Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Což takhle
dát si Lopuch?

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Panzer General [ŽP: 6 týdnů] (kategorie Hry) moderují Hartmann, stanny.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 17:46

Příteli, který vstupuješ do tohoto klubu poprvé: Pokud Ti název "Panzer General" je povědomý, jistě jsi už alespoň jednou v životě neodolal pokušení a zahrál sis tuto skvělou strategickou hru; pak se v tomto klubu budeš cítít jako ryba ve vodě (případně jako Wittmann v Tigerovi), neboť se ocitáš mezi spoustou podobně orientovaných nadšenců. A pokud jsi slasti PanzerGeneralování ještě neokusil - pak se Tě pokusíme získat mezi nás, pravověrné. Třeba Ti v tom pomůže

Česká stránka Panzer General

NÁVODY
Motto koordinátora:
Nabízím každému pomocnou ruku, ale nikoho nebudu vodit za ručičku

Záloha klubu - PG manuál - Jak rozběhat PG - Vše k turnaji - PG web - Tel. kontakty na hráče (k dispozici u velitelů)

INFORMACE PRO NOVÁČKY:
Pro zařazení do Turnaje je třeba absolvovat Přijímač!

PŘIJÍMAČ




Právě se hraje 5. turnaj v Panzer Generalovi

Oficiální turnajový email: turnaj.panzergeneral@email.cz

1. etapa - 2. etapa - 3. etapa - 4. etapa - 5. etapa - 6. etapa - 7. etapa - 8. etapa - 9. ETAPA ROZLOSOVÁNA - Graf vývoje skóre

PANZERLIGA na Homepage

   WoT klan Panzer General

== >> - formulář na Treffung ==

== Dohledávání obrázků ze série Panzer General ==

== Prager Treffung 15.3.2024 ==

  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help
 Titulek, text příspěvku  
Opište pozpátku následující text bez prostředního znaku: cmixvgi
[ 5824 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
delandel Delandel 23.7.2024 14:03  22600
Křižník Hipper ve službě v SSSR během druhé světové války.


Když už jsme u jména křižníku Lützow.
Lützow se původně jmenoval pátý a poslední těžký křižník třídy Admiral Hipper. Do roku 1940 byla loď dokončována v Německu, což vzhledem k nedostatku pracovních sil a neustálým výpadkům v německém průmyslu probíhalo velmi pomalu.

V dubnu 1940 byla loď dokončena na úroveň horní paluby, byly instalovány spodní dělové věže a částečně vztyčeny nástavby.

V říjnu 1939 SSSR předložil návrh na nákup 3 těžkých křižníků typu Admiral Hipper, 1 lodi Bismarck a několika dalších německých zbraní výměnou za potraviny a zdroje.
30. ledna 1940 byl Sovětům prodán pouze 1 nedokončený křižník Lützow za 150 000 000 říšských marek. V této ceně byly zahrnuty i náhradní díly, výsledky testů stroje a úplná technická specifikace. (Neskutečně drahý tank Tiger stál asi 250 000 říšských marek a Panther asi 125 000 říšských marek. SSSR tak zaplatil částku rovnající se přibližně 600 tankům Tiger nebo 1 200 tankům Panther za nedokončený křižník.... SSSR lesklá bída.

No... tak Sověti samozřejmě budou muset trpět s těmito německými tanky, které financovali během Velké vlastenecké války. Ach, jak to bylo trapné...

A nakonec, po uzavření dohody, Sověti obdrží nedokončený těžký křižník. Což se pokusí dokončit sami. 80 % materiálů pro křižník muselo být do SSSR dodáno z Německa za 12 měsíců a zbývajících 20 % za 15 měsíců. Kromě křižníku získali Sověti nové poznatky a technologie a doufali, že získají zkušenosti se stavbou tak výkonných lodí. Protože většina ruských konstruktérů lodí byla zabita nebo uprchli během občanské války. Sovětský svaz má obrovské množství zdrojů, takže nezaznamenali žádné problémy s náklady.

No, říkali si Němci, tyhle pitomce stejně zničíme, tak proč na nich nevydělat. Kde jinde najdeme takové ragamuffiny, kteří budou takhle platit?

