SOFT MACHINENa streamovací platformě jsem objevila položku, která je patrně nová a na Bandcampu nefiguruje - podle Discogs jde o limitovaný vinyl singl (7", 45 RPM):
The Dew At Dawn / (Slightly) Slightly All The Time (2024).
Nevím, jestli jsou to nové skladby, na to je diskografie SOFT MACHINE pro mě příliš nepřehledná, zda se jedná o předzvěst nového řadového alba... Proti zatím poslednímu The Other Door je hudba pevnější, ne tak mlžně rozbloumaná, víc tělnatá a taky optimističtější - vidím zakouřený bar s koženými klubovkami, ale do představy se vtírá slamák a lehátko na pláži, The Dew At Dawn má až jamajský feeling. Vymazlenou rytmiku táhne hlavně baskytara, perkuse spíš podkreslují, vpředu exceluje Theo TRAVIS a jeho sopran saxofon (podle ucha bych tipovala klarinet) s flétnou.
Všimla jsem si u českých orchestrálních předělávek světových hitů (v 70.-80. letech, typicky televizní produkce pod taktovkou Václava Zahradníka), že zpěv byl často nahrazován trubkou nebo saxofonem. Přičítala jsem to skutečnosti, že angličtina tehdy u nás nebyla vítaná a opatřovat skladby českým textem bylo zvykem v popovějších vodách. Ale asi je to přirozená role dechů v instrumentální hudbě, že nejvíc ze všech nástrojů "zpívají"... |