Širokopásmový vysílač, v tomto případě vpodstatě rušička signálu v pásmu VKV CCIR by asi pro ČTÚ byla dosti tvrdým soustem k překousnutí. Ano, legislativa takové "bezlicenční" vysílače povoluje, ale se zanedbatelným pidivýkonem (viz třeba VKV vysílač v některých navigacích). Pokud by to mělo být k něčemu dobré, výkon by musel být minimálně několik wattů, protože:
1) v pásmu VKV CCIR je díky šílenému řádění tzv. rady pro rozhlasové a tv vysílání (či jak se to jmenuje) naprostý mrdník, jehož výsledkem je totální zahlcení éteru (zejména ve velkých městech, nejhůře v Praze a okolí). Z toho vyplývá, že přijímače autorádií i s maloziskovými autoanténami mají co dělat, aby se z reproduktorů ozývalo to, co posluchač chce a né spletry, křížovky, fantomy a další bordel tohoto druhu.
2)Povolené výkony vysílačů záhadně narostly (mnohdy nelegálně a nikdo to neřeší), o nějakém dodržování kmitočtových zdvihů ani nemluvě. Aby to levné přijímače zvládly, jsou mnohdy zkonstruované tak, že citlivost se při příjmu takto silných signálů automaticky snižuje, mnohdy je to i kouzlo nechtěného, vyplývající z ošizené konstrukce. Takže ve výsledku máme "utažené" autorádio, které přijímá megasignál na nějakém kmitočtu, proti tomu stojí vysílač s výkonem v řádu miliwattů s kdovíjakou anténkou (VKV CCIR je bohužel stále ještě v pásmu cca 4m, nejmenší slušná anténa, tzn. čtvrtvlnná má pomalu metrový zářič, o směrovkách nemluvě, navíc na autech už to dnes pomalu není kam dávat). O výsledku netřeba pochybovat :-(.
Zkoušel jsem takové jedno externí zařízení (VKV CCIR vysílač) s připojeným MD přehrávačem v autě (v Praze). Klasicky jsem seděl vepředu, anténa je na kombíku vzadu na střeše. Pokud jsem na autorádio něco chytil, bylo to slabé, s lehkým šumem a jen tehdy, pokud na vysílači byl nastaven na kmitočet, kde nic nevysílalo. Na kmitočtech, kde vysílala nějaká rozhlasová stanice jsem ani nepoznal, že tam něco zkouším. Je fakt, že to je takový čínský šmejd, ale výsledek jsem vcelku očekával. |