Písnička pro dnešní denVáclav Štěpán (12. prosince 1889 Pečky – 24. listopadu 1944 Praha) byl český klavírista, pedagog, muzikolog, estetik, skladatel a publicista.
Během 1. světové války onemocněl zánětem rohovky. Zánět vyústil v zákal, který bylo v té době možno léčit pouze vyoperováním oka. Charakteristickým znakem jeho vzhledu se tak od té doby stala černá páska přes pravé oko. Vážné onemocnění jej však uchránilo před narukováním na frontu, které se stalo osudným jeho příteli z dob kompozičních studií u V. Nováka Jaroslavu Novotnému.
Nejrozsáhlejší, nejvýznamnější a nejvíce hranou skladbou Václava Štěpána je "Sextuor pro smyčcové nástroje", ale ani to jsem nenašel.
Karel Janeček (20. února 1903 Čenstochová – 4. ledna 1974 Praha) byl hudební teoretik, skladatel a pedagog.
Byl synem českého účetního Karla Josefa Janečka (1878–1948) a Lotyšky, Alžběty Leontiny Bakkisové. Matka záhy zemřela a otec se znovu oženil s Češkou Marií Vrbovovou.
V skladatelské práci vyšel ze slohu a poetiky evropské hudby přelomu století a ze své záliby v symbolistické poezii. V době studia na mistrovské škole se přiklonil ke stylu meziválečné avantgardy. Jeho hudební vyjadřování se pohybovalo na hranicích tonality a atonality. Vokální díla ze začátku 30. let tvořil pod vlivem surrealismu a poetismu, čemuž odpovídal i výběr zhudebňovaných textů. Vyhrocení situace v Evropě, hrozby nacistického Německa a následná okupace našly odraz v jeho díle. V té době komponoval závažná díla s tragickým podtextem.
V padesátých letech se stal za svou hudbu terčem útoků z pozic socialistického realismu. Byl vybrán za exemplární příklad „formalistických“ postupů v české hudbě a jeho hudba byla označena za melodicky chudou, nemohoucí a harmonicky zmatenou. Skladatel se částečně podřídil kritice, ustoupil od moderního novátorství a zjednodušil melodiku i harmonii. V šedesátých letech, při celkovém politickém uvolnění, se však ke svému osobitému skladatelskému stylu vrátil.
Teoretické spisy patří mezi nejzávažnější část Janečkova díla. Ve své době byly jeho práce zcela průkopnické a dodnes mají velký význam jak z vědeckého hlediska, tak i jako základní vysokoškolské učebnice. V pojetí melodiky, harmonie a hudební tektoniky je originálním tvůrcem a patří mezi nejvýznamnější světové hudebními teoretiky 20. století.
Legenda o Praze - předehra pro velký smyčcový orchestr, op. 32 (1958)
Fughetta
Martin Vojtíšek (* 12. prosince 1950 Chrudim) je český pianista, skladatel, hudební pedagog a spisovatel. Je vyhledávaným a uznávaným interpretem zejména díla Fryderyka Chopina a Vítězslava Nováka, jehož kompletní klavírní tvorbu nahrál a vydal na několika CD. Je autorem knihy Hudební dialogy, kterou vydalo v roce 2017 nakladatelství W. W. Würfel International Society.
Sonáta pro flétnu a klavír
Sonáta pro klavír
Koncert pro altsaxofon a smyčcový orchestr
Preludium, chorál a toccata pro klavír
Sonáta pro housle a klavír
Tři kusy pro klarinet a klavír |