No, už mám ohlasy z pošty, že tě další lidi nechápou. :)
Samozřejmě, že se kolem toho můžeme motat pořád dokola. Předpokládám tohle: tvůrci rozhodně nechtěli, aby film "umřel". Chtěli ho vygradovat. Končí to demonstrací. V Americe tomu profesionální scenáristé aplaudují. Film na ně zjevně účinkuje. V tvojí recenzi nacházím jednoznačné odmítnutí, že film nefunguje. Tohle tedy podivně nesedí a nutí mě ptát se, jaká kritéria kdo používá.
Vysvětluju to teda tím, že existuje velký rozdíl v hodnocení určitých věcí a ve schopnosti se naladit i podle toho, v jaké zemi se kdo narodil.
Nemyslím si ale, že z naší historické a kulturní zkušenosti jsme schopni dokonale přepnout a vcítit se do někoho jiného, netvrdím ani, že to je nutné. Jen mi přijde dobré to zohlednit. Na tvojí recenzi i reakcích mě ale udivila ta jednoznačnost tvrzení, že "scénář se průměrný" a film při agitování nefunguje, protože se nikam neposouvá.
Kdybych tam třeba viděl náznak toho, že film v tu chvíli má fungovat principu skandující vlny a ty ses toho nechtěl účastnit, tak mi to přijde srozumitelné.
_____________________________________________
Nechápu, proč pořád mluvíš o hlubší odbornosti, když jsem ten pojem nikdy v téhle debatě nepoužil. Mluvím o šíři záběru. A ta se zjevně snižuje. Když to šlo před lety, proč to nejde dnes?
Druhá věc je, že taky nejde jen o výběr, ale hlavně o způsob prezenzace. A to, jakým způsobem Spáčilová odmítá cokoli náročnějšího a na vrchol vyzdvihuje filmy typu Účastníci zájezdu, a že je ochotná dělat kašpárka v televizi na Českých lvech, vypovídá mnohé. I to, že iDnes je propojený s Českým lvem, čímž ti dávají jasně najevo, že toto považují za prestižní anketu. Jak kdyby tady chybělo úplně základní kritické myšlení, které by řeklo, že celý ten podnik je úchylný. A že pokud budeme hrát hru na to, že je důležitý, tak ztratíme rozlišovací měřítka. Tohle ti připadá v pořádku? Účastníci zájezdu jako "film roku", Mirka s knírem v televizi "dělá legraci", iDNES+Český lev ruku v ruce? A že tyhlety věci spolu nesouvisí? A že to nesouvisí s tím, že Mirka odmítá filmy, které jsou náročnější než to, co na Českých lvech? Já tam vidím velmi silné souvislosti.
Jinak personální výměna byla velmi snadná. Spáčilová nesnesla Chuchmu (pochopitelně, protože jejímu průměrnému mozku musí vadit nejlepší kulturní novinář u nás), vyštvala ho z kultury, Chuchma dostal trafiku s přílohou Kavárna, a Spáčilová si vybrala z tehdejšího iDnesu, čili podřízeného média do kultury Kábrta. Ve chvíli volby šéfredaktora ustoupila do pozadí, aby za nic nemusela nést odpovědnost a dostala tak pěkně poddajného šéfika. |