Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Modrá je dobrá
zelená je lepší

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Cinema [ŽP: 4 týdny] (kategorie Film) moderuje Fuxoft.
Archiv
Webové stránky Cinemy jsou na adrese www.cinemamagazine.cz a blog bývalé redakce Cinemy (do konce roku 2008) na adrese www.czinema.cz (blog má také svůj RSS a Atom feed).
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 3237 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
makovec makovec Chuck Norris snědl jídlo od Babicy - a ještě si přidal 15.2.2009 20:29  30148
imo ty filmy sou popularni proto ze sou nenarocny na mysleni (cimz netvrdim ze divaci jsou idioti). proste na to lidi koukaj, nemusej u toho moc premejslet, videt tam xichty na ktery sou zvykli z kazdodenni masaze v televizi. tyhle filmy podle me nejsou zdaleka vysadou (problemem) soucasnosti ani znamkou navratu normalizacnich rysu kultury.. tohle se tahne odjakziva. v prvni puli ctyricatych let se natacely prostoduchy komedie proto aby lidi nemysleli na problemy a bavili se. proste takova lidova kultura
fawkens 15.2.2009 20:15  30147
asi to nebude přesně to co hledáš, ale nedávno běžel na ČT2 Inside Deep Throat, což je teda primárně o Hlubokém hrdle, ale sekundárně i o celém pornoprůmyslu, resp. jeho začátcích, a reakci společnosti na něj.
vincentf 15.2.2009 19:53  30146
DotazExistuje nějaký dobrý a sehnatelný dokumentární film o pornoprůmyslu?
tetsuo 15.2.2009 19:39  30145
makovecVim, vim.:(
palecek 15.2.2009 19:33  30144
makovec: mně to přijde čtivě napsané.

Já jsem z Líbáš jako Bůh viděl jen pár ukázek na youtube, neodolal jsem, a už z toho jsem nabyl právě toho dojmu, který Tetsuo popsal slovy "spatřuju cosi obzvlášť arogantního a nesoudného ze strany autorky, která od normalizace zřejmě žije v alternativním vesmíru, kde nepociťuje materiální nedostatek ani jiné podoby opravdového, duševního trápení." Prostě fůra roztomilých lidiček, materiálně dobře zaopatřených, kteří řeší naprosté hovadiny. Navíc je tu humor, ze kterýho se mi obrací žaludek. Jakoby se pod tím luxusním oblekem skrývalo cosi tvrdého a hnusně buranského (všimněte si těch žumpoidních vtipů, takové se nevidí ani v estrádách).

Krom toho mi přišlo silně odpuzující, že hlavní hudební motiv je obšlehnutý z filmu Lepší už to nebude. A pak fůra známých osobností, kupříkladu hodně upocený výstup baviče Šípa, který sám ve své show je poslední dobou úplně nesnesitelný.

Co mě přijde ale nejvíc zarážející, a co Tetsuo ve svém článku moc neobjasnil, je to, proč to lidi tak baví, když ty příběhy jsou plné nesmyslů? Jde prostě o to zapomenout na běžné starosti a jenom se dívat na hezké tváře, hezké prostředí, známé herce v rádobykomických situacích a přitom nevnímat vůbec příběh? Asi ano, asi to odpovídá tomu, že lidi často u seriálů dělají spoustu jiných věcí a uniká jim tak souvislosti. Sám jsem byl jednou svědkem toho, když jsem jel autobusem, jak dva učitelé s dětma přemluvili řidiče, aby pustil v autobuse Jak se krotí krokodýli, že to prý ty děti uklidní. Neuklidnilo, dokonce ani ti dospělí to vůbec nesledovali, jen se občas, mezi bavením, koukli na obrazovku.
makovec makovec Chuck Norris snědl jídlo od Babicy - a ještě si přidal 15.2.2009 18:16  30143
dost nective napsane
tetsuo 15.2.2009 18:15  30142
Jak pokračuje normalizace ve filmech a v nás?„Poznámky na okraj“ k recenzi snímku Líbáš jako Bůh

Esej – Kritika na film Marie Poledňákové Líbáš jako Bůh se zjevně dotkla něčeho společensky velmi citlivého. Je to dáno především tím, že – stejně jako předchozí díla této režisérky – nejde o žánrově čistý film, jaké se točí na Západě, ale spíše o sociologický fenomén a manifestaci určitého životního stylu.

