Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Diskuze na Lopuchu,
pohlazení na duchu

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Cinema [ŽP: 4 týdny] (kategorie Film) moderuje Fuxoft.
Archiv
Webové stránky Cinemy jsou na adrese www.cinemamagazine.cz a blog bývalé redakce Cinemy (do konce roku 2008) na adrese www.czinema.cz (blog má také svůj RSS a Atom feed).
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 3237 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
sek 21.2.2009 11:57  30287
Naladit na skandování? Neměl jsem důvod se naladit na skandování. Ty ano? Jaký? Ten film v tom okamžiku negraduje (myslím, že ani formálně, natož obsahově), prostě umře. Příčinou toho "vypnutí", jak píšeš, není podle mě politická zkušenost českého diváka nebo nedostatek empatie, ale chyba na straně tvůrců.

K Mirce - je to její přístup, má k němu asi nějaký důvod. Jaký, to by nejlépe vysvětlila ona. Ale zase bych odmítal teorie nějakých židobolševickozednářský spiknutí (v tomhle případě pravicových). V MF DNES jsem byl měsíc na stáži, takže jsem do jejího fungování lehce nahlédl (porad vedení jsem se ovšem neúčastnil, a překvapilo mě, jak široké názorové spektrum tam je. Řada lidí tam zastává názory vyloženě levicové. A speciálně Mirka, jak ji osobně znám, není ten typ, který by někomu chodil na ruku. To rozhodně ne! Svého času, pokud se nepletu, dokonce měla zakázaný vstup na porady vedení, protože se nebála (a nebojí) říkat svoje názory, i když jsou zcela odlišné od názorů jiných, klidně i od názorů vedení.

Myslím, že hodně politickým filmem (a relativně úspěšným) byl třeba Český sen. Ten ale neargumentoval, to je pravda. Ale taky nevyprávěl.
tetsuo 21.2.2009 11:11  30286
Ale ja jsem popsal, ze i u Ejzenstejna se na konci porad opakujou ty samy hesla. Pochopitelne, ze to NEMA vyvoj ve smyslu kauzality, posunu deje, posunu vyznamu tech hesel, vyvoje argumentace, ktera se konfrontuje s jinymi argumenty.
A prave to, ze pozadujes vyvoj, je ukazkou toho, ze neumis prijmout to jak, tu formu, kterou film oslovuje. Forma filmu Milk se v zaveru promeni ve skandovani, na ktery je potreba se naladit. Argument se nevyviji, argument se jen opakuje. Vyvoj nahradi jen jakasi vlna emoci, jako kdyz jdes v pruvodu a demonstrujes.

Rikas, ze "film umre", ale pokud se naladis na skandovani, tak ma neskutecnou energii. Ted jde opravdu jen o to, jestli je s tim clovek szity a jestli v sobe ma toho politickeho ducha, ktery maji Americani (nejlepe liberalove, gayove...). Samotnymu mi chvilku trvalo, nez jsem se do toho dostal a ani si nemyslim, ze jsem se dokazal naladit dokonale a taky nemam nejak zvlastni potrebu to delat.
Ale bylo fascinuji si vsimat, co ten film dela, rozhodne neumira, ale v tom skandovani graduje.

Z pohledu na hodne ostatnich lidi na novinarske projekci a ze cteni reakci na CSFD, jsem pochopil, ze naopak vypnuli. A je to videt i na oficialnich recenzich v tisku.

Mluvcim lidi, kteri jsou znechuceni politickymi projevy a angazovanosti, je treba Mirka Spacilova se svou nekonecnou mantrou "film neco resi", "a pak se zacne resit" apod., coz opakuje v desitkach recenzi uz leta.
Proste Mirka, jakmile dojde na "reseni", tak je uplne diva a dava najevo otravenost. Pripadne rekne, ze film "káže", a to je uplne automaticky spatne. Proste neumi prijmout prave tu formu filmu a necti zanr "kazani", "pamfletu" ad., prestoze to jsou zavedene a legitimni formy projevu.
A nepsala by takove otravene kraviny, kdyby dost dobre nevedela, ze tim jde na ruku vetsine ctenaru DNES. Ona ma na tohle instinkt. Cili moje presvedceni o tom, ze velka cast lidi v Cesku po revoluci nesnasi projevy aktivismu a politicke angazovanosti, protoze si je spojuji s "povinnymi pruvody" za minuleho rezimu, vychazi prave z toho, jak se k tomu stavi nejvetsi denik Mf DNES.
Kde, mj., politicti komentatori na internich poradach radi brojili (nevim, jak ted, ale v 90. letech ano) napr. proti odborovym demonstracim a meli pocit, ze je takove akce potreba rozhanet. To podle svedectvi nekterych lidi byla uplna parodie na tradicni formu "zlych kapitalistu". Oficialne se ty noviny samozrejme tvari umereneji a snazi se budit zdani neutrality.

