xXx: The Next Leveljak se dalo čekat, nebylo možný si nechat na dlouho ujít cz premiéru XXX2 :) I když tedy filmová stránka tohohle filmu byla taky jedno z hodně velkých lákadel, po stránce filmové, je výsledkem mírná rozpačitost... některé sekvence jsou vynikající... jiné až tak nadživotní a přitažené za pačesy, že by i v bondovkách působily ujetě :-) ale tedy rozhodně něco podobnýho není na škodu věci, když je tedy film jakousi US variací Bonda a v závěru je skutečně IMHO kouzelným způsobem zaděláno na pokračování.
Celkově tedy filmu jde vytktnout to, co starým bondovkám - u blockbusteru takovéhoto rozsahu možná trochu překvapí nedotaženost trikových záběrů a míra a množství berliček, ale stejně tedy jako podobné věci působily relativně půvabně v 60. letech v bondovské sérii - tyto filmy jsou dnes již brány poněkud s rezervou jako dítka své doby a tedy i s velmi silnými ohledy na jejich chabou technickou stránku. Vidět ve filmu s rozpočtem cca nějakých těch 80-110 milionů (přesný rozpočet fakt netušim) takhle nedotažený některý momenty je poněkud škoda.
Další, co se tedy už pozvolna blíží k hudbě (který by se to tu asi zřejmě v tuhle chvíli mělo nejvíc týkat), a je zároveň i jedním z nedostatků filmu, je jeho přeruchovanost - když srovnám mix třeba Robota, Hellboye, nebo T3, kde tedy byla taky v každým filmu tuna zvukových a jiných efektů - jejich mix byl proveden se skutečným citem, který tedy u XXX 2 bohužel zcela chybí a i když je hudba v některých scénách skutečně vynikající (např. úvod, tanková bitva, nebo závěrečná honička auta, vlaku a helikoptér), mixem je většina z ní naprosto pohřbitá pod nánosy ruchů a efektů...
Co se tedy hudby samotný týče, docela zaráží fakt, že pro cca 100 minutový film měl Marco složil a taky koncem února nahrát okolo 75 minut hudby - i když tedy jistý zlomek pokryjí i alternativní verze různých střihů filmu, pořád tedy je hudby ve filmu, v konstrastu s tímto číslem, překvapivě málo. Nelze se tedy ubránit dojmu, že podobně jako v případě FlIGHT OF THE PHOENIX byla část hudby ve filmu "vyhozena" a tentokrát nahrazena tunou hypermoderní "hudby" alá rap, hip-hop, atp...
Co se týče stylového rozsahu zbytku score (tedy toho mála, co ve filmu je, a ještě většího mála, ze kterýho je aspon něco slyšet), tak dominují především elektrické kytary. I když je tedy na především úvodní sekvenci velmi dobře patrné, že se nahrávání hudby účastnil 75 členný symfonický orchestr. V úvodní sekvenci (viz první z klipů o kousek níž) je znát jedna velmi krátká (snad dokonce 2 tonová) fráze, která je v téhle sekvenci dovedena k dokonalosti. Po několika klidnějších minutách následuje pochod nového XXX za doprovodu Main titles, které následně nastoupí v ještě víc elektroničtější lince než jsou ke stažení na Marcově oficiálním webu. ->přibyla jedna linka elektrický kytary (tak se tedy může zdát, že i když byla jinak Marcova práce velmi moderní, co se využití elektrických kytar týče, nebyla moderní dostatečně a tak byly v úvodu "přimontovány" další kytary a část hudby nahrazena tvrdým hip-hopem (či čímsi).
Dalším prvkem je romantické (téměř love theme) s mírným jazzovým nádechem (jazzové perkuse, klavír a pak elektronicky modulované krátké smyčcové tahy v pozadí), které tedy má prostor jen tuším ve 2 scénách a pokaždé je velmi příjemným ostrůvkem poklidu s moc pěkným hlavním klavírním nápadem.
Pak tedy následuje tuna hudby s využitím kytar, která je na solidní úrovni, ale daleko zajímavější mi přijde zapojení orchestrálnějších elementů - např. scéna příprav a celkového přesunu na Kapitol a hlavně tedy začátek finální honičky, který po vpádu kytar zase nabere orchestrální ráz (v typických Marcových svižných akčních intencích) a ve finále je IMHO překrásná šmidlačka :)
Pak pochopitelně následuje krátký poklidný epilog, stejně jako pár vojenštějších skladeb - u jejichž scén skutečně nebudu spoilerovat.
I když tedy film celkově je, alespoň pro mě po velmi vybičovaném očekávání (ovlivněném jménem Lee Tamahoriho), mírným zklamáním, už se nemůžu dočkat, až se objeví nějaký score release - pokud tedy ne oficiálního, pak neoficiálního rázu, tak jako tak, si ho tahle práce zaslouží...
film *** (trošku slabší)
hudba ve filmu ***1/2
hudba samostatně **** |