Mimochodem IMHO zcela přesné komentáře Douglase a Tetsua:
Douglas:
Pokusím se být stručný, ačkoliv se mi na mysl derou stále nové a nové výtky, bohužel nejsou kompenzovány klady. Věřím, že si Gibson splnil svůj velmi podivný sen (jeho sny mu nezávidím) a natočil Kristovo utrpení ve vší brutalitě. Jenže zřejmě zapomněl, že kromě zobrazování násilí a zabírání Ježíšových pádů v neustálých otravných zpomalených záběrech, by měl i vyprávět a budovat postavy. A to zcela ignoroval, takže bych velmi váhal, jestli nazvat Umučení Krista filmem, už proto, že postrádá skoro všechno, co by měl film mít a zůstává v důsledku jen vršící se hromadou samoúčelných brutalit (které mě osobně nechávaly naprosto chladným), laciných symbolů, kýčovitých berliček a snahy odškrtat si všechna zastavení Křížové cesty. S výjimkou Piláta se na plátně neobjeví jediná skutečná postava, místo nich nastupují ikony, oživlé obrázky z modlitebních knížek. Obrázky beze jmen, bez charakterů, bez minulosti a vlastně i bez kontextu. Výsledkem je neobyčejně zmatečný film, který člověk Nového zákona neznalý nemá naději pochopit (a když se mě kamarád po projekci zeptá, který že teda byl ten Pilát, něco je špatně), nehledě na to, že pojem "Mesiáš" zná akorát z Matrixu. Flashbacková struktura nenechází vysvětlení. Pokud někdo nechápe kontext, kdo vlastně Ježíš byl, kdo jsou ti lidé kolem něj, kdo je ten člověk, co ho zradí a proč to udělá, kdo jsou ti dva, který pořád doprovází Ježíšovu Matku, a kdo je vlastně Ježíš (protože na to, proč po něm všichni tak pasou, film odpověď nedává), nemá smysl se na něj dívat, pokud nemá fetiš z pohledu na lidskou krev. Jistě, vychází se z Pašijových her (tedy částečně, velkým zdrojem je našim čtenářům spíše neznámá sestra Emmerichová), jenže Pašijové hry jsou primárně určeny Křesťanům a čtou se v dnešní době de facto pouze v kostelech, tudíž i publiku, které má o Novém zákonu velmi zřetelné kontury. Říká se, že Gibsonův film je především pro Křesťany, kteří chtějí vidět, jak moc a zač ten Spasitel teda jako trpěl (mimochodem, ve filmu NEZAZNÍ, PROČ SI TO VŠECHNO TEN JEŽÍŠ NECHÁ LÍBIT A PROČ TO DĚLÁ!!). Nemyslím, že je to pravda, sám jsem katolík a dějinami církve se dlouhá léta soukromě zabývám a Gibsonův film mě spíše rozzuřil. Ne proto, že by nějak varioval Bibli (to bych pak nemiloval Scorseseho Poslední pokušení...), ale proto, jak je zoufale zbytečný, nakašírovaný, kýčovitý a hlavně... zbytečný.
Tetsuo
Nekřestansky blbý film a totálně prázdná bublina. A té zbytečné hysterie okolo násilí! Kdeže naturalizmus! Jen ikonické, ilustrativní, lyrizované, zpomalené obrázky se ztišeným zvukem. Kombinace akčního filmu, comicsu, hororu či snuffu a videoklipu, která s uměním (inovativním pohledem na staré téma) nemá nic společného. Technicky perfektní, ale naprosto kýčovité, příšerně manýristické a velmi nudné. O podstatě Kristovy oběti film nic neříká, protože nemá žádnou expozici a dramatický oblouk. Zbičované tělo vypovídá jen o zbičovaném tělu. Mrzí mě, kolik lidí tomu filmu naletělo.
|