Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Náš Lopuch Vám
vytře zrak

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Archiv klubu Ekonomický klub [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Svět kolem nás) moderuje Šéf Lopuchu.

Vítejte v Ekonomickém Klubu.




Posláním klubu je:
- diskuse nad aktuálními ekonomickými událostmi a reáliemi z hlediska ekonomické teorie
- odpovědi na dotazy ekonomů, ne-ekonomů i těch ostatních
- volná kategorie -- určí moderátoři podle nálady :-)


Základní pravidla:
1) slušná a věcná diskuse
2) aktuální články vkládejte formou linku
3) snažte se nesměšovat ekonomii s politikou, od toho jsou tu jiné kluby, míra tolerance záleží na moderátorech; chápeme, že to jsou spojené nádoby, avšak výkřiky typu „za inflaci může ČSSD“ či „s ODS pomřeme hlady“ nikam nevedly, nevedou a ani nepovedou
4) nebojte se zeptat, pokud něčemu nerozumíte

Spřátelené kluby:
Volby, Levice vs. pravice, Politika a dění ve světě

Současné téma


DOLAR


ANKETA (od miny)

  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help
   
[ 2286 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
bredy 27.8.2008 01:28  375
maebNebo taky, počet důchodců a turistů není dostatečně velký na to, aby se tam vyplatilo jezdit autobusem... Paráda!...
maeb 26.8.2008 20:51  374
Mezitim si místní usedlíci pořídili auta a motorky.

Jinými slovy ta podpora dopravy se nakonec ukázala zcela zbytečná. Trh problém sám vyřešil.
bredy 26.8.2008 19:43  373
To je otázka definovat role státu. Já si myslím, že by stát měl podporovat služby, pro které není až tak velká poptávka, takže bez podpory se nikomu nevyplatí, na druhou stranu služba je jaksi "ve veřejném zájmu". Ono si to protiřečí, ale je to kupodivu tak. Ona totiž poptávka po určité službě nemusí mít, až tak vysoká, aby přesvědčila někoho službu provozovat. Vemte si třeba osobní dopravu.

Do vesnice Skalice jezdí o víkendu autobus v sobotu ráno a v neděli večer. Přitom donedávna jezdil každý dvě hodiny. Stát přestal dopravu podporovat, protože byla drahá. Skoro bych čekal, že pokřivený trh dotované dopravy se narovná a objeví se dopravce, který tam občas zajede, byť bude dražší.... nezajede.... Prostě poptávka není tak vysoká, aby se to vyplatilo. Přesto člověk kolikrát stojí na zastávce a prská, jak to, že ten autobus jezdí jen v sobotu ráno a v neděli večer. Mezitim si místní usedlíci pořídili auta a motorky.

O tom, zda podporovat to nebo ono je težké rozhodnout. Jak to měřit? Pokud něco podporuju, deformuje to v dané oblasti trh. Výsledky měření jsou taky deformované Když to přestanu podporovat, může to způsobit, že se služba stane tak drahá, že lidé začnou hledat alternativy. Efektem je, že se využívá levná služba, která kupříkladu není šetrná k životnímu prostředí.

Můj názor je takový, že by se stát měl zbavit všech tradičních státních služeb, jako výběr sociálního, zdravotního, dokonce i výběr daní bych nechal certifikovaným komerčním subjektům, s tím, že by vybrané daně odevzdaly a část výberu ponechaly jako zisk. Domnívám se, že to komerční subjekty zvládnou lépe než stát. Navíc se pár komerčních subjektů lépe kontroluje než milióny poplatníků. Tady se také nabízí výber daní jednotlivými kraji, nebo dokonce místními uřady.

Naopak by stát podporoval oblasti ekonomiky, které nějakým způsobem jsou pro stát výhodné. Když už je ten Bursík ve vládě, tak by mohl podporovat projekty šetrnější na životní prostředí, protože čistější prostředí je služba "ve veřejném zájmu" byť o ni není přímá poptávka.

Tady je prostor i na občasnou podporu krachujícího podniku. Ale mělo by to být stylem odkupu, revitalizaci a prodeji. Možná podporu nepřímou, například spoluprací s nějakým investičním fondem (po výběrovém řízení), který obnovu provede. Protože propouštění a následné sociální nepokoje nejsou ve veřejné zájmu.
grendal 26.8.2008 18:45  372
tamti leta letouci TVRDE prosazovali to, co ty, ale v konfrontaci s realitou...
maeb 26.8.2008 18:41  371
tak mě k nim nezařazuj.
grendal 26.8.2008 18:37  370
ty ne...
Ty taky nejsi nekdo, kdo je, se citi odpovedni za stav americke ekonomiky, jako ti, o kterych mluvim.
maeb 26.8.2008 18:34  369
já ničeho nežádal..
grendal 26.8.2008 18:28  368
Zvlastni, ze i skalni zastanci teto linie, kterou prestavuje maeb, nedavno zadali stat, aby zasahl...
maeb 26.8.2008 18:18  367
Zachraňovat podnik není špatně, ale nemá to dělat stát. Stát se vůbec nemá cpát do ekonomiky jako tržní subjekt, neboť je to z hospodářského hlediska naprostej lempl (má jen nastavit podmínky fungování trhu a někdy na něj dohlížet).

Ale s těma bankama je to blbý, to jo...
vinyl vinyl - ...jen si hraju 26.8.2008 09:41  366
BredyRozdíl mezi běžným podnikem a bankou je právě v tom, že na banku je navázána někdy hodně velká část ekonomiky. Proto je taky bankovní sektor "zatížen" bankovním dohledem a musí plnit přísná kriteria.
bredy 26.8.2008 09:29  365
vinylNo z mého pohledu je banka = podnik. Takže až tak úplně mimo nejsem....

Úpřímě řečeno, taky skřípu zuby, když stát zachraňuje podnik na výrobu CRT obrazovek. Na druhou stranu, pokud by se ČEZ dostal do kytek (což je tedy jen hypotetická varianta), tak to jako stát budu muset nějak řešit,...
vinyl vinyl - ...jen si hraju 26.8.2008 08:31  364
Zachraňovat podnik je špatně. Z krátkodobého hlediska možná platí plusy a mínusy, které napsal bredy, z dlouhodobého jasně převáží nevýhody. Jiná situace ovšem je, je-li před krachem hodně velká banka. S tou se totiž může svést hodně velká část ekonomiky.
grendal 25.8.2008 21:15  363
a ono zrejme nezalezi na tom, co je v danou chvili levnejsi, ale co se jevi vyhodnejsi v dlouhodobem vyhledu a tam muze byt to drazssi a v te chvili trebas i relativne bolestivejsi reseni, vyhodnejsi.
(myslneno dost obecne)
666 25.8.2008 21:02  362
BredyProti záchraně je jedno "+" a 4 "-", ale to PLUS je daleko důležitější než všechny mínusy.
666 25.8.2008 21:01  361
HavelockPodpis.

[ 2286 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt