Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Nudou jsi opuch?
Navštiv Lopuch!

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 17:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 64330 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
pepanovacek PepaNovacek 25.11.2024 13:20 - Oblíbené kluby (11:20) 84925
Spock's Beard – V – 2000
At The End Of The Day
S potěšením konstatuji, že Dominik se opravdu mýlil, a já s ním, hehe – tohle je i po dvaceti letech naprosto neskutečná krása. Bohužel ale i těžko popsatelná – nasadil jsem sluchátka s tím, že něco o skladbě napíšu, a po skoro sedmnácti minutách je sundal a neměl ani slovo.

Skladba začíná dechy (nádhernými dechy), ke kterým se přidají (asi) housle a pak celá kapela, a ten zhruba dvouminutový úvod je skutečně krásný. Pak následuje taková „obyčejná“ pasáž, tzn. dvě sloky a dva refrény – uvozovky píšu proto, že vůbec obyčejná není, je to skutečně lahůdka poslouchat, úplně všechno je tady dokonalé – zpěv, basa, v pozadí nenápadná kytara, Hammondy, bubny, které skladbu v refrénech (kde jsou pěkné sbory) hezky rozcinkají, je to balzám pro uši. Přesně v čase 4:00 začne hrát ten úžasný stěžejní motiv, a přesně v čase 5:00 fantastická pasáž, tvrdá a parádními klávesami, napočítal jsem tu frázi na čtrnáct dob, hehe. Zpěv mi hodně připomíná něco od The Beatles. Pak je krátká – jak jinak, taky skvělá a trochu i překvapivá – jazzová mezihra a následuje zklidnění s pianem a přihřátými vokály (asi Nick D'Virgilio), které jsou moc pěkné a ta přihřátost mi vůbec nevadí, hehe. Kolem jedenácté minuty je – už mi to trochu připadá trapné, ale nemohu jinak – úžasná pasáž, takové divoké sólo na varhany s tvrdou kytarou a znovu na čtrnáct dob, následuje sólo na mellotron, které zní jako od Genesis. Po opět přihřátých vokálech v lehce floydovské pasáži skladba vygraduje kytarovým sólem, pod kterým jsou naprosto fantastické basy – nedokážu identifikovat, jestli hrané na nějaký basový pedál, syntezátor či baskytaru. No a na závěr se vracíme k hudebnímu tématu z úvodu skladby, tedy sloka – refrén a poměrně zvláštnímu a nečekanému konci. Za povšimnutí tady rozhodně stojí basa, která ve zpěvu hraje úplně jinak, než v úvodu, a doufám, že alespoň Honza z toho bude podobně na větvi, jako já.

Přes hodinu jsem nakonec strávil s touhle úvodní hudební laskominou, a momentálně si říkám, že jde o absolutní vrchol tvroby Spock's Beard, srovnatelný klidně se Supper´s Ready nebo Close To The Edge.

A nakonec toho času bylo ještě více, skladba se mi doslova zažrala do hlavy, pořád jsem si pobrukoval různé pasáže – i v noci, když jsem se vzbudil – a tak jsem si ji dneska ráno ještě jednou poslechl. A je to skutečně skvost, dalo by se o ní napsat mnohem víc, podrobně popsat do detailu, však jsem taky měl cukání každou chvíli zastavovat a zapisovat další a další poznatky. Ale neudělal jsem to, a vychutnal si tuhle úžasnou kompozici vcelku. Dost dobře si neumím představit, že uslyším od Spock's Beard něco ještě lepšího, ale třeba mě kapela překvapí.

Tahle skladba mě potěšila opravdu nesmírně, je to naprostá krása a dokonalost – zvukově, instrumentálně, pěvecky, aranžérsky, hudebně, prostě po všech stránkách, a navíc z ní cítím obrovskou radost a nadšení, fakt slintám blahy, jako už jsem dlouho neslintal. Hehe.

