Karel S.Asi takhle, já žádal o radu, získal jsem nejdřiv dobrou radu ohledně výkonového stupně, "na který mohu přivést TTL", následně jsem zjistil, že u zapojení fungující na principu komparátoru mám problém nalézt bezpečnou nulu (buď je +sat nebo -sat) a následně jsem se dozvěděl, že jsem blázen, když k tomu budu připojovat TTL, že to zničím a že nemohu ten obvod použít,protože dávat tam 16V je moc, když 16V bylo v zadání. Takže se zbytečně čílit, když nějakou dobrou radu shledám, že není dobrou. Jistěže mohu sáhnout po větším kalibru, a to bych považoval i jako odpověď na tvé body.
TDA2050 stojí c GME 42Kč. Tranzistor koncového stupně stojí 5Kč. Tolik k hodnocení toho, co získáme.
A) Řízení motoru pomocí dvou tranzistoru PNP A NPN tak jak je naznačeno jsem si nevymyslel, ale našel jsem to na internetu, v nějakém cvičení pro školy. Odkaz ti nedám, už to nemohu podruhé najít.
B) ANO. Stejně jako tvé řešení řeknu "seženu větší tranzistor". Jistěže je mi jasné, že roztočení DC motoru znamená poslat proud z tranzistoru takřka do zkratu. Jenže opravu jsem schopen odpálit tranzistor s Ic=1.5A a max ztrátovým výkonem P=10W ze zdroje, který je schopen dát tu 1.5A maximálně do zkratu (rezerva pro DC motory modelové železnice se uvádí 1A, na prázdno berou max 100mA, to jsem si taky nevycucal z prstu)? Pokud ochráním výstup diodama, které přežijí impuls ze zastavování, pak těm tranzistorům nehrozí nic víc, než závěrné napětí ve velikosti napětí na jedné větvi + 0.7V na otevření těch diod. Nehledě na to, že ty tranzistory mají běžně vydržet 80V (třeba např. BD139) . Takže ano, měl by to vydržet
Jednoduchý budič zde
AB) Budiče mají zajistit zejména řízení pomocí PWM modulace. U toho si nejsem jist, jak dalece je potřeba motor v nulových fázích PWM signálu aktivně brzdit. Na internetu se totiž válí hafo schémat na jednosměrné řízení, kde brždění zvládne antiparalelní dioda. V případě dvojsměrného jsem našel jen jedno, které nebylo založeno na L289 ... podle mě blbě.... a také bylo můstkové (mimochodem s 2x push-pull stupněm). Tam už je to horší, protože dvě diody tam narvat nejde a brzdit se tedy dá jen přes zdroj, což je podle mě málo. Ještě by se dalo brzdit přes odpor, nebo jak říkáš operákem se zpětnou vazbou.
Na požadavku s nulovou kolejnicí trvám, a prostě potřebuju, aby jeden pól všech motorů momentálně v kolejišti byly na jedné potencionální hladině napětí, tedy ideálně na 0V.
Takže jak na to? Koupit silnější zesilovač? Zapojit ho jako zesilovač ze zpětnou vazbou a pomocí odporového děliče ho uvádět do saturace pomocí optronů? A ještě požadavek je levná výroba, budu jich mít 6 ve finále.
Dokážu to naprogramovat, přívést signály až ke kolejím, upravit do libovolné konfigurace, ale chtěl jsem jen pomoci s připojováním "silového" napětí na kolej. A aby to bylo lehce blbuvzdorný, tedy aby se to nedalo spálit ani softwarově (což klasický můstek lze).
PS: Ochranu proti zkratu lze řešit polovodičovou pojistkou. |