Ústavní ajatolláhovéAž doposud jsem se domníval,že existují dva druhy zákonů:ústavní a běžné.Ty ústavní pak dohromady tvoří ústavu a Ústavní soud je od toho,aby posuzoval,jestli běžné zákony neodporují těm ústavním.Tím pádem jsem byl přesvědčen,že Ústavní soud nemůže měnit ústavní zákony,podobně jako běžný soud nemůže měnit běžné zákony.
Nynější zákon o rozpuštění sněmovny a vypsání předčasných voleb byl bezpochyby paskvil.Nicméně byl to ústavní zákon,takže jsem se domníval,že jej ústavní soud nemohl zrušit.Evidentně jsem se mýlil.
Nicméně,schopnost měnit a rušit zákony,podle kterých soudí,je skutečně unikátní.Je to přímé popření základního demokratického pravidla,podle kterého má být moc zákonodárná,soudní a výkonná oddělena.Zde se moc soudní slučuje s mocí zákonodárnou.
Kdo ví,třeba za nějakou chvíli zruší ústavní zákon,podle kterého jmenuje členy ústavního soudu prezident a definuje jejich funkční období-pak současní členové ústavního soudu budou neodvolatelní.A třeba to není tak moc přitažené za vlasy,jak to vypadá...
Ústavní soud de facto tímto sám sebe katapultoval do jisté míry do jakési obdoby íránské rady dohlížitelů.V čele s ústavním ajatolláhem Rychetským,který se,když na to přijde,chová jako maličký Urválek(viz.jeho výstupy při poplatcích),se můžeme dočkat kdejakého překvapení. |