Klasické ZŠ by podle mě měly udržovat určitou rovnováhu. Elitářství může nastoupit po páté třídě v podobě víceletého gymnázia. Já to tak měl a za nic na světě bych neměnil - bylo to skvělejch osm let. Náš gympl vždycky bývala vcelku silná a kreativní komunita. Mělo to ale i své stinné stránky - když jsem například na tanečních oznámil neznámé dívce, že studuju gympl, bylo po seznamování. :-) Neustále nám bušili do hlav, že jsme na výběrové škole, že jsme výjimeční. No a jak jsme se dívali na ostatní školy, tak se ony dívaly na nás. Ačkoliv v těch tanečních hrála svou významnou roli i má dovednost dubového polínka. :-) Moje pointa je, že by se na ZŠ mělo každé dítě setkat (až na extrémy) se vším, co společnost nabízí. Ta zkušenost je podle mě důležitá. V životě přece nejde jen o to, jak rychle postupuju ve výuce. Je to důležité jak pro ty nadanější, tak pro ty, kterým nebylo dáno, jinak vznikne trhlina a bariéra mezi "borci" a "pitomci". Na té škole to začíná, ačkoliv důsledek nastává později v reálném životě, resp. uplatnění v něm. Mluvím samozřejmě o klasických základkách s dětmi, které jsou schopné je (aspoň nějak) vystudovat. Ne o praktických školách, jejichž existence je imo nezbytná. |