Písnička pro dnešní denKryštof Mařatka (nar. 1972 asi v Praze, možná v lednu) je český hudební skladatel, dirigent a klavírista. Žije a pracuje v Praze a v Paříži.
Luminarium (2002) Koncert pro klarinet a orchestr - ze začátku dost dlouho ladí ...
Morana, accueil du printemps en Bohème - je to i s odborným výkladem samotného autora, by se Francouz cosi o zvycích našich dozvěděl.
Hypnózy (2006)
Kuzněcov (2005) melodram pro herce (a) klavíristu (občan Kuzněcov neměl vůbec vylízat z baráku!)
Kouznétsov (2005) mélodrame pour un comédien (et un) pianiste (jo, je to totéž /a není to totéž/, leč francouzsky)
Zvěrohra (Jeu de bêtes) (2008)
Báchorky, fables pastorales
MUSICoMAN / 5 - Sono Sapiens de Kryštof Mařatka Musique-Archéologie-création - je tam celé seriál!
Skladatel Kryštof Mařatka představuje část své sbírky hudebních trans-nástrojů. Latinské slovo ¨trans¨ znamená ¨napříč¨ nebo ¨v proměně¨ (podobně jako transport, transmise, transfigurace, transakce atd.) Sbírka zde slučuje hudební nástroje různých období, od nejstarších pravěkých -40.000 let až po dnešek. Některé jsou originály, některé věrné repliky, některé volné kopie. I přes jejich jednotlivé zvláštnosti je spojuje stejný princip vyluzování zvuku, od nepaměti až do současnosti. Jsou to archetypy, které procházejí - transitují - skoro beze změny napříč tisíciletími a které jsou pro nás nevysychajícím hudebním pramenem poznání a inspirace.
Mamutík a jeho oblíbené kosti, rohy, parohy, duté větve etc.
František Janák (15. listopadu 1821 Sudoměřice u Tábora – 13. června 1889 Rakovník) byl český varhaník a hudební skladatel.
Komponoval drobné chrámové skladby, ale složil i operu Oldřich a Božena, která byla uvedena v roce 1872 v Rakovníku. Rukopisy některých jeho skladeb jsou uloženy v Národním muzeu v Praze.
Jan Janák, křtěný Jan František (5. května 1871 Rakovník – 10. září 1942 Klatovy) byl český skladatel a sbormistr. Františkův syn. Tatíkovi bylo 50 let ...
Janákovým pravnukem je Miloslav Heřmánek, jevištní výtvarník a v současné době vedoucí umělecko-technického provozu Laterny magiky.
Ovšem ani jeden to na YT nedotáhl.
Eva Adams, vlastním jménem Eva Ševčíková, roz. Dvořáčková (* 15. listopadu 1970 Boskovice), je zpěvačka. Působila v duu Eva a Vašek.
Václav Ševčík (* 6. prosince 1953 Blansko) je hudebník, zpěvák a podnikatel. Spolu se svojí kolegyní a zároveň životní partnerkou Evou Ševčíkovou (umělecký pseudonym Eva Adams) tvořil po dlouhá léta duo známé jako Eva a Vašek.
Tak, pro zajímavost. Zidane si jistě něco na YT rád najde.
Gotthard Pokorný (16. listopadu 1733 Český Brod – 4. srpna 1802 Brno) byl český varhaník a hudební skladatel.
Jako hudebník působil na různých místech, až v roce 1760 se stal ředitelem kůru v katedrále svatého Petra a Pavla v Brně. Jeho dcera byla výbornou houslistkou a klavíristkou.
Komponoval převážně chrámovou hudbu. Jeho mše, litanie a nešpory byly nalezeny v mnoha českých a moravských kostelech. Komponoval však i světskou hudbu, zejména klavírní cykly a houslové koncerty.
Ale na YT se nedostal.
Václav Suk, také Váša Suk, v Rusku Вячеслав Иванович Сук, (16. listopadu 1861 Kladno – 12. ledna 1933 Moskva) byl český houslista, dirigent a hudební skladatel působící v Rusku.
Konečně v roce 1906 byl jmenován dirigentem Velkého divadla v Moskvě, kde setrval až do své smrti. Ve Velkém divadle se dočkal zaslouženého uznání a poct. V roce 1922 byl jmenován Zasloužilým umělcem republiky a v roce 1925 Národním umělcem Sovětského svazu. Po jeho smrti byl k uctění jeho památky ve Velkém divadle zřízen zvláštní foyer nesoucí jeho jméno.
Ačkoliv skladatel zcela splynul s ruským prostředím a měl i sovětské státní občanství, trvale udržoval styky se svou původní vlastí. Jeho opera Lesův pán byla uvedena v Národním divadle v Praze 5. dubna 1903 za osobního řízení autora. Neměla však velký úspěch.
No ale ani azbuka nepomohla.
Roderich Bass (psáno též Baß) (16. listopadu 1873 Pardubice – 24. května 1933 Vídeň) byl český klavírista a hudební skladatel.
Rêverie (E dur)
Sérénade gracieuse, Op.31 No.2
Barcarolle, Op.31 No.1
Wiener Fratzen (Viennese Grimaces)
concert-etude “The Game of the Elves”
Schmeichelkätzchen in D dur |