15. dubna 1940 byla loď odtažena německou soukromou společností do Leningradu, kam dorazila koncem května.

Sověti jsou samozřejmě idioti.
Protože skutečné náklady na těžký křižník třídy Admiral Hipper se v závislosti na výbavě pohybovaly od 85 000 000 do 110 000 000 říšských marek. Německá bitevní loď třídy Scharnhorst stála asi 145 000 000 říšských marek.

Ale bitevní loď Bismarck už dosáhla téměř 200 000 000 říšských marek. Ano, tento žlab stojí stejně jako 2000 německých vysoce výkonných tanků Pz-IV. Přesněji řečeno, dostal jsem asi 1850 Pz-IV za 1 Bismarcka.
Tirpitz bude stát méně. 180 000 000 říšských marek za toto zbytečné obří koryto.
Torpédoborec stojí přibližně 13 000 000 říšských marek a je rychle a snadno postaven. Malý torpédoborec stojí asi 5 700 000 říšských marek. Ponorka typu VII stojí 4 700 000 říšských marek.

Námořnictvo je velmi drahá zábava.

Například super drahé a složité železniční dělo Schwerer Dora ráže 80 cm stálo až 7 000 000 říšských marek. Obrovské množství peněz. Za to se dalo koupit 87 letounů Messerschmitt Bf 109 Ale v porovnání s cenami válečných lodí nevypadá Dora příliš draho.


No a co Lützow v Rusku?

Poté, co konečně obdrželi německý nedokončený křižník v SSSR, byli potěšeni a rozhodli se, že jej musí postavit sami. Zároveň je žádoucí, aby loď měla následně vlastnosti a zbraně podobné ostatním křižníkům třídy Admiral Hipper. Naštěstí SSSR koupil všechny potřebné instrukce. Nákup technologie a její kopírování není tak špatné, protože to výrazně zrychluje čas. Ruská říše byla ve srovnání s evropskými mocnostmi podřadným státem a byla z velké části nucena nakupovat high-tech produkty z Evropy. Když začala Velká válka, spojenci Ruska, jako Francie a Británie, mu přestali dodávat vybavení. Na což si Rusko začalo žalostně stěžovat: Bratři spojenci, pomozte. Prodejte mi své motory a stroje. Na to spojenci odpověděli: Promiň bratře, probíhá velká válka, která se nikdy v minulosti nestala. Vrháme všechny naše zdroje do války, takže vám nemůžeme nic dát. Na což Rusko říká: Ale já nic nemám, udělal jsem ze svých lidí otroky, nic nechápou. Spojenci odpověděli: No, moc si nepomůžeme. Jsi už velký kluk, mohl bys sám vytvořit nějaký závod na výrobu motorů. Teď nás neobtěžujte, jsme zaneprázdněni, ve Verdunu máme zatracený nepořádek. Země se utopila v oceánech lidské krve.

Výsledek: Během první světové války Rusko povolalo 12 000 000 vojáků, z nichž 76 % utrpělo. To znamená, že z 10 lidí bude trpět 8. Z toho 2 zemřou, 2 se ztratí, 4 budou zraněni.
Ukazatele jsou přibližně stejné jako u Francouzů.
Horší bylo jen Rakousko-Uhersko. Tam se z 10 lidí vrátí domů neporušený jen jeden...
Němci měli také gigantické ztráty, z 10 lidí bylo 7 zraněných, ale tíhu války nesli.

Ale ve Velké Británii se z 10 lidí vrátilo 6 domů v pořádku, i když měli také více než 1 000 000 zabitých a více než 2 000 000 zraněných.

Celkově to byla zábava.

K velkým ztrátám Ruska přispěla i technologická zaostalost. V důsledku toho Ruské impérium prohrálo válku, samo se zničilo a dostalo se do pekla. Ale její spojenci Francie a Británie tuto válku vyhráli. Není to úžasné :)
V důsledku toho se Rusko změnilo v SSSR. Většina technologií již tak zaostalého ruského impéria byla ztracena a Sověti s velkou horlivostí sbírali veškeré cenné poznatky po celém světě.