Revelation
Bomba číslo dvě, naprosto bez debat. Zase tady slyším The Beatles, nic konkrétního, ale spíš takového jejich ducha nebo odkaz. Strašně se mi líbí ten kontrast mezi skoro jazzrockovými pasážemi ve zpěvu s elektrickým piánem a těmi tvrdými, hardrockovými refrény. Na závěr skladba úžasně graduje, i díky sólové kytaře. Další hudební lahůdka.

Thoughts (Part II)
Tohle je nějaká pocta Gentle Giant? Už na Beware Of Darkness jsem si všiml podobnosti, tak budu rád, jestli o tom máte někdo nějaké informace. A jestliže očekáváte, že i třetí skladbu označím jako bombu, tak očekáváte správně. Zpočátku se zdá, že po prvních dvou hudebních smrštích nastane jakési zklidnění, avšak chlapci z kapely nás už po několika málo vteřinách vyvedou z omylu. Opět tvrdé, jak to mám rád. Skvělé jsou samozřejmě ty vokální pasáže, ale i ta zhulenina s falešnými smyčci. Začíná mi to být trochu trapné, ale pro mě je to znovu veliká lahůdka, a v podstatě bych byl docela rád, kdyby přišla nějaká slabší skladba. Nebo alespoň normální skorobomba, hehe.

All On A Sunday
Tak i tahle v podstatě jednoduchá písnička je bomba, protože je prostě nádherná.

Goodbye To Yesterday
Konečně, hehe. První skladba, kterou bych trochu zkritizoval – je na mě až moc sladká, a kdyby na albu nebyla, nevadilo by mi to.

The Great Nothing
Při „seznamovacím“ poslechu mě napadaly – ano, skutečně – některé myšlénky. Třeba, že je to asi nejdelší skladba Spock´s Beard, což ale úplně jistě nevím, neb nejsem až takový jejich znalec. A pak takové dva antagonistické myšlenkové pochody se odehrávaly v mé hlavě – za prvé jsem si říkal, že až taková super, případně velebomba, jako At The End Of The Day to nebude, a za druhé (pro mnohé z Vás asi překvapivě), že bude, hehe. No a taky jsem si říkal, „ach jo“, jako, že pokud nebudu chtít odbýt tuhle dlouhatánskou kompozici jen tak nějakým hala, případně bala odsudkem, budu ji muset poslouchat opakovaně a bude mě to stát spoustu času. Avšak smysluplně vynaloženého, řekl bych.

Skladba začíná tajemnými, až hrůzostrašnými (ale krásnými) zvuky na nějaký syntezátor, přidají se varhanní (anebo možná taky syntezátorová) kila a asi po minutě začne hrát osamocená akustická kytara hudební motiv, který pak opakuje celá kapela – fantastická je zde naprděná, Squierovská basa. Před zpěvem se to moc hezky rozjede, znovu pochválím baskytaru a taky kytaru, ta je taková laškovná, radostná, rozjuchaná, a Hammondy v pozadí. Neal začne zpívat jen s doprovodem klavíru, přidá se basa, činely, pak celé bubny a kytara s klávesami. Je to takové bolnosladce kýčovité, ale za mě úplně v pohodě, přesně na té hranici, kdy to žeru i s navijákem – a je velké umění takhle skládat. Mezihra s piánem v šesté minutě mi připomněla cosi od Ebenů, fakt. Následuje taková folková pasáž se španělkou a dvojhlasy (řekl bych, že oba zpívá Neal). Po ní je veliká změna a super pasáž – a na jedenáct dob, bohužel (pro mě, hehe) jen osm taktů. Po trochu zhulené mezihře zazní skvělé klávesové sólo ve fantastické jazzové pasáži, kde je úžasná basa a pak se na chvíli vrátí ten jedenáctidobý motiv – jsme teprve v desáté minutě a já už se začínám z téhle skladby pěkně, pomalu, ale jistě posrávat. Krásná je pasáž, kde hraje jen klavír a do něj syntezátor zvuky úplně jako z The Lamb Lies Down on Broadway.

