Dneska mám extrémně pomalý start. Což takhle při sobotě je ku prospěchu ducha i těla.
Po ránu poslouchám z kanálu HiRes Vinyl tuto nádheru:
Adolphe Adam - Giselle
Wikina píše, že se jedná o romantický balet o dvou jednáních na hudbu Adolpha Charlese Adama .
O samotném autorovi se dozvídám:
Adolphe-Charles Adam (24. července 1803 Paříž – 3. května 1856 Paříž) byl francouzský hudební skladatel a kritik. Jeho oborem byla hlavně opéra comique (francouzská komická opera) a balet. Nejznámějšími díly jsou balety Giselle a Korzár a opery Postilion z Lonjumeau a Kdybych byl králem. Působil též jako hudební pedagog, mezi jeho žáky patřil Léo Delibes.
Tedy k zážitku se přidává i kousek edukace, za což jsem nesmírně povděčen. O Maestru Adamovi jsem ještě před hodinou neměl tuchy.
Miloš Navrátil ve svých Dějinách hudby k němu v rámci kapitoly Romatismus píše:
Ve Francii, podobně jako v Itálii se stala opera vládnoucí formou (Cherubini, Méhul, Spontini). Politická reakce po návratu Bourbonů uvítala nevázanou komičnost i okázalou nádheru francouzské romantické opery, která znamená únik ze skutečného světa. Hlavními představiteli byli F. A. Boieldieu a D. F. Auber. ...
Svěžím, i když poněkud povrchním skladatelem byl Charles Adolf Adam (1803-1856). Z jeho padesáti oper žijí dnes jen dvě - "Postilion z Lonjumeau" a "Kdybych byl králem", a balet "Giselle".
Já jen dodám, že zmíněná povrchnost (čtu to jako přílišný důraz na snadnou líbivost) tam je a teď se mi náramně šikne, proč to nepřiznat. A ještě, že únik ze skutečného světa je vlastnost umění obecná, v tom se podobá droze, avšak bez vedlejších negativních účinků. Nelze se předávkovati.
Hezký den všem! |