Německý těžký křižník Lützow byl skutečnou pokladnicí nového vývoje, který Sověti dychtivě začali zkoumat. Připravenost křižníku v době prodeje byla 54 %

31. května 1940 dorazil křižník Lützow do Leningradu, kde měl být pod dohledem německých specialistů dokončen. Veškeré chybějící vybavení pro loď je postupně pomalu pocházel z Třetí říše.

25. září 1940 byl křižník Lützow přejmenován na Petropavlovsk. Na jaře 1941 začali němečtí specialisté z nějakého důvodu spěšně opouštět SSSR. A úplně poslední německý specialista se 21. června 1941 vrátil do vlasti. Kvůli zpoždění dodávek materiálu a zařízení byla připravenost lodi 22. června 1941 pouze 64 %.

Když válka začala, dělníci továrny a posádka lodi vynaložili veškeré úsilí, aby co nejrychleji uvedli křižník do alespoň podmíněně bojového stavu. 15. srpna 1941 byla na lodi vztyčena námořní vlajka a loď se připojila k flotile. Křižník byl nedokončený a byl instalován malý počet protiletadlových děl a byly instalovány 4 věže hlavní ráže. Pravda, děla byla jen ve dvou věžích.

Navzdory skutečnosti, že křižník nebyl ještě zdaleka připraven, naléhavá potřeba ho přinutila být použit v bitvě jako plovoucí dělostřelecká baterie při obraně Leningradu. Začátkem července 1941 byly z posádky lodi vytvořeny dvě roty námořníků, které byly poslány na pozemní frontu, protože tam byl velký nedostatek pěchoty.

7. září 1941 křižník Petropavlovsk pomocí čtyř 203 mm děl na palubě lodi poprvé zahájil dělostřeleckou palbu na německé jednotky, které se blížily k Leningradu, a nepřestal střílet po dobu 11 dnů.

Věřím, že němečtí pěšáci by byli velmi překvapeni, kdyby se dozvěděli, že na ně střílel sovětský nedokončený křižník třídy Hipper.

11. září 1941 došlo na lodi při střelbě k výbuchu. Výbuch granátu v kanálu roztrhl hlaveň zbraně. Není přesně známo, co mohlo být důvodem: závada v továrně nebo sabotáž ze strany Třetí říše.
Ostřelování ruských lodí značně brzdilo postupující německé pozemní síly. A 17. září se křižník Petropavlovsk dostal pod palbu německého těžkého dělostřelectva. Loď si s nimi vyměnila palbu a obdržela 53 granátů, z toho více než 20 granátů ráže 210 mm. Jeden z dělostřeleckých granátů zasáhl a vyřadil jediný zdroj energie křižníku. Navíc pobřežní rozvodna dodávající elektřinu lodi byla již zničena německým dělostřelectvem. Křižník byl nucen zastavit palbu a na palubě vypukly požáry. Celkem od 7. září do 17. září 1941 křižník vypálil více než 676 ran a ztratil 40 členů posádky (10 mrtvých a 30 zraněných). Ve dnech 17. – 19. září se loď vlivem poškození a vniknutí vody do jejího nitra začala naklánět a potápět a poté přistála na zemi.

Lodní děla byla zakonzervována, zařízení pro řízení palby a protiletadlové dělostřelectvo byly odstraněny, posádka byla převedena do námořní pěchoty a na další lodě flotily. Na křižníku zůstala pouze stráž a skupina specialistů z jeho posádky, kteří začali odstraňovat škody na lodi, obnovovali generátory, odčerpávali vodu ze zatopených místností, obnovovali přepážky a pomocné mechanismy.

Na jaře 1942 bylo rozhodnuto odstranit loď ze země, opravit ji a znovu uvést do provozu její dělostřelectvo. 10. září byla obnovena vodotěsnost trupu lodi. 15. září byl křižník ostřelován 150mm děly, ale takové ráže pozemního dělostřelectva nemohou pancéřovému křižníku způsobit velké škody. V noci na 17. září 1942 byla loď tajně odtažena do továrny k restaurování. 30. prosince 1942 byla téměř úplně obnovena bojová účinnost lodi a byla znovu zařazena do leningradského obranného systému. V tento den jeho dělostřelectvo znovu zahájilo palbu. V důsledku toho křižník opět začal otravovat německé pozemní síly.