V čase 11:50 nastane další výrazná změna, a tahle část (na šest dob) mi hodně připomíná Genesis z doby Foxtrotu, zvukově, náladou, atmosférou, ten mellotron zní fakt úplně jako z Watcher Of The Skies. Ve čtrnácté minutě opět změna, tentokrát jsem si vzpomněl na Supertramp. V sedmnácté minutě je překrásná pasáž, taková trochu rozevlátá, lehce jazzrocková s vynikající rytmikou a moc pěkným sólem na kytaru, po ní je návrat k té „genesisovské“.

Jestliže někomu chyběl hardrockový nářez ve stylu Led Zeppelin, dočká se v čase 19:55, a zde musím pochválit Nicka, protože hraje napůl jako John Bonham a napůl (ty úžasné breaky) jako Phil Collins. Je to pan bubeník, skutečný mistr svých nástrojů. Tady celá skladba graduje, a nutno sdělit, že naprosto neuvěřitelně, a ano, i geniálně. V posledních dvou minutách se pak loučíme za překrásných syntezátorových zvuků a piána s tímhle úchvatným, sedmadvacetiminutovým uměleckým dílem. A asi netřeba dodávat, že je to super, případně velebomba, stejně jako At The End Of The Day, hehe.

Tak mám tohle fantastické album za sebou a moje nadšení je skutečně obrovské. Díky tomu pitvání jsem zjistil spoustu věcí, třeba, že i v těch dlouhých kompozicích není žádná onanie (jako třeba u Dream Theater), všechna sóla jsou velice krátká, pasáže naprosto nenásilně pospojované, Neal Morse u mě strašně, ale opravdu strašně moc stoupl v ceně, podle mě je to génius, podobně jako například Stephen Wilson, hudba na této desce je v podstatě mimo jakékoliv kategorie, a i přes jedinou slabší skladbu, Goodbye To Yesterday, je plná palba bez jakýchkoliv debat, a kdo bude hodnotit jinak, zakážu mu vstup do klubu, hehe.

10/10
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2024 19:54 - Oblíbené kluby (11:20) 84924
Petře, ano, Burn a Mistreated jsou jediné dvě skvělé skladby na albu. Na průměrném albu.
pegas Pegas 24.11.2024 19:37 - Oblíbené kluby (11:17) 84923
Deep Purple - BurnBurn je zrovna deska, kterou moc nemám zažitou a vlastně ani nevím, jestli ji mám na CD. Určitě jsem ji v minulosti mnohokrát slyšel, ale nikdy u mě nedosáhla takového postavení, jako desky z předchozího nejslavnějšího období. Když jsem si to po delší době zase celé poslechnul, tak se mi to zdálo nějaké slaboušké a nezaujalo. Ale o víkendu jsem si to ještě několikrát poslechnul a dojem z toho mám také vcelku dobrý, ovšem dnes už je to spíše na okraji mého hudebního zájmu. A nemá pro mě to kouzlo něčeho výjimečného, jako předchozích desek. Kromě skvělé úvodní vypalovačky Burn a pomalé bluesovky Mistreated jsem si z ní nic napamatoval. Burn je pro mě nejlepší skladba z celé desky, krásně navazující na gillanovské hardrockové období. Mistreated mě kdysi dost štvala, protože byla utahaná a naživo prodlužovaná mi překážela také na koncertních nahrávkách Blackmoreových Rainbow, dnes ji vnímám jinak. Vlastně podoba Deep Purple na Burn v některých skladbách pozdější Rainbow částečně i připomíná (a letmo mi to občas zní podobně jako Uriah Heep nebo Cream). Stylově se kapela posunula trochu k bluesrocku a popu (nemyšleno zle) a samozřejmě vělkou změnou je i zpěv, kde je slyšet začínající David Coverdale a některé party a doprovody má na svědomí také nový basák Glenn Hughes. A nezní to vůbec špatně a myslím si, že bylo dobrou volbou nenechat zpívat jenom Hughese, ale přibrat do party ještě sólového zpěváka. Přestože tu kromě Burn neslyším žádnou výraznější skladbu, deska se mi nakonec velmi dobře poslouchá a nenudí. Překvapí snad jen závěrečná instrumentálka 'A'200 ve stylu bolera a zní to jako zcela jiná kapela, tak trochu jako kdyby si u ELP zahostoval Blackmore, škoda, že podobně výrazněji syntezátory nepoužili i v ostatních skladbách.
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2024 18:14 - Oblíbené kluby (11:20) 84922
Ta poslední skladba je nádherná.
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2024 18:03 - Oblíbené kluby (11:20) 84921
Tak jste mě, hoši, vyprovokovali. Hodinu jsem se "trápil" se skladbou At The End Of The Day, a pak se rozhodl nepokračovat v poslechu pětky Spock's Beard, ale pustit si potřetí nové Opeth.
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2024 16:59 - Oblíbené kluby (11:20) 84920
Miro, pěkně jsi to napsal, i když ještě nevím, jestli s Tebou souhlasím, hehe.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 24.11.2024 16:52 - Oblíbené kluby (11:55) 84919
Skvělá recenze, Miro. Tohle album je opravdu brilantní.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 24.11.2024 16:34  84918
Opeth - The Last Will And Testament (2024)

