru zrychlit. Opět, tohle připouští mnoho GMů, se kteýrmi jsem mluvil, nemám důvod myslet si, že to ve tvím případě bude extra jiné.
A kam vede úprava vlastností v poměru 1:1 se můžeš přesvědčit sám ve hře - válečníci budou mít fyzické vlastnosti přesně o tolik vyšší, o kolik snížili psychické, mágové a další naopak. Pokud tento počet platí i pro další zvyšování (mimochodem, proč se vlastnosti moc nezvyšují?) za chvíli budou postavy dost nevyvážené. Opět - také jsem v tomto systému hrál a tahle necnost vyplavala rychle na povrch.
Tak nebo onak, pokud chceš měnit GURPSy, doporučuju ti je osekat mnohem víc od různých nástaveb, která onu modulárnost narušují, hromadou odvozenách vlastností počínaje a dělením dovedností konče. |