Od 14. ledna do 21. ledna 1944 se křižník aktivně účastnil útočné operace Krasnoselsko-Ropšinskaja s cílem prolomit blokádu Leningradu. Loď pálila dělostřeleckou palbou na pozice Wehrmachtu. Celkem v této operaci střelci lodi vypálili více než 1 000 granátů. Po skončení války bylo rozhodnuto odtáhnout loď do závodu k další dostavbě. Uvažovalo se o mnoha projektech na dostavbu křižníku, ale kvůli vysokým nákladům na stavbu bylo rozhodnuto dokončit loď jako cvičný křižník, což se také neuskutečnilo.

12. ledna 1949 byla loď překlasifikována na lehký křižník.

11. března 1953 byla loď překlasifikována na nepoháněné cvičné plavidlo a přejmenována na Dnepr. 27. prosince 1956 byla reorganizována na plovoucí kasárna.

4. dubna 1958 byla loď vyloučena z flotily a v letech 1959-1960 byla rozřezána do šrotu.

Tak byl nakonec německý nedokončený těžký křižník třídy Hipper jménem Lützow prodán do SSSR. Kde ironicky zničil německé pozemní síly svými 203 mm děly. Navzdory tomu, že byl nedokončený a opakovaně byl vážně poškozen. Křižník byl schopen nejen zemřít, ale také přežít válku.
delandel Delandel 23.7.2024 10:01  22598
Co říkám, sotva se mu podařilo zachránit zadek.
delandel Delandel 23.7.2024 09:40  22597
Operation Weserübung 21 - Válka začala.

Takže poté, co norský král a celá vláda uprchli z hlavního města, 9. dubna v Oslu Quisling oznámil vytvoření nové vlády, v níž bude hlavní. Dokud ho však legitimní panovník pro tuto funkci neschválil, byl Quisling v hlavním městě oficiálně považován za nelegitimního podvodníka.

10. dubna Němci opět vyslali do Hamaru svého velvyslance, který králi opět nabídl mírovou smlouvu. Ale tentokrát se Němci pokusili vyvinout tlak z pozice síly.

Obsadili jsme hlavní město. Všechny důležité přístavy a hlavní vojenská infrastruktura. Jaký má smysl se bránit? Německá vláda zaručuje králi udržení trůnu a širokou autonomii. Tentokrát ale bude hlavní podmínkou uznání nové Quislingovy vlády.

Král Haakon odpověděl, že za žádných okolností by nikdy nepřistoupil na německé podmínky. Tím skončil poslední Hitlerův pokus řešit věc politicky. Speciální operace pro přátelské dobytí Norska se nezdařila. Začala dlouhá a těžká válka.

Král Haakon, odmítající německé ostudné mírové podmínky, nepochybně prokázal velké vlastenectví a pevnost. Ale samozřejmě pochopil, že Norsko opravdu v této situaci nevydrží Německu dlouho vzdorovat a prohraje. Samozřejmě počítal se svými přáteli Brity a Francouzi. A vlastně to dávalo smysl. Je zřejmé, že spojenci nebudou jen sledovat, jak Němci přebírají Norsko a získávají zdroje, které potřebují pro válku.

Mezitím.
Po vylodění jednotek v norských přístavech se měly německé lodě podle plánu co nejdříve vrátit do Německa, nejlépe ještě tentýž den. Protože nyní je faktor překvapení invaze zcela ztracen. Nyní celý svět ví o německé invazi do Norska. To znamená, že nyní se mocná britská flotila již vydala na lov německých lodí.

Brzy začali mít Němci vážné problémy.

