Veliké lkaní nastalo nad údajnou neúčinností silničního zákona.Moc s tím nesouhlasím,myslím,že bez něj by to bylo ještě horší.Jistěže selhává policie při jeho vynucování-ovšem nad tím,že to někoho udivuje,se jen pobaveně usmívám.
Nový silniční zákon by bylo vcelku podařené dílo,kdyby neobsahovalo jednu zásadní chybu,o které jsem tu už párkrát psal.
Zásadní problém podobných úvah ovšem spočívá ve srovnání nesrovnatelného,a to prosím hned v několika dimenzích:
-Zaprvé,objem dopravy narůstá.Vzroste-li objem automobilové dopravy dejme tomu o pět procent,soudný člověk by očekával,že naroste o pět procent i nehod.Teprve co je nad to,je problém.
-Zadruhé,často se srovnává ČR s okolním světem.Zapomíná se přitom,že například v takovém Německu je narozdíl od ČR hustá síť dálnic,na kterých je cestování mnohem bezpečnější.Zlepšení kvality dálniční sítě by byla nejlepší cesta ke zvýšení bezpečnosti,ovšem to nejde tak snadno,jako si odhlasovat zákon.
-Zatřetí,nejen,že narost objem odpravy,ale narostl i počet účastníků.Zatímco před patnácti lety měl v rodině auto jen papík,dnes ho pravidla dostává osmnáctiletý klučina k řidičáku.
-Začtvrté,vzrostla průměrná rychlost dopravy.Srovnejte 120ku s tím,co vidíte na silnici dnes.
Takže,pokud bychom v podobných srovnáních chtěli být korektní,museli bychom minimálně počítat s počtem mrtvých/zraněných na osobokilometr.Tohle číslo by určitě mělo klesající tendenci.Něco tak složitého jsem ovšem za léta,co sleduji jakžtakž pravidelně tisk,nečetl.Pravděpodobně tak složitá úvaha převyšuje mentální kapacitu českých novinářů. |