mpts 34674: Ještě mne napadl před pár dny při procházce příklad, jak názorně vysvětlit — těm, již o to mají zájem, není jim to zatím úplně jasné a jsou schopni to pochopit — to chování zbraně s tlumičem a bez něho, zejména proč výšleh z hlavně rozhodně nezvyšuje rychlost závěru (polo nebo plně dynamického) vůči zbrani. Doufám, že to bude dostatečně názorné.
Pokud tedy s tím máte někdo potíž (dát si v představách dohromady, jak to vlastně funguje a jak se to navzájem ovlivňuje), představte si prosím, že sedíte v automobilu, jehož airbag (lhostejno proč) se aktivoval a následně nevyfoukl a tlačí vás proti sedadlu, takže se hnout nemůžete vůbec a dýchat jen stěží. To je úvodní situace, kdy ve zbrani je vysoký tlak plynů uzavřen — v ní zpředu střelou, jež je urychlována v hlavni, ale ještě ji neopustila, a zezadu nábojnicí tlačící na závěr a utěsňující komoru, zde obalem airbagu. Rozdíl je v tom, že závěr je (proti odporu své setrvačnosti, vratné pružiny a popř. polouzamčení) tím tlakem urychlován dozadu a vy ne, protože vám v tom brání sedadlo držící vás na místě, ale to zde není podstatné, podstatné je to intensivní působení plynů pod tlakem na vás/na závěr.
Nu a teď si představte, že ten vak někdo propíchne. Může to být jen malá dírka — to je analogie tlumiče, jenž zpomaluje výtok plynů —, pak plyn uniká postupně a pomalu a celou tu dobu na vás/na závěr dál působí, vás nadále dusí a utiskuje a závěr nadále urychluje vzad vůči zbrani.
Nebo to bude velká díra a plyn se vyfoukne prakticky naráz. Pak se i vám rázem uleví, tlak na váš hrudník a tvář atd. okamžitě zmizí, a analogicky závěr přestane být tím již nepřítomným plynem urychlován vzad. To je analogie výšlehu z hlavně.
Přitom, pokud to vaše auto shodou okolností ( :-) ) bude např. ve vakuu ve stavu beztíže*, ten náhlý výtrysk plynů po důkladném propíchnutí vaku mu může dát docela velký impuls, „kopnutí“ — u zbraně jí přidá zpětný ráz, to jest působí na zbraň jako celek vůči okolí —, které změní trajektorii vašeho auta, avšak, opakuji — a to je to, co některým činí potíže pochopit —, vám uvnitř auta se tím výtryskem plynů (prosím žádné dvojsmysly!) uleví ihned, ihned vás to přestane tlačit vůči autu dozadu, do sedadla. Naopak případ s tlumičem/malou dírkou nebude mít to urychlení (zpětný ráz) vůči okolí zdaleka tak náhlé**, ale vy/závěr uvnitř auta/zbraně budete namáháni tlakem plynů mnohem více a déle.
*) Třeba jste si stopli Muskovu Teslu, co ji onehdy vystřelil do vesmíru s výtiskem Stopařova průvodce po galaxii ve schránce na rukavice.
**) Lze si klást otázku, zda ten pomalý výtok plynů v součtu způsobí stejný impuls jako ten rychlý výšleh, popř. o kolik menší. Na to však nelze jednoduše odpovědět: při pomalém výtoku se uplatňuje delší dobu, avšak mírněji než u výtrysku, vnitřní tření v materiálu toho vaku, jenž se smršťuje, i ve vytékajícím plynu, u zbraně, kde ty plyny jsou navíc žhavé, dochází k jejich ochlazování (a tlumič se jimi následně rozžhaví; je bezva si zapomenou hadr a potřebovat tlumič dotáhnout nebo rychle sundat aj.), což jim ubírá energii atd. Celý systém je zkrátka příliš složitý na nějakou zjednodušenou názornou odpověď. Především však nám na tom nezáleží — mluvíme zde primárně o zbraních, a ty při střelbě držíme v ruce (nebo jsou nějak lafetované atp.), a pomalý postupný tlak zpomaleného výtoku plynů udržíme snáze a v podstatě jej ani nevnímáme, zatímco rychlé kopnutí od výšlehu ano, to nám vadí (a zvedá hlaveň, spolu s ostatními složkami zpětného rázu, atd.). |