Písnička pro dnešní denVilém Barvič (1. srpna 1841 Loštice – 26. března 1892 Valašské Meziříčí) byl český hudební skladatel.
Nalezeno akorát Knihkupectví Barvič a Novotný (otevřeno 18. července 1883, Josef „Joža“ Barvič [14. srpna 1853 Velké Karlovice – 3. ledna 1924 Brno]), které s ním má prd společného (leda by prodával jeho skladby; v notách).
František Kmoch (1. srpen 1848 Zásmuky – 30. duben 1912 Kolín)
Již jako dítě se František naučil hrát na housle a v 10 letech psal první drobné skladby.
V roce 1868 studoval na pedagogické škole v Praze a roku 1869 nastoupil na místo učitele v Suchdolu. Kromě výuky hrál často v různých orchestrech, skládal hudbu a začal dirigovat. Roku 1873 byl odvolán z učitelského místa s odůvodněním, že zanedbával svoje učitelské povinnosti a místo toho vystupoval s hudebními soubory na plesech. Je však také možné, že šlo o politické rozhodnutí související s Kmochovou neskrývanou podporou Sokola. Kmoch byl totiž dirigentem kolínského Sokolského dechového orchestru; ten sehrál v roce 1873 významnou roli při zahajovacím ceremoniálu Gymnastického festivalu v Praze, kdy návštěvníci oceňovali jak jeho interpretaci lidových písní, tak i původní Kmochovy skladby.
Pode mlejnem
Měsíček svítí
Jarabáček
Pozdrav jara
Kolíne, Kolíne
Velký Bože text - Sv. F. Borgiáš - 1560
Funus Františka Kmocha - tolik lidí!
Miloslav Kabeláč (1. srpna 1908 Praha – 17. září 1979 Praha) byl český hudební skladatel a hudební pedagog, vynikající originální kompoziční technikou a závažností svého díla.
Od roku 1930 pracoval v Československém rozhlase jako „modulátor“ (hudební režisér, první v této funkci v Československu), kde působil s nucenou přestávkou (1942–1945), později jako vedoucí hudebního provozu, až do roku 1955.
Neustupujte! Kantáta pro mužský sbor, dechové a bicí nástroje na slova českých lidových písní a chorálu „Ktož jsú boží bojovníci“, op. 7 (1939)
Ballada pro housle a klavír, op. 27 (1955)
Šest ukolébavek, op. 29 (1955-56)
Mysterium času. Passacaglia pro velký orchestr, op. 31 (1953–57)
Symfonie č. 8 „Antifony“ pro soprán sólo, smíšený sbor, bicí nástroje a varhany na biblický text, op. 54 (1969–70)
E fontibus Bohemicis. Visiones sex – Šest obrazů z českých letopisů, op. 55 (1965–72) |