Jak již bylo psáno v minulosti, lehký křižník Karlsruhe byl zpožděn kvůli vleklé konfrontaci s norskými pobřežními bateriemi a Němcům se Kristiansand podařilo dobýt až večer. Večer 9. dubna opustilo Karlsruhe Kristiansand v doprovodu torpédových člunů. Brzy jej však objevily britské ponorky. Jedna z ponorek třídy Truant zasáhla křižník torpédem, prorazila velkou díru v trupu a umožnila, aby se dovnitř nalily tisíce tun vody. Záplava vyřadila jeho motory a generátory energie a přerušila napájení čerpadel, která se snažila vypořádat se s přicházející vodou. Protože tato čerpadla byla mimo provoz, rozhodl se kapitán lodi Reeve, že není naděje na záchranu lodi, a vydal rozkaz opustit loď. Německý torpédový člun Greif evakuoval posádku křižníku a vypálil dva další torpéda v Karlsruhe, aby ho úplně zničil.


Ano, návrat z norských přístavů se ukázal být pro Němce mnohem obtížnější než se do nich dostat.

Německé lodě opustily přístav Bergen ve 20:00, křižník Kolín nad Rýnem a torpédoborce se mohly vrátit domů a křižník Königsberg potřeboval opravy kvůli poškození od 210 mm norského pobřežního dělostřelectva. Loď byla zasažena 3 granáty, které způsobily vážné zničení. Křižník proto zůstal v Bergenu, aby napravil škody. Měl ale velkou smůlu, protože Bergen se nachází velmi blízko britského pobřeží a byl v dosahu britského pobřežního letectví. Za úsvitu 10. dubna odstartovalo 11 střemhlavých bombardérů Blackburn Skua z letecké základny na Orknejských ostrovech. Objevili křižník Königsberg a zaútočili na něj.

Königsberg pod útokem v Bergenu.

Nejméně pět 500librových (230 kg) bomb zasáhlo Königsberg. Což způsobilo vážné poškození lodi. Jeden pronikl tenkým palubním pancířem a prošel lodí, než explodoval ve vodě a způsobil značné strukturální poškození. Další zásah zničil pomocnou kotelnu. Loď se téměř okamžitě silně naklonila a kapitán nařídil posádce opustit loď. Posádka měla dostatek času na evakuaci mnoha mrtvých a zraněných. Měli také čas odstranit značné množství munice a vybavení ze zasaženého křižníku. V důsledku útoku zemřelo 18 lidí. Asi po 3 hodinách se lehký křižník Königsberg převrhne a potopí přímo u mola.

Kapesní bitevní loď Lützow kvůli jednodennímu zpoždění při vylodění v Oslu opustila Oslo fjord až v pozdním odpoledni 10. dubna. V té době již bylo u norského pobřeží 16 britských ponorek. Jedna z ponorek Spearfish objevila a zaútočila na Těžký křižník a zasáhla jej torpédem, které zasáhlo záď. Silný výbuch málem utrhl křižníku zadnici. Jeho záď se zlomila a spadla pod vodu. Lützow nabral 1300 tun vody a ztratil schopnost pohybu. Němci jej však dokázali odtáhnout do přístavu, kde byl až do roku 1941 opraven. Loď se již nebude podílet na norské společnosti.

(V budoucnu bude britská ponorka Spearfish spatřena na hladině 1. srpna německou ponorkou U-34 pod velením Wilhelma Rollmanna. Která ji napadne a potopí přibližně 290 km západně-jihozápadně od Stavangeru. Pouze jeden britský námořník, William Pester, bude zachráněn. Kdo bude zajat U-34 jako válečný zajatec.)

Britské ponorky zinscenovaly skutečný výprask německých transportních lodí, které měly do dobytých norských přístavů dodat posily a vše potřebné pro německou armádu. Jen za první 3 dny kampaně od 9. do 11. dubna potopily britské ponorky sedm německých transportních lodí, což způsobilo, že se ve vodě utopilo celkem 2000 německých vojáků a spousta vojenské techniky. To přinutilo Němce opustit námořní komunikaci s přístavy na západním pobřeží Norska a přesunout jednotky pouze pod dozorem úzkým průlivem mezi Dánskem a Norskem. A poslat zásoby letecky. A to vážně omezilo rychlost rozmístění německých jednotek v Norsku.

Může vyvstat otázka...
Co v této době dělala legendární německá ponorková flotila, která byla nasazena ve velkých silách u pobřeží Norska a byla povolána k ochraně německých lodí?

