Já teda nezatracuju ani samohrajky. Kdysi jsem měl na 3 týdny půjčenou Yamahu PSR 9000 a rozhodně bych se na ni nestyděl veřejně hrát. On totiž ten termín "samohrajka" je docela zavádějící. Ono to samo nehraje. Ono to pouze na základě stištěných kláves hraje doprovod, který si klidně můžete vyrobit sami v sekvenceru. On každý posuzuje samohrajky podle těch bakelitových vykopávek s padesáti unifikovanými doprovody - to pak samozřejmě vypadá hnusně, když na akci hrajete už desáté tango pořád s tou samou předehrou, koncovkou a týmž doprovodem... to je pak opravdu únavné. Ale soudobé kvalitní samohrajky jsou na tom stokrát lépe. Umožňují i s těmi doprovody mnohem kreativnější práci, takže to nemusí znít pořád stejně. Existuje velká variabilita, existují snadné změny tempa a dokonce i metru uprostřed písně, takže to není tak, že stisknete tlačítko START a doprovod jede uniformně, dokud ho nevypnete STOPem. Existuje nespočet možností, jak automatický doprovod ovlivňovat, variovat a podobně. Například když vypnete z automatického doprovodu klávesy, smyčce a rytmický kytary, tak se hra bicích a basy zintenzivní, zahustí, začně být melodičtější - jako by to bylo v případě živé muziky. Nebo když vypnete bicí, začnou být nástroje rytmičtější, aby ten rytmus byl z hudby patrnější. To vše je samozřejmě volitelné, čili nástroj se tak chovat může, ale nemusí.
No a další věc jsou podklady na takovéto samohrajce vytvořené. Na displeji se ukazují slova (ideální pro zapomnětlivé), pokud mají klávesy harmonizer, tak se pomocí připojeného mikrofonu dají dělat další hlasy (tohle má ta PSR velmi dobře zmáknuté), takže i jeden zpěvák zvládá dvoj a trojhlasy (dokonce to k jeho hlasu může přidat druhý ženský a zní to věrně a není to umělé).
Samozřejmě, že primárním účelem takového nástroje je hrát na plesech, svatbách a podobných akcích. A nevidím nic zlýho na tom, když na tyhle akce jde samotný člověk s klávesama a odehraje to hezky. Skupina muzikantů, která to odehraje blbě a s nechutí mi bude vadit víc. Dobrý muzikant zahraje dobře i na laciné samohrajce, špatnému muzikantovi nepomůže ani deset kolegů k tomu, aby jeho hraní mělo šťávu. |