Napsal jsem takový komentář na Panáčka, tak jestli tam někdo nechodíte, tak to kopíruju i sem:
Ad pravidla Farmy – existují, je to obsáhlá kniha a je v ní spousta variant všeho možného – včetně různých variant vypadávání, různých čachrů s vracením vypadlíků, různých typů duelů a dalších věcí. A soutěžící do ní samozřejmě nesmějí nahlížet a diváci o obsahu taky nemají vědět, protože by to pak nebylo žádné velké překvapení.
Pokud chce štáb udělat něco, co není v licenci zaneseno, musí o to vydavatele licence požádat. Někdy se to děje ještě před soutěží, při samotném plánování, kdy se zanášejí do hry různá regionální specifika , někdy se to děje při soutěži, když dojde k nečekané situaci (např. když ve VyVolených vypověděl nájemce objektu smlouvu a nechal Vilu vyklidit).
Problém je, že řada diváků bere tuhle realityshow jako sport, kde je pár jasně daných pravidel a podle nich se má jet až do konce. Tak to není. Je to hra s prvky reality show, „hrají“ tam neherci a není úplně daný scénář, nicméně scenáristické zásahy tam jsou patrné. Díváme se na něco, co dohromady stvořil dramaturg a náhoda. Můžeme si říkat, že bychom uvítali více náhody a méně dramaturga, ale holt, takový ten formát je. Někdy se něco povede více, někdy méně, ale pořád je to všechno podle těch pravidel, do kterých vy ani já nemůžeme nahlédnout (ale protože jsem v dobách VyVolených nahlížel do licenčního manuálu VyVolených, tak mám slušnou představu o tom, co vše tam je).
Já osobně mám raději 24hodinové kontejnerovky, tj. reality show, kde jsou lidé zavřeni v omezeném prostoru a nepřicházejí do styku s kameramany. To na Farmě není, tam kameramani jsou a nezřídka musejí soutěžící sami nějakého člena štábu zavolat, protože jdou dělat nějakou akci. To my nevidíme, to v sestřihu není, ale prostě Šárka nemůže jít dojit nebo Mirek sekat louku jen tak. Musí se domluvit se štábem, jestli nepotřebují tyhle záběry.
Z tohoto pohledu je pak jasné, že se nedíváme na úplný záznam reality, ale na svým způsobem sehrané scénky. Tím neříkám, že vše je sehrané a napsané štábem, řada těch hádek a dalších věcí byla samozřejmě reálná, oni si nakonec soutěžící na ty členy štábu zvyknou a přestanou je vnímat (přestanou se před nimi hlídat), nicméně ten celkový děj je oproti VyVoleným nebo BigBrotheru trochu víc ovlivněný dramaturgem.
A ten se rozhoduje, kterou z variant kdy použije. Tj. kdy vypadne Jana ze hry, on má několik možností. Vrátit posledního vypadlíka, nechat zbylé hráče, ať sami pozvou do hry někoho kdo vypadl dříve, dát do hry úplně nového hráče nebo nedat do hry nikoho… a možná ještě další varianty. A je na dramaturgovi, aby tu možnost zvolil. Všechny jsou přitom podle pravidel. Dramaturg zvolil tu variantu, při níž se do hry vrací Kubí. Je to podle pravidel a kdyby se do hry vrátil někdo jiný, bylo by to taky podle pravidel. Ale tohle je prostě zajímavá varianta, která – jak tu napsal rejpal a já s ním souhlasím – bude pár dní pěkně dělat děj a přitom neovlivní výsledek soutěže, protože ta trojka bude dělat vše pro to, aby se Kubího opět zbavila a aby on neprošel do finále.
P.S. : Nově je absolutně jedno, kdo v téhle hře vyhraje. Nemá sebemenší důvod manipulovat hrou ve prospěch konkrétního hráče, nic by z toho neměla (a asistent zvukaře opravdu není někdo, jehož názorem by se měla řídit celá herní dramaturgie). V Superstar nebo Hlasu by to teoreticky smysl mělo, protože vítěze takové soutěže může televize pořádně vytěžit v další vlastní tvorbě. Ale co s někým, kdo tři měsíce sekal louku a kydal hnůj? Případně kdo se tři měsíce válel, zatímco ostatní sekali louku a kydali hnůj? Co by to televizi přineslo, kdyby to zmanipulovala ve prospěch nějakého konkrétního hráče?
Televize dělá něco jiného. Ona manipuluje dějem v průběhu vysílání, aby tím ovlivnila sledovanost. To je jediné, co televizi zajímá – aby se dívalo hodně lidí a byla velká sledovanost, což znamená příjmy pro televizi. Pokud se tedy televize snaží udržet Kubího ve hře, tak určitě ne proto, aby „vyhrála protekční bukvice“, ale protože lidé jeho příběh řeší, čtou, diskutují o něm, rozčilují se – a samozřejmě večer tu televizi (navzdory svým ramenatým proklamacím) znovu zapnou a budou čučet. 8^) |