O této nepříjemné otázce napíšu jindy.
delandel Delandel 23.7.2024 09:19  22596
22594 Hartmann.

Děkuji! :)
Přesně tak Haakon.
V Rusku Хокон.

Někdy překladatel selže. Ztrácím z toho hlavu.

Pamatuji si, jak psal Hakan. Ale protože jsem dlouho nepsal a odklonil se od tématu, myslím, že jsem se pravděpodobně mýlil. Koukal jsem, jak píšu na nějakém webu a opravil jsem to na Hakonu, jak se tam píše. Skvělý :)
hartmann Hartmann Černý ďábel Ukrajiny - Panzer General developer 23.7.2024 08:15 - Oblíbené kluby (18:49) 22595
Delandel [22593]:

Rule Britannia!

Tuhle písničku jsme zpívali, když jsem hrál v seriálu České století
https://edu.ceskatelevize.cz/video/10774-ceske-stoleti-kulka-pro-heydricha-1941

čas 33:24
hartmann Hartmann Černý ďábel Ukrajiny - Panzer General developer 23.7.2024 08:08 - Oblíbené kluby (18:49) 22594
Delandel [22593]:

Jednou píšeš krále jako Håkan, podruhé Hakon. Obojí je špatně. Správně je Håkon nebo Haakon.
hartmann Hartmann Černý ďábel Ukrajiny - Panzer General developer 13.7.2024 21:48 - Oblíbené kluby (18:49) 22589
Zemřel George Thompson, americký veterán 16. obrněné divize, se kterou osvobozoval západní Čechy. Bylo mu 99 let :(



alfi Alfi 13.7.2024 21:01 - Klub 2. světová válka (18:40) 22588
Bitva u MidtskogenuA právě ve filmu "The King's Choice "(2016) je tako spíše šarvátka pěkně zobrazena.
delandel Delandel 6.7.2024 18:57  22587
Hartman 22583

Jaká ironie :)

Kromě toho jsem o tom nevěděl. To znamená, že se budou moci setkat se slavným generálem Dietlem.


V budoucnu se události v Narviku vyvinou velmi dramatickým způsobem. Najdou tedy spoustu zajímavých věcí.
delandel Delandel 6.7.2024 14:55  22586
Operation Weserübung 20 - Bitva u Midtskogenu.

Po úspěšném přistání a dobytí letiště Forneby začali Němci okamžitě posílat posily. Brzy se letiště zaplní dopravními a bojovými letouny. Měli málo obětí, zemřelo asi 40–50 parašutistů. Kromě toho bylo asi 30 zraněných.

Němečtí výsadkáři neztráceli čas a rychle zamířili do Osla. V okolí regionu měli Norové stále dostatek vojáků, aby zastavili Němce, kteří měli asi 2000 vojáků. Ale Norové byli náhlou invazí zcela dezorganizovaní a demoralizovaní. Norské jednotky proto všude prchaly nebo demoralizované útěkem velení a nedostatkem rozkazů nekladly odpor. V oblasti Němci zajali v oblasti Osla více než 1000 norských vojáků, z nichž většina neměla ani pušky. Němci proto po příjezdu do hlavního města Norska nenarazili prakticky na žádný odpor a byly pro to důvody. To vše proto, že ve městě již není král ani vojenské velení. Ale o tom Němci ještě nevědí.


Kolem poledne spatřili obyvatelé Osla první německé vojáky. Německý atašé Eberhard Spiller požadoval, aby mu byla doručena vojenská kapela pro slavnostní vjezd německých jednotek do norské metropole a v 15:30 vstoupily s hudbou do Osla čistě symbolické síly, jejichž počet sotva přesáhl prapor.

Když němečtí vojáci vstoupili do Osla, teprve tehdy plukovník Birger Eriksen, zcela obklíčený na ostrově v pevnosti Oscarsborg, souhlasil s kapitulací. To se ale stane 10. dubna ráno. A teprve potom vplují německé lodě do Osla a vylodí tam vojska.

Obsazení letišť a vlastně i dobytí Osla bylo první v historii výsadkové operace. A skončilo to naprostým úspěchem a stalo se klasickým pro použití tohoto typu vojsk.

