Nevim, jestli nekdo pochybuje o tom, ze v kazdem filmu je nejaka ideologie, ktera se manifestuje na vice urovnich, nejenom v projevu postav. To by clovek musel byt vazne naivni, aby ideologii videl jenom tam, kde se agituje nebo vlaje vlajka se srpem a kladivem nebo hakovym krizem.
Zakladni ideologii zapadni spolecnosti je kapitalismus (ktery vetsina lidi chape jako naprosto neutralni) a drtiva vetsina filmu ho podporuje. To, ze si toho budeme vsimat, neznamena, ze chceme kapitalismus svrhnout. Proste jen ten status quo nebereme jako prirozeny, ale jako historicky konstrukt, jehoz podoba a vyznamy se casem promenuji. To, co byla zdanlive normalni v Americe 50. let, je velmi nenormalni v Americe 80. let atd.
Co se ale tyce toho Milka, tak jsem zatim nenasel zadnou jinou odpoved, nez ze lidem v Cesku zdejsi historicka zkusenost znechutila otevrene politicke projevy, a proto jim vadi, ze posledni tretina filmu je pomerne otevrene agitacni.
A zatim jsem ani ze seka nedostal, co mu presne vadilo. Tocime se v jakemsi kruhu, kdy se jako by neda prijit na to, co zpusobilo, ze o hrdinu na konci nekteri divaci ztrati zajem. |