makovec [214]: Nevím, jestli odvádí víc nebo míň. Nepřipadá mi normální zakazovat něco, co je v první řadě někomu užitečné (i když automobilová doprava je užitečnější více a širšímu okruhu lidí než kouření). To je jako bys zakázal střelné zbraně, protože můžou zabíjet nevinné. Lze to regulovat tak, aby to někde nepůsobilo extrémní důsledky (třeba omezení dopravy v centru měst, nebo zákaz kouření na zastávce MHD), nebo aby to lidé nenadužívali (spotřební daně), ale kdo chce a bude na to mít, tomu v tom nelze zabránit. Takže druhý odstavec mi nepřipadá příhodný.
makovec [216]: Myslíš, že soukromé vozidlo nějak z principu není využíváno v "obecném blahu", resp. přesněji i k užitku velkého počtu jiných osob? Že třeba zaměstnavatel a rodina motoristy nemá užitek z toho, že se díky autu dostane do práce, kam by se jinak nedostal, nebo jen s neúměrnými obtížemi? Nebo že si můžu dovolit nakoupit v obchoďáku dlouhodobé zásoby některého zboží za pár tisíc, protože jsem schopen si to odvézt domů? Tím pádem nemusím každý týden vydávat na cestu s jednou taškou, ušetřím čas a v důsledku toho jsem třeba odpočatější pro práci...
U cigaret jsou tyhle efekty minimální. Kdo má užitek z kouření? Výrobce, prodejce, uživatel. Přitom nevím o tom, že by cigareta sama o sobě (a ne jako lék na abstinenční příznaky) měla nějaký pozitivní vliv třeba na výkonnost uživatele. Z nelegálních drog má taky užitek jenom výrobce, dealer a uživatel. A negativní účinky pro ostatní jsou tu mnohem vyšší než u cigaret. Přesto, pokud je schopen uživatel negativní dopady na okolí minimalizovat, ať si klidně sám doma píchá heroin.
makovec [219]: Podle mě se tohle nedá srovnávat. Zákaz kouření a zákaz benzínu jsou dva nesmysly, ale ani tak není možné nevidět rozdíl mezi užitečností kouření a užitečností automobilové dopravy. Kde jsou mezi kuřáky kategorie podobné sanitkám, hasičům, dopravcům zboží, MHD, lidem co nemají jinou možnost jak se dostat do práce (obecně lidem, kteří by bez auta nemohli být tak ekonomicky aktivní)? |