Vraťme se však k 9. dubnu.
V 5:00 německý velvyslanec podle plánu informoval norskou vládu, že v tuto chvíli je Německo nuceno zahájit operaci na ochranu norské neutrality před britskou hrozbou. A požadoval okamžitou kapitulaci se zachováním všech politických privilegií jako Dánsko. Zajímavostí je, že Němci tehdy souhlasili se zachováním současné vlády. Ale v tomto případě zůstává Quisling v popelnici. Není se čemu divit, protože to byl jen pěšec, kterého lze vždy obětovat, pokud se mu v tomto případě podaří získat krále.

K překvapení Němců Norové velmi rychle a rozhodně odpověděli: Nepodřídíme se, bitva teprve začíná.

Bylo to poměrně odvážné prohlášení vzhledem k tomu, že v následujících hodinách neexistovala žádná centralizovaná kontrola norské armády a v akcích vlády vládl naprostý chaos. Král Haakon i norská vláda však byli odhodláni skutečně bránit svou zemi.

Když bylo jasné, že se Němci před Fort Oscarsborg dlouho nezdrží a nyní se pokoušeli Oslo zablokovat ze vzduchu. Potom v 9:30 ráno se král a celé vedení země organizovaně sešli a naložili do aut a zamířili k městu Hamar a vzali s sebou zlaté zásoby země. Brzy opustilo Oslo dvacet kamionů naložených zlatem z trezorů Norské národní banky a další tři kamiony s tajnými dokumenty z ministerstva zahraničí.

Dobytí Osla vedl německý vojenský atašé v Norsku, kapitán Eberhard Spiller, který si byl jistý, že vítězství je již v jeho rukou. Byl šťastný a když zorganizoval malou přehlídku s orchestrem v centru Osla, byl si jistý úspěchem. Když ale Spiller zjistil, že král a celá vláda spolu s dokumenty a poklady již odešli, protože si uvědomil, k jaké katastrofě došlo, okamžitě se vrhl do pronásledování.

Spiller vzal s sebou asi 100 parašutistů a nastoupil do zajatých městských autobusů a vydal se na pronásledování krále. Aby ho konečně zajali a donutili ho vzdát se. Němci neočekávali vážný odpor.

Král byl v tuto chvíli obklopen malou skupinou svých královských stráží. Ale pokud je Němci předběhnou, bude konec, nemají jak odolat německým výsadkářům, kteří jsou mnohem lepší zabijáci, a není kde čekat na pomoc. Osud norského státu byl blíže než kdy jindy ke zničení..

Vrchní velitel norské armády Christian Laake považoval jejich situaci za zcela bezvýchodnou a poradil králi, aby rychle přijal německé podmínky a vzdal se.
Král ho zbavil funkce.

Novým vrchním velitelem jmenoval zastánce rozhodné akce plukovníka Otto Ruge. Ruge neztrácel čas a začal organizovat dobrovolníky, kteří se hrnuli do města Hamar. Nějakým zázrakem se mu podařilo shromáždit a rychle vyzbrojit téměř sto norských dobrovolníků. Na porážku Němců v otevřené bitvě to samozřejmě vůbec nestačilo. Když se pronásledující Němci v autobusech v noci blížili k Hamaru, Norové je potkali v záloze. Následovala přestřelka; Němci se pokusili zaútočit, ale neuspěli. Bitva se odehrála v noci od 2:00 do 3:00 a poté Němci ustoupili pod palbou z kulometů Norů. Norové také ustoupili, ale měli menší ztráty, zraněni byli asi 3 lidé, z toho jeden těžce. Němci v bitvě ztratili pět lidí. Jedním z mrtvých Němců byl vojenský atašé Hauptmann Eberhard Spiller, který byl vážně zraněn a později zemřel. Němečtí výsadkáři, jednoduše ohromeni tímto přijetím, utrpěli ztráty a ztratili svého velitele, uvědomili si, že jejich nálet selhal, a stáhli se zpět do Osla. Královská rodina byla zachráněna.

Je legrační, že tato malá epizoda bude hrát obrovskou roli v dalším vývoji událostí. Němci propásli svou poslední šanci rychle ukončit válku. Nyní plán přátelského zachycení zcela selhal.

