DutchSer na to, nekomentuj to, nedělej si z lidí nepřátele, nemáš to zapotřebí, pro ID Dutch budeš namyšlenej idiot kterej si myslí, že má pravdu jenom on... Tohle a podobné se mi hnalo hlavou nad tímhle snímkem. Tanner to vyjádřil lakonicky, ale to ti nic neřekne. Já toho zkusím napsat víc, ale jestli jsi čekal pochvalu, tak dál už nečti.
Tenhle snímek je totiž skoro učebnicovým příkladem toho, jak se levný (digitální) přístroj v rukou amatéra netušícího o fotce ani zbla může stát vražedným nástrojem vkusu. Potkáváme totiž na Internetu miliardy podobných snímků, miliardy cvaků bez špetky vkusu, miliardy zmetků urážejících oko a odsouvajících normálně hezké fotky do nadoblačných výšin, kam davy amatérských cvakalů s krabičkami na mýdlo prostě ani nechtějí dosáhnout. Lid nechce fotku, nechce kvalitu, nechce zaplatit za zážitek nad fotkou. Lid chce miliony cvaků, všechno a hned, teď a tady. Což by snad ještě nebylo tak strašné, kdyby to nebylo doprovázené tak úděsnou ztrátou soudnosti a vkusu. Amatér jde a uveřejní hnus s otázkou: to koukáte, co jsem já se svým sedmimegovým Olympusem za dva tisíce vyfotil! Chvalte - a nejlíp na kolenou! Stal jsem se fotografem.
Promiň, Dutchi, tento lament není jen na tebe, tvůj snímek jen uvolnil stavidla toho, co jsem chtěl k tomuto říct. Pokusím se tedy být konkrétní a doufám, že kritiku přijmeš tak, jak byla míněna, totiž napovědět, co děláš špatně z klávesnice stejného amatéra jako jsi ty.
První, co uhodí do očí je příšerný bokeh (ty světlé fleky v listí). Hoď si tohle slovo do google a podívej se jak by to vypadat mohlo. Jak nemělo, je vidět na tvém snímku: téměř ostré šestiúhelníkové kontury drobných plošek světel na pozadí. To by mělo být měkce rozmázlé. Je to nectnost levných objektivů (snad nějak trošku i související s jeho rozměry, tedy s miniaturním čipem digitálu). Pokud tedy nemáš přístroj s výměnnými objektivy, bude tě tato vada doprovázet na každém podobném snímku.
Další vadou snímku jsou barvy pozadí - odstíny zelené jsou slité do tří - čtyř nepříjemných a nepřirozených tónů. Opět vada přístroje sdělující pouze skutečnost, že tento výrobek patrně není vhodný k fotografování.
Další a tentokrát již jen tvá chyba je světlo. Světlo je základní podmínka fotografování, bez světla neuděláš fotku. Dobré světlo může ozvláštnit a "zfotogenizovat" i motiv jinak nudný, naopak mizerné světlo spolehlivě zabíjí jakékoliv téma, každý pokus o fotku. Návod jak na dobré světlo ale dát nedokážu, jsa sám teprve na počátku cesty za světlem.
Další, co se mi nelíbí je kompozice. Poskládat do snímku focené téma tak, aby zaujalo, bavilo, dalo vyniknout hlavním aktérům, vytvořilo prostor - to je umění, které je plně v rukou fotografa. Rad na téma kompozice je plná každá kniha či příručka mající podtitul "Fotografem snadno a rychle". Takže já už se omezím jen na doporučení, aby sis nějakou takovou opatřil a pokusil se v ní najít a pochopit co je pro fotku důležité, bez čeho se neobejdeš a kudy se asi vine neostrá hranice mezi vkusem a originalitou tvorby.
Přeji hezký den a do budoucna pár pěkných fotek. |