Keď som pred 24 rokmi prvý krát skúšal vstrebať do uší a do hlavy exemplár albumu „Still Life“, nebol som schopný vypočuť si celé dielo na jeden záťah - temná atmosféra, drsné gitarové riffy a hlavne growling v podaní bossa kapely, to bolo príliž extrémne sústo pre človeka, ktorý dozrieval na art rocku 70. rokov a aktuálne sa prejedal hlavne marmeládovými kapelami neo progresívneho rocku ...

Čas robí často zázraky a sled vecí sa mení celkom zásadným spôsobom - Mikael Åkerfeldt ma „naučil“ počúvať, rešpektovať, dokonca často milovať growling (to isté vďaka inej švédskej skupine - post metalovým Cult Of Luna, môžem povedať o screamingu) a na seniorské kolená, kedy väčšina mojich rovestníkov vymäkne a počúva skôr jednoduhšie a popovejšie odnože hudby, mňa priťahuje stále viac a viac nasávanie drsnejších, extrémnejších ale pritom kreatívnych foriem metalovej muziky, často fúzovanej s inými, naoko nezlúčiteľnými hudobnými subžánrami.

Štrnásty štúdiový album Opeth sa objavil na hudobnom trhu po najdlhšej pauze v histórii produkcie kapely - po piatich rokoch a je mimo „Still Life“ len druhým koncepčným albumom skupiny a zároveň majoritou ortodoxnej fanúšikovskej základne Opeth radostne privítaný návratom growlingových pasáží spevu a tiež rapídnym pritvrdením gitarových riffov a celých inštrumentálnych plôch.

Základnou líniou príbehu sú udalosti týkajúce sa bohatého konzervatívneho patriarchu v období po prvej svetovej vojne, po ktorého úmrtí je v jeho kaštieli pred celou širokou rodinou čítaná záveť / testament s priznaním celkom šokujúcich aspektov (neplodná manželka, dvojčatá synovia, ako akt darcovského splodenia a závetového neuznania ich nároku na dedičstvo nebohým otcom a priznanie sa k otcovstvu ku sirote s vrodenou obrnou, ktorá je dcérou patriarchovej slúžky a teda jedinou genetickou dedičkou).