V historii Norska je tato událost hrdě nazývána bitvou u Midtskogenu. A na jeho místě je nyní pamětní kámen s nápisem „Tady norské jednotky zastavily pokus nepřítele zajmout krále, korunního prince, Stortinga a vládu“.
hartmann Hartmann Černý ďábel Ukrajiny - Panzer General developer 6.7.2024 09:12 - Oblíbené kluby (18:49) 22584
Tady je foto, jak Bockenheim rozebírají do šrotu
hartmann Hartmann Černý ďábel Ukrajiny - Panzer General developer 6.7.2024 09:04 - Oblíbené kluby (18:49) 22583
Delandel [22578]: Zmíněný osud lodi Seattle mi připomněl zkázu lodi Bockenheim. Jednalo se o německou nákladní loď vozící železnou rudu, která se nacházela 9.4. v Narviku. Kapitán byl již předem varován, že Norsku hrozí britská invaze a že v případě přiblížení britských lodí má své plavidlo zničit. Když se ráno 9.4. na obzoru objevily německé torpédoborce, pokládal je za britské, najel s lodí na břeh u Ankenes, zničil vybavení a zapálil. Teprve pak vyšlo najevo, že připluli Němci a obsadili Narvik. Posádka lodi se pak přidala k německým vojákům a vysloužila si slavný rukávový štít Narvik.





Takto vrak vyfotili z britského torpédoborce během první námořní bitvy o Narvik 10.4.:




A takto to vypadalo, když jsem navštivil v roce 2001 místo vraku já (jsem na té druhé fotce :) - o rok později byl založen PG turnaj :)




Vrak je vidět i na současném leteckém snímku zde: https://mapy.cz/letecka?l=0&x=17.3788072&y=68.4226991&z=18
johny_zed Johny_ZED Blue! Kill them all, God sort them out! 2.7.2024 14:42  22582
Přijde mi, že ta rýha je v levé části fotografie. Byla zima, půda byla zmrzlá a tak letadlo po sobě nezanechalo velké stopy.
delandel Delandel 1.7.2024 19:49  22581
Hartmann 22580

Kniha říká: Lent nebyl schopen včas zabrzdit a Messerschmitt, který prolomil plot, vyskočil z letiště. Obě podvozkové nohy se zlomily a letadlo se po klouzání „po břiše“ zastavilo pár metrů od stromů rostoucích kolem domu na okraji letiště. Přes to všechno začal letový radista, poddůstojník Kubiš, okamžitě ze svého kulometu pálit na norské pozice.

Autor knihy tam samozřejmě nebyl.

Všechny zdroje ale píší, že Helmut Lent přistál se svým letadlem na břiše na letišti Oslo-Forneby.

Myslím.
Při přistání a dopadu na zem může letadlo vyskočit a letět několik metrů. A Lentino přistání bylo evidentně neúspěšné. Letadlo mohlo narazit do plotu pod velkým úhlem a otočit se jako na fotografii.

Na fotografii je určitě letadlo Lenta. Kdyby se rozhodli udělat propagandistickou fotku schválně, tak by při tažení letadla určitě zanechali více stop :)

Navíc propaganda musí mít smysl. Ta samá fotografie naopak poškozuje pověst německého letectva. Jako sovětský zaměstnanec NKVD se domnívám, že Němci, kteří fotografie pořídili, by měli být zatčeni za propagandu proti režimu a odsouzeni k smrti. Zabavené fotografie diskreditující čest armády musí být zničeny.


Ne všechny moje fotografie jsou historicky přesné. Většina byla přidána pro interiér. Například Yu-87 na fotce, pokud si pamatuji, byl vyfocen v Evropě.
hartmann Hartmann Černý ďábel Ukrajiny - Panzer General developer 1.7.2024 17:22 - Oblíbené kluby (18:49) 22580
Delandel [22579]:

Ohledně Helmuta Lenta.
Tentokrát měl s přistáním opravdu velké štěstí.


Kde je v zemi za letadlem rýha v zemi po nouzovém přistání? Není to propagandistické foto?

[ 5824 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt