Písnička pro dnešní denTomáš Antonín Kunz, také Thomas Anton Kunz, Kunze nebo Kuntz (21. prosince 1756 Praha – ? 1830 tamtéž), byl český hudební skladatel a vynálezce.
Na Karlově univerzitě vystudoval práva a filozofii, do které tehdy patřily i přírodní vědy. Zabýval se zejména matematikou a fyzikou. Experimentoval s různými typy hudebních nástrojů a v roce 1791 zdokonalil smyčcový klavír tím, že se mu podařilo snížit hlučnost rotační mechaniky rozechvívající struny. Další zdokonalení pak provedl v roce 1799. V téže době pracoval na dalším hudebním nástroji, který nazýval klaviorganon, nebo také orchestrion (nemá nic společného s orchestriony pozdější doby). Tento nástroj byl kombinací klavíru a varhan. Nástroj měl 230 strun a 360 píšťal, využitelných ve sto pěti různých kombinacích a byl opatřen válcem, umožňujícím plynulé změny hlasitosti. Měl dvě klávesnice, každou s 65 klávesami (v rozsahu F´-a´´´) a pedálovou část s 25 klávesami (C-c´´). Horní klávesnicí byla ovládána klavírní část a spodní klávesnicí systém píšťal. Na každou z klávesnic bylo možno hrát samostatně, ale bylo možné obě klávesnice spojovat v různých kombinacích. Nástroj podle jeho návrhu postavili v letech 1796–1798 v Praze stavitelé klavíru Johann a Thomas Still.
Jako skladatel je znám zejména svými operami König Wenzel (1778) a Die Bezauberten (1779). Obě opery byly uvedeny v pražském Thunově divadle (dnes součást komplexu budov Poslanecké sněmovny). Z kantáty Pygmalion (1781) se dochoval pouze klavírní výtah.
Jeho dílem trvalé hodnoty je unikátní sbírka českých a německých písní a tanců zapsaných již v 18. století na českém území, Böhmische Nationalgesänge und Tänze, vydaná nejprve v roce 1799 v Lipsku a v rozšířené podobě v roce 1807 v Praze.
Three Bohemian Dances
German Dances - sice to není jmenovitě.aůe předpokládejme (jdou na to odkazy)
To s ním sice naprosto nijak nesouvisí, ale jest to zajímavé:
"The Last Prussian Conjurer "automaton magician by Thomas Kuntz
Ilja Zeljenka, v českém přepisu bývá také uváděn jako Ilja Zelenka (21. prosince 1932 – 13. července 2007), byl slovenský hudební skladatel. Pocházel z rodiny bratislavského novináře Ľuda Zeljenky a vídeňské rodačky Ireny, rozené Michlové.
Je autorem dvou oper (Bátoryčka 1994, Posledné dni Veľkej Moravy 1996), orchestrálních děl (5 symfonií, Hudba pro orchestr – Zakletý pohyb pro orchestr), instrumentálních koncertů, kantát (Osvienčim, Slovo), komorních skladeb (pět smyčcových kvartetů, dvě klavírní kvinteta), hudby scénické a filmové (Drak se vrací, Dolina). Stál při zrodu elektroakustické hudby.
Klavírní kvintet č. 1 (1953)
Oświęcim (1959)
Polymetrická hudba pro čtyři smyčcová kvinteta (1970)
Symfonie č. 6 (1988)
Dechový kvintet č. 2 (1993)
Hudba pro 4 violoncella (2003) |