Samotné „libreto“ sa výrazne premieta aj do hudobného konceptu, ktorý na ploche 51 minút splodil Mikael Åkerfeldt a jeho štyria skvelí spoluhráči. Ak by album „The Last Will And Testament“ vyšiel následne po „Ghost Reveries“ a „Watershed“, teda niekedy v dobe po roku 2010, asi by sa nikto zásadne nečudoval. Všetky atribúty inštrumentálneho charakteru i vokálnej stránky tu prirodzene kontinuujú, ba dokonca sú rozšírené o využitie istých orchestrálnych fragmentov (hlavne smyčce) a bohatých doprovodných vokálov, včetne vzácnych hostí, ako sú Ian Anderson z Jethro Tull a Joey Tempest z Europe. Boss Jethro Tull je navyše jediným narátorom dejovej línie a faktov, ktoré sa nedostali do textovej zložky spevu. V troch kompozíciach si zahrá aj na flautu (§4, §7, A Story Never Told). Rozdiel medzi vynikajúcimi albumami „Ghost Reveries“, „Watershed“ a „The Last Will And Testament“ je však aj jeden zásadný. Na novom albume nie sú, na rozdiel od oboch predošlých spomenutých, žiadne klasické opethovské piliere, teda silné kompozície nad desať minút s výraznými rozbudovanými metalovými riffmi a klasickou výstavbou skladby, ktoré charakterizujú ten - ktorý album, akoby poznávací „maják“. Špecifická štruktúra nového albumu je evidentná - sedem kompozícii - paragrafov, ktoré sú parciálnymi a presnými komentármi testamentu a záverečná nádherná balada, jediná s konkrétnym verbálnym názvom, ktorá akoby pre zmenu hudobne pripomenula reálny predošlý album Opeth – „In Cauda Venenum“ ...

Všetkých osem kompozícií na albume má vyrovnanú minutáž (v podstate od päť do sedem minút) a všetkých sedem paragrafov na seba plynule nadväzuje s tým, že sa v nich nachádza nespočet hudobných nápadov, motívov a fragmentov bez nejakého zámeru to rozbudovať, naťahovať, či melodicky opakovať. Hudba tu má teda podstatne viac charakter literárneho dramatického produktu, kde prudko sa meniaci dej nedovolí možnosti návratu ku nejakým silnejším hudobným nápadom a motívom a ženie celok neúprosne len dopredu. Teda mechanizmus „sloka-refrén“ v prípade skladieb označených siedmymi paragrafmi vlastne neexistuje. Takže jedinou výnimkou a výraznou zmenou spôsobu skladania i celkovej atmosféry tohto diela je záverečná „A Story Never Told“, pôsobiaca ako nádherné vydýchnutie za predošlou hektickou dejovou riavou.

Muzikantské výkony na albume „The Last Will And Testament“ sú parádne. Novic za bicími Waltteri Väyrynen sa po prvý krát veľmi kvalitne predviedol vrámci kapely ako spoluautor, Martin Mendez je perfektný stabilný stroj, hrajúci basgitarové party, ako z partesu, Joakim Svalberg odvádza fantastickú a bohatú prácu so svojou variabilitou klávesových nástrojov (množstvo jazzových ladení a hraných pasáží) a súčasne je výborný doprovodný spevák.

Fredrik Åkesson je technicky nepochybne ešte lepší gitarista, ako boss Opeth, zároveň aj doprovodný vokalista a spolu s Åkerfeldtom sú v súčasnosti pre mňa asi najlepšie a najefektívnejšie fungujúci gitarový metalový tandem - hrajúci i skladajúci - na svete ...

Ku tej najzásadnejšej postave v kapele Opeth a jej šéfovi by som dodal, že v roku, keď oslávil svoju päťdesiatku, je evidentne na vrchole svojej skladateľskej a umeleckej kreativity a už teraz zanechal svetu toľko pozitív, hudobných inovácií a priekopníctva (pre mňa je skutočným otcom fúzovania pôvodne nezlúčiteľného – ortodoxného death metalu a esenciálneho art rocku), že by teoreticky v kľude mohol ísť do muzikantského dôchodku, čo on však určite neurobí ...

Mikael Åkerfeldt má krásny a sýty, kvalitný zamatový barytón s veľkým rozsahom, ktorý dokáže kombinovať s tak technicky vymakanou formou growlingu, ako žiadny iný (metalový) spevák na svete. Sám je dokonalou ukážkou toho, že growling (ale to isté platí aj o screamingu) nemusí a v drvivej väčšine prípadov ani nie je len chabá technická nahrážka za nekvalitný, či nedokonalý čistý spev. Bez používania growlingu by klasický Opeth (a to všetka česť aj štyrom rýdzo prog rockovým albumom Opeth z druhej dekády 21.storočia bez growlu) nikdy nebol tou svetovo známou a milovanou kapelou, ktorou reálne je ...