Ve chvíli, kdy kritika společně s filmem, který nepovažuje za dobře napsaný a zrežírovaný (a to je hlavní důvod negativního přijetí), odmítne i životní styl hrdinů, s nimiž se podle slov režisérky mají diváci identifikovat, je pochopitelné, že se pak cílová skupina diváků cítí uražena.

Nálepky „normalizační film“, „normalizační umělec“ či „normalizační zábava“ bývají často používány příliš paušálně a nemusí z nich být, bez uvědomění si širšího kontextu zřejmé, co mohou znamenat.

Především je potřeba říct, že normalizace není v českých dějinách jednotné nebo jasně ohraničené období. Byla tu jednak tuhá normalizace, jež přišla po vstupu vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968, kdy lidé přicházeli o práci, možnost vzdělání na vysoké škole, houfně se emigrovalo, vyslýchalo, zavíralo do vězení, podepisovaly se spolupráce s STB apod.

Filmy se dávaly do trezoru, umělci byli cenzurováni, nuceni k odvolání svých dřívějších stanovisek, či dokonce k tomu, aby se některým ze svých děl „omluvili a odčinili vinu“. Natáčely se rovněž hrozivé, až úsměvně umanuté agitky, které dnes není možné promítat jinde než na specializovaných vysokoškolských seminářích či na sešlostech recesistů. Za jedno z vyvrcholení normalizace se považuje uspořádání Anti-Charty.

Hlavním cílem a smyslem normalizace ale mělo být – jak název napovídá – nikoli vyvolání nepokojů, atmosféry strachu a nového třídního boje, ale přesně naopak uklidnění situace. Jestliže v 60. letech vzrostla politická angažovanost občanů, která měla vést k utopické reformě socialismu „zezdola“, tak v normalizaci šlo především o to utlumit zájem o politiku.

Jedním z prostředků měla být otupující, zcela nekonfliktní a kýčovitě líbivá zábava. Z lidí se mělo stát poslušné, konformní a konzumní stádo, které je vděčné za ježdění na chalupu a dovolené do „povolených“ zemí. A nelze nijak zpochybňovat, že mnozí období normalizace nepociťovali jako traumatizující, ale že se jim vedlo poměrně obstojně.

Nedělá to z nich nutně viníky nebo přímo zločince, ale často potom nejsou ochotni vidět, jak se estetika normalizace a pozdější přestavby lehce přelila do nového režimu. Všichni si asi pamatují na Vladimíra Železného, který na NOVĚ brojil proti ideologickému Majoru Zemanovi a pak rozjel návrat hudebně-zábavných estrád, které minulou dobu symbolizovaly daleko víc.

Analogii k tomuto vyvolávání falešné dobré nálady pomocí filmů můžeme hledat třeba v období Protektorátu, kdy se u nás točilo množství komedií, z nichž nebylo patrné, že probíhá válka. Tímto způsobem se uklidňovaly ovšem nejenom porobené, okupované země, ale i situace ve státech, které válku vyvolaly. Např. v Itálii se v té době natáčely tzv. filmy bílých telefonů, což byly konverzační společenské komedie ze salónků, kde si lidé neustále volali z bílých telefonů.

Při pohledu na snímek Líbáš jako Bůh, kde téměř polovinu stopáže postavy protelefonují z mobilů a mailují a chatují na noteboocích, vysvitá až roztomilá podobnost v oné nicotnosti podobných dílek. Jistěže nyní neprobíhá válka, ale zvláštní je ten důraz oněch filmů na ABSOLUTNÍ klid a nezávažnost.

Zásadní tedy je, že takovéto filmy nenesou žádnou ideologii a jsou naprosto apolitické, právě tím, jak jsou hluché a slepé vůči čemukoli, co se děje mimo salónky, načančané bytečky a soukromé starosti „má mě rád-nemá mě rád“, či, kdo nakrmí a vykoupe děti. Upozorněním na úplnou absenci jakékoli angažovanosti se ale nevolá po extrému, aby všechny filmy byly realistické sociální kritiky, viz níže. Stačí uvažovat proporčně, ne extrémně, navíc jde jen o popis a roztřídění, ne povely a úkolování.

Jistě by se dalo tvrdit, že zábavné a oddechové filmy existovaly vždy a nemá smysl vypichovat zrovna protektorátní filmy, „bílé telefony“ a díla Marie Poledňákové, respektive, že vůbec nemá smysl obviňovat zábavu ve stylu „po práci legraci“ z toho, že ohlupuje, přivyká nás na hlavní trend moderní společnosti (bez ohledu na typ vládní strany) být bezmyšlenkovitý konzument, či dokonce, že oddechové filmy podporují politický režim. Leckomu takováto obvinění přijdou absurdní.

Odpověď na tyto pochybnosti by se měla odehrát ve dvou krocích. Zaprvé, žádná zábava není nevinná, ale vždy si s sebou něco nese a neexistuje „jen tak“. Zadruhé, je vždy užitečné rozlišovat, nakolik zábava přitakává momentálnímu statu quo, či proti němu vystupuje. Je to vždy otázka míry, nikoli jednoduchého rozlišení dobré-špatné. A dobrá komedie je, mimo jiné i bojem proti blbosti a neměla by říkat o stavu světa, že se nic neděje.

Jedny ze souboru inspirativních otázek v diskuzi k recenzi Líbáš jako Bůh zněly: „Filmy jako Jak vytrhnout velrybě stoličku mohly a mohou být natočeny v jakémkoliv režimu a době. Tak jaká je souvislost s normalizací? Že se tam nic závažného neřeší a postavy mají permanentní dovolenou? V tom případě je podle Vás normalizačním filmem i můj oblíbený snímek Na samotě u lesa a dvojice Smoljak-Svěrák jsou normalizační tvůrci. Nezdá se Vám to přitažené za vlasy?“

Opět je potřeba to rozložit. Dětské filmy jsou zvláštní fenomén české kinematografie 70. let a jejich tvorba má přímou návaznost na normalizační změny ve výrobních plánech státně řízené kinematografie. V jiné době dětské filmy v Česko(slovensku) masově nevznikaly, a po revoluci již také ne. Čili je to dobově velmi podmíněná záležitost, jejímž cílem bylo, mj., dát jiným státům najevo, že se u nás lidé mají dobře – taková Potěmkinova vesnice. Tímto tvrzením se přitom nesnižuje zábavnost některých těchto filmů nebo talent dětských hvězd, jen je dobré si uvědomit souvislosti.

Vhodné je taky rozlišit filmy, které se neodehrávají v socialistickém Československu, ale v jakési Zemi Nezemi, kde platí jiná pravidla, a celkově dotyčný stát připomíná spíš Západní Německo – viz Pan Tau a koprodukční seriálu typu Lucie, postrach ulice. Filmy Marie Poledňákové se naproti tomu odehrávají ve zdánlivě realistickém Československu té doby a tudíž je o nich možné tvrdit, že manipulují s realitou, protože ji vylepšují a stále tvrdí, že se nacházíme ve světě, který tehdy existoval.

Naopak v případě filmů jako Na samotě u lesa (mimochodem režírovaný Jiří Menzelem, nikoli Ladislavem Smoljakem) či Smoljakových Vrchní, prchni, Kulový blesk a Nejistá sezóna se dá úplně nádherně demonstrovat, že není třeba dělat ostře kritické politické filmy, ale víceméně „běžné komedie“, které jsou přitom evidentně společenskou satirou.

Ve všech těchto snímcích je ukazují nešvary doby a téměř tu nenajdete kladnou a hrdou postavu. Všichni tu jsou přinejmenším trapní, ať už proto, jak jsou vyčuraní, nebo proto, jak jsou ohnutí, opatrní a ponížení. Opět – porovnejte s filmy Marie Poledňákové, které vysloveně vyzývají, že se není zač stydět, všichni jsou tak nějak roztomilí a všechno je omluvitelné.

Myslím, že není těžké rozpoznat, zda nějaký film jednak přitakává stávajícímu systému a jednak líčí jednotlivé jedince jako v zásadě dobré lidi. Ani Na samotě u lesa, ani Vrchní, prchni, ani Kulový blesk není nikdo jednoduše kladný a bez viny, nebo je alespoň něčí oběť. A v Nejisté sezóně se proti sobě polarizují buzerovaní herci a buzerující členové schvalovací komise.

To, že systém byl zvrhlý, ukazují jasně zápletky s chalupařením, hromadným stěhováním, situací v pohostinství nebo v divadlech. Myslím, že tedy i za normalizace bylo možné mít kritický pohled na svět a nemuseli jste být zrovna nesmiřitelná a nemilosrdná Věra Chytilová, která tepala nemorálnosti ve filmech jako Hra o Jablko, Panelstory, Kalamita a dalších. Šlo to i jemněji, ale pořád v tom mohl být postoj tvůrce, který vidí, či alespoň nezavírá oči.

Obraz minulého režimu by nicméně nebyl úplný, pokud bychom nepřiznali, že bylo možné točit úplně čisté komedie, které nesplňují ani jeden z cílů normalizační nomenklatury – zfalšovat historii pomocí politických agitek, nebo nabídnou bezproblémový a veselý obraz tehdejší současnosti, aby se mezi lidmi šířil klid.

Ony čisté komedie, jež nikdo neobviní z toho, že jsou normalizační, přestože v té době vznikaly, se většinou odehrávají v fiktivní realitě, v níž funguje nadsázka a nadpřirozeno – takové jsou filmy scenáristy Miloše Macourka: Kdo chce zabít Jessii, Čtyři vraždy stačí, drahoušku, Pane, vy jste vdova, Což takhle dát si špenát, Konec vodníků v Čechách ad. (Nemá teď samozřejmě smysl řešit, že některé z nich natočil typicky normalizační kariérista Václav Vorlíček. To už se dostáváme na jinou půdu, na níž ostatně není souzena ani Marie Poledňáková.)

Ve filmech Marie Poledňákové nadsázka ani nadpřirozeno nejsou. Vskutku, neplést si slovní humor, situační gagy a celkovou nadsázku jako pohled na svět. Jak vytrhnout velrybě stoličku, Jak dostat tatínka do polepšovny a S tebou mě baví svět se tváří, že jsou realistické a chtějí po nás, abychom se v nich poznávali a přitom zapomínali na to, v čem přesně jsme žili.

A zatímco první dva filmy s neodolatelným rošťákem Tomášem Holým jsou opravdu spíše pro děti, S tebou mě baví svět a porevoluční Jak se krotí krokodýli a Líbáš jako Bůh dávají mnohem více prostoru dospělým. Čili ani zde nelze příliš tvrdit, že by je omlouval žánr.

Finální argument se každopádně netýká osobní viny Marie Poledňákové z podílu na vylepšování obrazu normalizace. Je bohužel nerozhodnutelné, nakolik si byla vědoma toho, co její filmy tehdy představovaly, a spíš je pravděpodobné, že jí to nedochází dodnes.

To, že se do jedné linie vedle sebe staví S tebou mě baví svět, Krokodýli a Líbáš jako Bůh, vypovídá nikoli o minulosti, ale hlavně o tom, jak se „normalizační estetika zapomnění“ přenesla hladce do současnosti.

Důraz na pohodu, nekonfliktnost a amorální řešení problémů, kdy se nakonec všichni šťastně shledají pod jednou střechou a u jednoho stolu, vede k tomu, že se autorce rozsype film dramaturgicky pod rukama, vyprávění chybí logika a návaznost a v posledku ani nefunguje jako žánrová zábava. Líbáš jako Bůh působí totiž totálně anti-romanticky.

Je hrozně rozptylující dívat se na film, kde se postavy chovají tak, jako by si nepamatovaly, co se dělo před pár minutami. Jak s ním ona ještě může mluvit, proč on jí nezavolal, proč si to nevysvětlili předem nebo potom, jak si teď můžou odpustit, co jeden od druhého chce, proč mi hrdinka musí hlasem mimo obraz říkat to, co vidíme na plátně, proč se všichni chovají tak hloupě, když to mají být údajně inteligentní lidé? Zkrátka – Marie Poledňáková by si konečně mohla pořídit nějakou knížku o tom, jak napsat dobrý scénář. (http://www.cinepur.cz/article.php?article=1415)

I poměrně hloupé americké komedie mají vždy lepší návaznost a tempo než to, čeho je schopna autorka „české veselohry století“, a to je smutné. A vlastně pouze a jedině toho se týkaly jediné, opravdu negativní kritické poznámky v recenzi. Všechno ostatní zde bylo jen k osvětlení důvodů, proč Líbáš jako Bůh nedrží pohromadě.

Diskuse je nyní zcela otevřená. Než do ní vstoupíte, podívejte se, prosím, ještě jednou na to, co bylo napsáno a zda v tom opravdu lze najít nějakou novou formu svazáctví, kádrování či cenzorských praktik – jak se mnohdy ozývalo v diskusi pod minulým článkem. Osobně se domnívám, že na výzvě „přemýšlejme o filmech více“ není nic, co by omezovalo naši svobodu. Marie Poledňáková není Milan Kundera a nikdo ji taky neviní ze zločinů. Žádné křížové tažení mladých proti starým se nekoná.
tetsuo 15.2.2009 18:15  30141
Tak jsem to napsal moc dlouhy (12 000 znaku), cili to pujde zitra do sekce Blogy, nikoli dnes do kultury.
tetsuo 15.2.2009 15:39  30140
Ted jsem ho odeslal. Prochazi schvalovanim. Myslim, ze tam kolem pate se objevi na homepagi.
ruut 15.2.2009 13:35  30139
Tetsuoklikám na aktualně, těším se na článek o normalizačních filmech a nic nenacházím .... Bude?
ap2001 14.2.2009 22:59  30138
filmovy-maniak:-))))
filmovy_maniak filmovy-maniak 14.2.2009 12:41  30137
Já se včera v hospodě setkal s názorem, že Líbáš jako Bůh je fakt vtipná komedie a Kmotr nudná píkovina. Takže co člověk, to názor, každopádně s tou dívkou (cca 25let) už jsem se o filmu raději nebavil. Vlastně jsem se s ní pak nebavil vůbec.
tetsuo 14.2.2009 11:25  30136
Nerekl bych, ze to je "stale vetsi procento". V te diskusi je spis prekvapive dost lidi, kteri s textem souhlasi.
V pripade Polednakove se dalo jen cekat, ze to bude cist hodne lidi. Co vim, tak se to blizi hranici 40 tisic a je to zatim 3. nejctenejsi vec, kterou jsem na Aktualne napsal. No a na to v te diskusi neni ani prilis mnoho agresivnich nebo sprostych prispevku.

Jinak samozrejme tema "normalizace v nas" je zjevne velmi bolave. Z recenze jsem vypustil par vet a jedna z nich rikala, ze filmy Marie Polednakove nejsou ani tak sobestacna zanrova dila, ale spise sociologicky fenomen - prehlidka zivotniho stylu. Takze ve chvili, kdy ten film odsoudis, tak vlastne lidem sahas na jejich zivotni styl. A tezko pritom muzes predpokladat, ze ti potom odkyvou "muj zivot stoji za hovno", protoze si to nemysli a navic se jim - mnohdy - za normalizace opravdu nezilo spatne. A taky tim potvrzuji, jak snadny pro ne byl prechod z rezimu do rezimu, protoze porad ziji stejne konzumne.

To je vlastne i odpoved Douglasovi. Ano, ta recenze prekracuje bezny ramec hodnoceni, kdy se zabyvame tim, co nabizi samo dilo a pokud mluvime o autorovi, tak je to jenom jakasi "implikovana funkce narativniho diskurzu" a ne realny clovek.
Ale na Libas jako Buh se lide nedivaji jako na film, ten hlavni zazitek je vlastne mimo-esteticky a jde v nem o identifikaci s predvadenym zivotnim stylem.
Tudiz se jako recenzent vlastne musis/muzes postavit k tomu gestu Polednakove, ktera uz je v tomto smyslu velmi realna - ponevadz tim filmem manifestuje svuj osobni zivotni styl.
Ty se nezabyvas umeleckymi zamery, ale zivotnim postojem. Je to jiste prestup na pudu moralniho hodnoceni, ale tezko se tomu vyhnout, pokud clovek chce popsat opravdovy zpusob pusobeni tech filmu.
Rozborem narace tu niceho nedosahnes. Proste jenom reknes, ze to nedrzi pohromade, ale nevis proc, a hlavne tim nepopises, proc takove filmy mohou iritovat jako cloveka (a ne jen divaka, ktereho chapes jako stroj na kognitivni zpracovavani informaci).

Jak to ted nejak rozepisuju do vikendoveho clanku - normalizacni atmosfera pohody mela jiste vliv na to, ze filmy Polednakove nejsou ciste zanrove a nemaji zadne velke konflikty ani reseni, vychazejici z logiky situaci ci psychologie postav.
Ten - doslova amoralni - zpusob reseni (u S tebou me bavi svet, Krokodylu, Libas jako Buh) vede k tomu, ze ty filmy nemaji zadnou dramaturgii.

Ale k tomu, abys prisel na to, proc jsou ty filmy nefunkcni z hlediska vypraveni, musis pocitat s nejakymi realnymi duvody a zivotnimi postoji, tj. bezmyslenkovitou pohodou a naprostym nezajmem o cokoli, co se deje za horizontem vareni, stolovani, utirani detskych zadku a jezdeni na dovolenou.
hawkeye Hawkeye Anyway the wind blows - doesn't really matter to me... 14.2.2009 08:08  30135
Tetsuo, líbáš taky jako bůh?Tak si pročítám onu zmiňovanou recenzi a musím říct, že se Kamilovi pořád daří nasírat stále větší procento čtenářů. Trochu se bojím, zda to nebude mít kontraproduktivní účinek, do kina to nažene o něco víc diváků, kteří si pak budou moci na Kamilovi zgustnout, jaký je to nýmand, jak tomu nerozumí a jak oni se bavili lépe, nežý na nějakém tom odporném západním krváku... Ta diskuse je fakt síla. Nejsem ani v polovině a některé lidi (zejména ty libující si, že "za komunistů se špatně nežilo... (znáte to dál)) bych kopnul. A přístup "on je mladej, on v tom žít nemusel, tak neví, že to nebylo tak špatný...!" WTF?
Ta rozšiřující se nostalgie po normalizačním období a s ní spojené návraty zombie jako Michal David (kdypak nás oblaží svým comebackem i Pavel Horňák) je naprosto děsivý jev...
sayid 13.2.2009 22:53  30133
Ja byt Hejlickovou, tak az se uzdravim, tak vsechny redaktory vymenim za ty, co opravdu umi psat (sefredaktor prece ma pravo na to vybrat si redaktory). A bylo by. Jen skoda, ze uz na to pani Iva asi nema nervy.

[ 3237 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt