the first press on vinyl is definitely the best ....!!!!
Snaha Jimmy Serrana je chvályhodná, každá popularizace dobrého zvuku je přínosná, obzvláště v době zvukového prasení všemi možnými způsoby. Najde-li se mezi spokojeně chrochtajícími konzumenty u koryta současné produkční šlichty nějaký náročnější tvor, má se aspoň kam obrátit.
Podrobil jsem kanál poslechové analýze. Mám v jistém smyslu rozporuplné dojmy. Člověk, který prochází phono anabází, musí absolvovat mnoho peripetií, které jsou patrné i na nahrávkách poskytnutých tímto kanálem. Ono vůbec nejde o to, koupit si gramo, naládovat desky, ripovat a házet to na web. i když, i takhle to jde, ovšem na výsledku je to znát a hrůzostrašné ripy, jichž je YTB plný, sem raději nebudu ani odkazovat.
Každý, kdo to s ripováním vinylů myslí vážně (takovej Jack to myslel až natolik vážně, že z nedostatku vinylů musel sáhnout po jiném materiálu), prochází vývojovými etapami. Na Jimmym je vidět, že disponuje zčásti solidním železem, protože jeho Transrotor Zet 1 je dobrý základ pro získání slušného výsledku. Ze zasvěcených komentářů na starších videích vyplývá, že problematiku ovládá a je zkušeným sběratelem. Jenže ripování, to je nová kategorie poznání.
Vždycky mne zajímá čím a jak kdo ripuje. Rád se přiučím. Setup na prvním zveřejněném ripu Jimmyho Serrany před 7 měsíci je krom Zet 1 doplněn raménkem nižší třídy Rega RB 800 (tomu jsem se při koupi svého Transrotoru vyhnul, neboť Rega zdaleka nevyužije zvukové možnosti gramofonu) se standardní MM přenoskou Goldring 2500. Předzesilovač Rega FOA2D-V2 je standard pro začátečníky. Transrotor Zet 1 si rozhodně zasluhuje kvalitnější doplňky, jedině tak ukáže, co umí. Obzvláště, když uživatel digitalizuje sběratelsky vzácné kousky, jejichž cena převyšuje použitý hardware. Zvuk, i při vědomí YTB omezení, není nijak ohromující, zvláště kytarové pasáže působí chaoticky, prostor je placatý, celé je to jaksi uťáplé.
Pink Floyd - Dark Side Of The Moon - 1st UK press - side 1
Ještě odbočka k ripovacímu a editačnímu software. Tady skoro vůbec nejde o to, co člověk používá, ale jedině jak to používá. Každý program obsahuje řadu funkcí, kterými lze zvuk zmrvit, a nadšenec, který má IQ na úrovni AI plodí zprasky. Kombajn VinylStudio Pro vám dovolí hodně, potřebuje velice citlivé zacházení, jinak udělá z živého vinylu voskovou figurínu.
Proto mne velmi zajímalo, kam se posunul dál, neboť vývoj sestavy lze předpokládat, já vyměnil během dvou let celou analogovou větev.
Už na druhém postnutém titulu vidíme změnu. Přenoska Goldring nahrazena opět MM modelem Ortofon 2M Black. Akorát moc nevidím přínos, je to typ stejné technické i cenové kategorie. Zvuková změna nastává, spektrum je trošku prosvětlenější, ale pořád jsme někde na startu, trasa vedoucí k výbornému výsledku je před námi.
The Who - Baba O'Riley - from 1st UK press vinyl "Who's Next" 1971
Následně se proměnil předzesilovač a místo něj nastupuje profi studiová mašina KORG DS-24-DAC-10R s přímým AD převodem do DSD formátu pomocí softu AudioGate4. Do té doby probíhal převod pravděpodobně v PC, což je vždycky bída. V podání KORG se podařilo nahrávku digitalizovat tak, že Lucky Man přináší potěšení.
ELP - from 1st UK press vinyl - Lucky man
Tohle Jimmymu nějakou chvíli vydrželo, až se v sestavě objevil oldimer z Japonska - Nakamichi CA-5E. Tento předzesilovač se vyráběl v letech 1987-89. Nevím, co vedlo k pořízení tohoto stroje, zřejmě nějaký vintage pokus. Však vím moc dobře, jaké to je žít s Titany s podobné doby. Zvuk ripů je více starodávnější, do tichých pasáží proniká brum.
David Bowie - 1st ITA press - Heroes - side 1
Nakamichi se na následujících ripech objevuje i mizí, je vidět, že Jimmy experimentuje. Třeba tenhle špek je bez něj a jede se přímo do KORG. Zvukově preciznější projev je mi bližší.
P.F.M. - 1st ITA press - Chocolate Kings - side 1
Úplně poslední rip přede dvěma dny je s Nakamichi v sestavě a zrovna u této nahrávky slyším spoustu nectností. Vlastně jsem si ji pustil v poledne jako první a řekl jsem si "teda, nic moc". Jednak retro zvukový projev Japončíka je dost dřevní a mizí tak spousta mikrodetailů. To u nahrávky, kterou dobře znám je dost rušivé. Jednak se mi zdá, že kmitočtové spektrum není v pořádku, nahrávka má divné výšky a je nevyrovnaná. A jednak hlavně mám pocit, na který se dá skoro sáhnout, že tady do hry promluvily softwareové filtry. Především odšumovací a odbrumovací, což způsobuje dojem určitého zmrtvění prostoru a gumově klouzajícího soundu (celkem jsem s tím dříve dost laboroval, abych věděl, co to dělá), který celou nahrávku postihuje. Tohle se mi poslouchá s krajní nelibostí, přitom tak fantastická deska. Zde si myslím, že došlo k přenastavení a jsem zvědav jak budou znít další ripy. Ze zkušenosti vím, že stačí něco opomenout, něčeho si nevšimnout, něco v dobré víře zkusit, a zvuk ripu se odebere do háje.
Pink Floyd - 1st UK press - Meddle - side 1
Z hlediska vlastního hudebního výběru a samotné prezentace, mohu jen chválit. Autor ripů dbá na historicky důležité počiny v těch nejlepších verzích, a je respektuhodné, že se o ně s námi dělí. Komu dělá dobře dívat se na rotující vinylový kotouč, ten nebude rušen ve výhledu na etiketu přítlačným závažím, což je sice detail, ale vizuálně přínosný. Akorát se videa dost utápějí ve tmě, tím vzniká digitální šum, který samotný obraz poněkud degraduje.
Celá moje glosa neměla být vůči panu Jimmymu Serranovi nijak neuctivá. Naopak, s velikou sounáležitostí vnímám jednotlivé kroky, vším je třeba nutno si projít. Smekám nad snahou dostávat se na cestě nelehké dál a dál.
A hlavně. Jednoznačně souhlasím s the first press on vinyl is definitely the best ....!!!! Yes!!! |