Paleček: Protože mi to celé připadá absurdní? Premiere neměla inzerenty, Cinema čtenáře. Zakládat nyní nový mainstreamový filmový časopis - po zkušenostech s těmi dosavadními - nepovažuji za finančně realizovatelný (respektive rentabilní) nápad (jakkoli Tetsuo si to možná nemyslí). Obzvláště s vědomím, kolik je třeba do nového periodika podobného typu vložit peněz.
1) Vytvářet univerzální časopis 15+? Jak by to jako mělo vypadat? Navíc přesně o tento typ časopisu nemají zájem inzerenti, kteří nemají na koho cílit reklamu.
2) Čtrnáctideník je nesmysl. Za A už tu podobný pokus byl a naprosto ztroskotal (Filmové listy). Za B by se - jak říká Chewie - neprodal. Za C si neumím představit, kdo by ho psal - téměř nutně by byl závislý na externistech (při tom počtu článků), kterých není tak moc. Na to ostatně narážely DVD časopisy, kde bylo třeba extrémní množství textů a bylo to dost vidět na jejich kvalitě.
3) Co by podobný časopis sledoval? Co by nabízel, co nenabízí internet, nebo naopak Cinepur (kde jsou kritiky psané přesně podle modelu, který popisuješ - nejsou příliš odborné, nezaobírají se popisem děje, rozvíjejí v "ideálním" případě jeden nebo dva základní argumenty, nejsou dlouhé - 4800 znaků)?
4) Kdo jsou ti profesionálové? Ta skrumáž lidí, jejichž jména tu padla, je dost nesourodá skupina o filmů dost různě uvažujících lidí. Pokud by měli zůstat tak na povrchu, jak implicitně naznačuješ (tj. univerzálně lidé 15+), neumím si představit, jak by se toho docilovalo.
Současný stav věcí mi nepřipadá jako ideální prostor pro nový mainstreamový filmový časopis. Ostatně i na internetu už většina českých filmových e-zinů zanikla, případně funguje mechanicky (FilmWeb) nebo oslovuje velmi specifický okruh čtenářů (MovieZone). Teď odcházejí i zavedené značky (Cinema, Premiere, přes padesát let existující Film a doba taky už dost dlouho není zrovna prodejní hit a rozhodně se nedá mluvit o pravidelné periodicitě) a zůstávají buď poloodborné časopisy (Cinepur) a vysloveně specializované (vědecká Iluminace, informační Filmový přehled). Ty mohou nabízet alternativu informačnímu nadbytku internetu: Časopis se nikdy v aktuálnosti novinek nemůže vyrovnat libovolnému portálu, nemůže už nabízet žádné "bonusy" typu filmografií nebo filmových karet, protože i ty jsou na internetu aktuálnější (a profilů je taky plný internet).
Profesionální recenze jsou na internetu taky vždycky dříve: Třeba Alena Prokopová nebo František Fuka mají své blogy, jiní píší na jiná místa (např. Tetsuo na Aktuálně).
Cinepur, Iluminace nebo Filmový přehled (chce se říci, že - s výjimkou Iluminace - zatím) přetrvávají, protože nabízejí více či méně specifické typy čtení kinematografie. Cinepur poskytuje reflexi audiovizuálních médií (nejen filmu, ale i televize, videoklipu atp.) z poměrně konkrétních teoreticko-kritických pozic (byť různorodých, ale se určitou představou zvláštní skupiny modelových čtenářů), ačkoli se snaží oslovovat i čtenáře, kteří dříve kupovali třeba Cinemu. Iluminace je vědecký časopis bez závislosti na nabídce kin a s velmi konkrétním modelovým čtenářem. Filmový přehled pak představuje hlavně informační periodikum, které si hodně z jeho odběratelů/konzumentů kupuje spíše "na potom", protože je primárně zaměřené na data (a jen okrajově na kritickou reflexi).
Opravdu nevím, jak by takový časopis měl vypadat (graficky, stylisticky i - dejme tomu - dramaturgicky), aby si našel v uspokojivém množství úplně nové čtenáře (kteří nekupovali Cinemu) a zároveň zaujal inzerenty (kteří chyběli Premiere). Natož, kdo by do něj měl psát. Na internetu by takový projekt možná jakousi budoucnost měl, ale ruku do ohně bych za to nedal.
Bebop: Problém je, že na internetu je i spousta "plných" (ekvivalentní výraz banálnímu "prázdných") a "užitečných" článků, zvláště pak pokud umíš anglicky, případně si dokonce zaplatíš vstup do nějaké databáze typu Proquest, SAGE nebo Questia. |