Stejne tak si nevzpominam na zadnej opravdu uspesnej ceskej politickej film, ktery by cokoli razil (byl typem "dila-argumentu") a nespolehl se na to byt historickym vypravenim. Protoze lidi davaji masove prednost vypraveni pred argumentem. Vsude na svete.
sek 21.2.2009 10:19  30285
Ale dostal, jenže ty víc posloucháš sebe než druhý. Nejde o to CO a JAK Milk na konci říká, ale že říká pořád to samý, což film nijak neposouvá (nemluvím o ději). Film v ten moment prostě umře a nemá to co dělat s politikou. A věta, že "zdejší historická zkušenost znechutila otevřené politické projevy, a proto jim vadí, že poslední třetina filmu je poměrně otevřeně agitační", je podle mě zcela mimo. Je to jen tvůj konstrukt či dojem, nenapadá mě nic, o co bych tohle tvoje tvrzení mohl opřít. Ještě bych tak souhlasil s tím, že se politiky ve filmu bojí tuzemští tvůrci (i když i tohle tvrzení je s velkýma výhradama, viz produkční a producentská dílna Procházka-Sedláček, ale i další), ale diváky bych do toho fakt netahal.
tetsuo 21.2.2009 00:30  30284
Nevim, jestli nekdo pochybuje o tom, ze v kazdem filmu je nejaka ideologie, ktera se manifestuje na vice urovnich, nejenom v projevu postav. To by clovek musel byt vazne naivni, aby ideologii videl jenom tam, kde se agituje nebo vlaje vlajka se srpem a kladivem nebo hakovym krizem.
Zakladni ideologii zapadni spolecnosti je kapitalismus (ktery vetsina lidi chape jako naprosto neutralni) a drtiva vetsina filmu ho podporuje. To, ze si toho budeme vsimat, neznamena, ze chceme kapitalismus svrhnout. Proste jen ten status quo nebereme jako prirozeny, ale jako historicky konstrukt, jehoz podoba a vyznamy se casem promenuji. To, co byla zdanlive normalni v Americe 50. let, je velmi nenormalni v Americe 80. let atd.

Co se ale tyce toho Milka, tak jsem zatim nenasel zadnou jinou odpoved, nez ze lidem v Cesku zdejsi historicka zkusenost znechutila otevrene politicke projevy, a proto jim vadi, ze posledni tretina filmu je pomerne otevrene agitacni.
A zatim jsem ani ze seka nedostal, co mu presne vadilo. Tocime se v jakemsi kruhu, kdy se jako by neda prijit na to, co zpusobilo, ze o hrdinu na konci nekteri divaci ztrati zajem.
w_o_o_d_y 20.2.2009 18:42  30283
A myšlenka dne jde k Proxovi...
sek 20.2.2009 18:39  30282
Staré CinemyNemá náhodou někdo přebytečné Cinemy číslo 9/2002, 4/2003 a 8/2003? Dělám inventuru svého domácího bordelu a tahla čísla mi chybí. Díky moc.
prox 20.2.2009 17:16  30281
Slarque: To záleží na tom co ve filmu převažuje, neb politika a historie jsou poměrně těsně spjaté ;-) Ostatně za každým filmem bychom tak mohli hledat politiku, protože hlavní hrdina má vždy nějaký názor, nebo alespoň jeho náznaky...
slarque Slarque Každý tvor má své vlastní - šílenství 20.2.2009 16:55  30280
Prox: Není to politický film spíš díky tomu, že je o politikovi, než tím, že dotyčný byl gay?
prox 20.2.2009 16:51  30279
MilkSice na tento film půjdu až příští týden, tak nemůžu hodnotit film samotný.
Obecně se mi však nezdá správné, abychom každý film, který pojednává o homosexuálech, zařadili automaticky mezi politické filmy. Ostatně Harvey Milk prosazoval práva, kteří již dnes gejové a lesby mají, proto bych spíš tento film zařadil mezi filmy historické (pokud je nutné použít nějakou škatulku). Myslím si, že film Milk je (a podle traileru to tak vypadá) zacílen spíš na heterosexuály, kteří jsou gay-friendly (stejně tak jako Zkrocená hora), než aby byl přínosem pro teplou menšinu. Z tohoto pohledu se mi z tvorby Guse Van Santa přijde zajímavější Mé soukromé Idaho, které daleko více nutí o filmu přemýšlet a obnažuje přesudky, jenž nosíme uvnitř sebe.
sek 20.2.2009 14:44  30278
nepotvrzuji
tetsuo 20.2.2009 14:42  30277
Tim ale potvrzujes, co rikam. Neprijimas film jako "argument". To je proste, jak kdyz reknes, ze Ejzenstejnovy filmy nevypravi, nejsou osobne lidske a na konci v nich je agitka (opakujici se hesla) a je to spatne. Pritom ta struktura je od pocatku vystavena jako typ argumentu. Nejde o to, jestli souhlasis s politickym videnim sveta.

A z opacneho smeru jsou treba strasne zaludne filmy Leni Riefenstahlove. Tam se neargumentuje, jen ukazuje.
sek 20.2.2009 14:35  30276
osobní rovina vyprávění prakticky zcela mizí, politické proklamace se opakují, dlouze zas a znova všechno to, co už jsme slyšeli
tetsuo 20.2.2009 14:29  30275
Nerek jsem, ze nejsi empaticky. Popsal jsem hypoteticky proces, proc jsi vypadl z napojeni na postavu. Resp. na vice postav. On je ten film dost kolektivni.
tetsuo 20.2.2009 14:28  30273
ad 3) Tak mi rekni, v cem byl problem.
sek 20.2.2009 14:28  30271
a ještě: proč si myslíš, že ty empatický jsi a já ne?

[ 3237 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt