JudithNějak se mi nedaří zmoci se na soustředěnější příspěvek ohledně hi-fi, jak by tato problematika zasluhovala.
Ano, šlo o prosté postavení přístrojů na podlahu. Tedy v mém případě na železobetonový monolit, který je akusticky, vibračně a rezonančně inertní. V naprosté většině staveb, a to z bytu znáš určitě dobře, je potřeba řešit kročejový útlum. Podlaha v ploše vibruje, plovoučka rezonuje, vyskytují se parazitní zvuky na určitých frekvencích. Pro hi-fi zcela nevhodné. Nejvíce negativně jsou tím ovlivněny komponenty, které pracují na principu mechanického pohybu (gramofon, reprobedny), ale je opakovaně prokázáno, že dopad to má na úplně všechny součásti audio řetězce. Důvodem může být mikrofonický efekt polovodičů, ale jsou i jiné teorie. Proto se používají více či méně sofistikované ukládací systémy, ovšem velice dobrou službu splní právě uložení na podlahu, pokud je dostatečně akusticky mrtvá.
Na testování jsem kdysi měl několik nahrávek, které jsem točil a přehazoval pořád dokola. Od metody hledání okamžitých projevů zvukové změny při přehození nahrávky či komponentu jsem ale již dávno ustoupil. Osvědčil se mi způsob dlouhodobého vjemu z nahrávky, a nemusí jít ani o nějakou osvědčenou ultra akusticky perfektní. Spíše vystřídat více žánrů a nechat se je projevit. Proto úporné hifistické seance, kde se hraje jeden vycizelovaný úsek stokrát dokola neuznávám jako cestu, která by vedla k cíli. Je v tom příliš mnoho tlaku a stresu. pohodový poslech, který je veden skoro mimoděčně během několika hodin ukáže potenciál provedené změny daleko spolehlivěji. Tím ale netvrdím, že by změna komponentu nebyla slyšet hned. Většinou je. Ovšem vyhodnocení dopadů této změny chce prožitý čas s hudbou.
Konkrétně u současné překopávky svého poslechového prostoru jsem k poslechu zvolil interprety - Joe COCKER, SÓLSTAFIR, KYUSS, BONEY M, UNTIL WAIL, BANCO DEL MUTIO SOCCORSO, NEKTAR, SALEM HILL, JAMES GANG. Teď mi tu hraje disko, nějací GENESIS z roku 1986, znáte? Henten takýto tuná Tunájt, tunájt, tunájt! |