MacaKdyz muze na jaderny pohon fungovat ponorka, letadlova lod, … proc by to nemohlo byt pouzitelne na velkych zaoceanskych lodich?
Na provoz dieselagregatu potřebuješ strojníka a vědět, kde je víko od nádrže, tlačítko startéru a páka pro nastavení výkonu.
Když jsem jezdíval do Dukovan, tak mi jako charakteristiku jejich provozu řekli toto: chod elektrárny zajišťuje 500 vysokošloláků, každý z trochu jiného oboru, kteří mezi sebou musí umět efektivně komunikovat.
Na lodi či v ponorce, kde je reaktor, provozuješ jaderný blok. K němu potřebuješ mít vybudovanou jak speciální infrastruktutu na břehu, tak i početnou, kvalifikovanou a zkušenou obsluhu. Fyzik, radiační specialista, chemik,.. Točíš směny, takže pozice každého specialisty je tam v několika lidech, kteří jsou svolni k tomu, že rodinu neuvidí (na rozdíl od práce na elektrárně) po řadu měsíců.. Na pozici specialisty pro práci na jaderném bloku musíš mít správně vzdělání. Pak jdeš na psychotesty, pak absolvuješ minimálně dvouletý školící program. Pak pracuješ pod dozorem a teprve až se osvědčíš, můžeš to dělat samostatně s veškerou odpovědností. Do toho máš jako provozovatel za zadkem nějakou takovou variantu paní Drábové z SUJB..
Rusko provozuje 4 jaderné ledoborce a 1 kontejnerovou loď na jaderný pohon. Provozovatel je státní - Rosatom, resp. jeho divize Atomflot.
Provoz jaderného bloku na lodi je personálně drahá záležitost. Nicméně, v souvislosti s modulárními reaktory se stavby civilních kontejnerových lodí a tankerů na jaderný pohon pro komerční využití zvažují. Lákadlem je navýšení přepravní kapacity (tanker při plavbě leckdy žere to, co veze), zvýšení přepravní rychlosti a třeba i to, že výměna paliva by se dělala po 20 letech..
Nebudu nijak překvapen, pokud jako první bude dodávat takové lodě Čína, případně pak Korea.
(Evropa v civilu hodila jádro když ne na slepou, tak na vedlejší kolej a nějaké know-how je teď u lidí, co jsou v důchodu a nebylo komu ho předat) |