Bez bodového hodnotenia
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2024 16:16 - Oblíbené kluby (11:20) 84917
Skvělý rozhovor se skvělým baskytaristou a člověkem. Kromě toho, že v osmdesáti jezdí na kole a běhá, mě zaujalo nejvíc tohle:

V Energitu, který se rozhodl obnovit Luboš Andršt, když se vrátil do Česka Ernouš. Jenže to absolutně nešlo, protože on už neumí bubnovat.

Hrál opravdu strašně zprdele a navíc byl hrozně nafoukanej a namachrovanej, zažili jsme to i s Honzou ve Vagónu někdy v roce 2009. Pamatuju si na rozhovor s Jardou Hynkem (basák z Gaspar Polak), kdy já mu říkal, že můj sen je zahrát si s Gumou a on mě, že zahrát si s Ernoušem. Nechápal jsem, jak může Jarda neslyšet, že Erno hraje úplně zprdele, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2024 16:06 - Oblíbené kluby (11:20) 84916
Guma Kulhánek
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2024 15:37 - Oblíbené kluby (11:20) 84915
Ivane, ano, mně tedy ten bordel náramně vyhovuje, srovnal bych to s tím, že na túry chodím nejraději sám - mám svoje tempo a nikomu se nemusím přizpůsobovat. Ovšem teď jsem v prekérní situaci - buď o skladbě At The End Of The Day nic nenapíšu a spokojím se s tím, že kdo je hoden, ten tu genialitu a krásu slyší anebo ji budu muset poslouchat znovu a znovu, a zastavovat a zapisovat svoje pocity a dojmy.
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2024 15:20 - Oblíbené kluby (11:20) 84914
Udělám výjimku ohledně předbíhání a sdělím Vám, chlapci, že asi před třemi minutami mi dohrála první skladba z pátého alba Spock's Beard - tohle jsem napsal, hehe:

S potěšením konstatuji, že Dominik se opravdu mýlil, a já s ním – tohle je i po dvaceti letech naprosto neskutečná krása. Bohužel ale i těžko popsatelná – nasadil jsem sluchátka s tím, že něco o skladbě napíšu, a po skoro sedmnácti minutách je sundal a neměl ani slovo.

artfan Artfan 24.11.2024 15:03  84913
MarekGrowling. S tímhle s tebou souhlasím: "Pro mě to má estetiku, která se k takovému typu hudby hodí. Je to temné, může to být agresivní, může to být tajemné. Že to na určitých místech Akerfeldt používá, je jeho umělecké rozhodnutí. Tím pádem v tom daný umělec smysl vidí." To že to Akerfeldt střídá a dává převahu běžnému zpěvu, mi vyhovuje. Uvidíme s dalšími alby Opeth. Dal jsem dopoledne Uriah Heep - Fallen Angel, Sweet - Desolation Boulevard a Deep Purple - Fireball. Teď to zahušťuju nějakými Dream Theater, hehe, Metropolis pt.2:Scenes From Memory a už se blížím do finále, abych byl finally free a mohl si pustit něco dle chuti. Bordelu a chaosu třikrá zdar...
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2024 12:09 - Oblíbené kluby (11:20) 84912
Marku, poslouchám dál ty Porcupine Tree, je to fakt skvělá muzika a Anesthetize je úplně boží skladba. Opravdu nevím, co dřív poslouchat. Carlose jsme, myslím, ještě ani pořádně nezačali, hehe, to závisí na Honzovi, až vloží nějakou recenzi, já se jen připojím s krátkým odsudkem. Momentálně jsem naladěn na Opeth, Porcupine Tree, Spock's Beard a ještě mám "rozdělaný" ty Deep Purple, hehe.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 24.11.2024 11:13 - Oblíbené kluby (11:55) 84911
PepaJá teda příští týden začnu se Spock's Beard a budu volně podle času vkládat odsudky. Jsem ale taky pozitivně naladěn na všechny tyhle kapely. A s Carlosem jste to ukončili?

[ 64330 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt