handz: No rekneme si to uprimne, to, co Williams predvedl na OST Revenge of the Sith, neni az tak vina Lucase ci nejakeho dalsiho, jak rikas, "chytraka", ale Williamse samotneho. Williams priblizne v dobe po Schindlerove seznamu tak vyrazne zmenil zpusob psani hudby a prace s motivy a postupne se od sveho puvodniho zpusobu psani zacal vzdaloval a vzdaloval natolik, ze nakonec dosel do bodu, kdy jeho hudba ma s Williamsem 2. poloviny 70. az 1. poloviny 90. let IMHO jen pramalo spolecneho. Je to proste dano tim, ze se jako umelec a clovek vyvijel, starnul, zmenil sve nazory a pristup k filmove hudbe a projevilo se to holt i na hudbe samotne, ktera je sice z remeslneho pohledu stale nadprumerna, ale bohuzel z emocionalniho a hudebniho hlediska ve smyslu poslouchatelnosti, barvitosti a leitmotivicke bohatosti se jeho hudba v porovnani s jeho slavnymi dily vyse zminovaneho obdobi jaksi oplostila. A zatimco dila jako Celisti, Blizka setkani, klas. Star Wars trilogie, trilogie o Indiana Jonesovi, E.T., Superman, Far and Away, Hook, Jursky park, Schindleruv seznam, a dalsi. byla (tedy alespon pro me) genialni a uzasnou hudbou od prvnich tonu az po zaverecne titulky, tak jeho novodoba "radoby mistrovska dilka" typu The Lost World, Seven Years in Tibet, Angela's Ashes, SW Ep I a II, Harry Potterove, Minority Report, Catch Me If You Can, apod. obsahuji maximalne par opravdu vybornych skladeb, viz. napr. "Duel of the Fates", ktere mohou smele konkurovat nejlepsim motivum Williamsovy "zlate ery", ale jako celek soundtracky nepusobi jiz tak celistve, emocionalne a melodicky bohate jako ty z drivejska. Vyjimkou je mozna tak akorat A.I. a Sleepers, ktere jsou IMHO skutecne vyborne a zajimave od zacatku do konce. Bohuzel v pripade SW Ep III mam pocit, ze Williams dosel do bodu sve kariery, kdy uz nedokaze (a nebo nechce) napsat ani ten jeden skutecne vyborny a zajimavy motiv ci skladbu, ktera by ze soundtracku zretelne vycuhovala. Co me vsak mrzi vic nez absence silnych melodii je absence emoci, tedy toho, co jsem na Williamsove hudbe vzdy nejvice obdivoval a miloval.
Nebo je proste chyba ve me, ze nedokazu Williamsovy nove soundtracky vnimat a prozivat tak intenzivne jako ty z obdobi let 1975 - 1993. |