Netušil jsem, že můj příspěvek zaujme, tak dlouhé záhlaví jsem na Lopuchu asi ještě neviděl :). V hlavě mi vrtají další poznámky, tak aspoň část ze sebe postupně vyhážu:
Zdá se mi, že své představy často směřujete k nějakému globálu, globálním organizacím, historii, velkým spiknutím ap. Proč?
Svět, kde se odehrává spousta "menších" lokálních událostí, konfliktů, aliancí přece není o nic méně zajímavý. A to, co se v něm odehraje v menším měřítku, může postupem času ovlivnit i glob. události. Jestliže např. někde dojde k určité alianci sousedních měst, těm se povede celkem dobře, v jejich okolí se zmapuje část kraje a naroste obchod, může to za několik generací ovlivnit další události. Z té dřívější aliance může vzniknout silný svaz (příp. sjednocený pod jednoho vládce), který rozšíří své území a naváže styky se sídlišti nějaké podivné cizí rasy. Po počátečním nepochopení a boji, snaze lidí potřít ty "zvířata" a plundrovat (a
naopak), se může utvořit jakýsi křehký vojenský mír - neútočení, rozdělení vlivu obou "států", z obou stran vznikne zájem poznat ty druhé "cizáky", o kterých téměř nic nevíme, zjistit, co umí, co bysme mohli využít, jak je využít, jak se proti nim bránit, jak bychom si je mohli příp. naklonit a poštvat je proti našim starým
nepřátelům, které nenávidíme - to přinese i nové možnosti v questech, nové situace, může začít i nějaká první politika. To jen pro ilustraci - není důvod si myslet, že by ten svět někde ustrnul a nebyl zajímavý.
Naopak (některé) výhody tohoto světa:
- hodně věcí v něm se nachází v určitém primitivním, jednoduchém stadiu, to dává velký prostor pro další vývoj. V každém koutě toho světa lze rozehrát jinou linii historie, které se mnohem později začnou střetávat, prolínat.
- je jednodušší vymýšlet v menším měřítku uvěřitelnou historii a události, než začínat s nějakými šílenými konspiracemi, které by stály na vodě, bez ujasněné představy o světě.
- svět není okoukaný a nabízí jiné typy dobrodružství - jen samotné mapování a zjišťování, co se kde nachází, nálezy čehokoliv neovyklého, děsivého... Co když některé město bude napadeno ať už cizí rasou nebo nějakým tvorem.... nebo nějaká nákaza ohrozí celé město? Kdo půjde pro pomoc a kam? kdo ochrání lidi při nutné práci na poli? jak na to zareaguje šaman-mág, vládce a ostatní? kdo zjistí, co se děje v okolí, zda nehrozí nějaké nebezpečí, proč dochází k nějakým úkazům?... a jestli se kápne na "něco nebezpečného", co s tím? kdo poradí? snažit se kontaktovat sousední město? zkusit nějaké nebezp. mag. rituály? atd.
- i banální cestování se tu může stát dobrodružstvím, když není mapa, není udržovaná cesta a v hlavě nám vrtají doporučen místních o tom, jací predátoři se v okolí potulují, jak se chovat, abychom se jim vyhnuli, kterým místům se vyhýbat atd. Obrovský rozdíl proti cestování typu - "uběhl týden, nic se nestalo, loupežníci žádní, dojeli jste do města"
Add nápad o nějakém celosvětovém sdružení mágů - žádné sdružení mágů v tomto světě existovat nemůže, protože taková věc předpokládá, že:
- mágové o sobě víceméně vědí
- mají celkem dobrý přehled o světě, zemích, krajích, ví, kde se scházet
- mají nějaký důvod řešit všeobecné záležitosti, nějaké společné cíle
V tom tomhle drsném světě ani jeden předpoklad neplatí, především ty první dva náš svět přímo popírá. Mágové jsou součástí svých komunit (měst) a mají tam dost svých povinností, jejich rituály a kouzla nejsou a nemohou být nikde jednotná, jednotně napsaná nebo učená - protože tam chybí kontakt a nějaké společné učení. Mezi sousedními městy obydlenými např. příbuznými kmeny (rody), které se dorozumí a mají mezi sebou nějaké (obchodní) styky, bude určitě probíhat i nějaká "výměna informací", ale jen v malé míře a v malém měřítku.
Magie
Náš svět se nachází většinou v poměrně primitivním stadiu, společenství v jakém lidé žijí, úroveň výroby a kultury, silné náboženské cítění (bůžci, přírodní síly, duchové), malý obchod, omezená znalost okolí (nulová úroveň kartografie :) ), omezené znalosti o světě, rostlinách, zvířatech - lidé znají jen to, s čím se (hlavně jejich lovci) v praxi setkávají, ale naprosto chybí přehled třeba o tom, co znají lidé z druhé strany moře, co všechno se dá z rostlin zpracovávat/získávat (nikdo to ještě nezkusil, chybí znalosti), není přehled o tvorech, kteří se objevují zřídka. V čem by tento svět měl naopak vynikat jsou různé mýty a polopravdy o tom všem neznámém, co lidi obklopuje. Proto i magie by neměla příliš vystrkovat růžky a vidím ji (zatím) na celkem nízké úrovni, hodně rituálů, kouzlení spíše s delším soustředěním (problém při nečekaném přepadení), příp. i nejisté výsledky, málo okázalých efektů.
Úroveň magie zasahuje do života lidí a ovlivňuje, jak ten svět bude fungovat. Kdyby se to s magií přehnalo, možná by některé lidské dovednosti stagnovaly, protože by si je mágové obstarávali spíše kouzly, vedlo by to k rychlejšímu rozvoji měst, většímu bohatství (a k nájezdům cizinců), rychlejšímu a bezpečnějšímu objevování té země - a celá představa toho drsného málo probádaného světa by se mohla dost zhroutit a nastoupil by jakýsi věk magie a vytlačování vlády divočiny, vznikání prvních větších království.
V každém případě by velké schopnosti mágů vedly i k jejich nástupu na trůny vládců (pokud by se titul automaticky nedědil, ale získával např. volbou lidu-rady starších) - při jejich inteligenci a znalostem by to bylo logické, příp. k vytvoření jakési elitní šlechty, která by byla ještě nadřazena prvním "obyčejným" šlechticům, kteří by neměli takové schopnosti. Kdyby se jediný dobrý mág rozhodl jenom odejít ze svého města do jiného, mohlo by to pro jeho obyvatele mít v nevhodnou dobu fatální důsledky - město by zůstalo bez pořádné magické ochrany, vydáno napospas kouzlům mágů cizích nájezdníků. Taková osoba by buď musela být velmi oddána svému rodu (rodině) a vykonávat své služby bez velkých nároků nebo být na vysokém postavením na úrovni spoluvládce, nadřazeného šlechtice nebo přímo vládce. I v tom drsném světě je dost pravděpodobné, že by k nějakým nástupům mágů na trůn mělo docházet. |