Colombo
Musím říct že velké části z toho co píšeš nerozumím (asi jsem taky natvrdlý).
Narozdíl od tebe si ale nemyslím, že pravidla potřebují ti co nemají představivost ... z vlastní zkušenosti vím o používání některých pravidel právě proto, že v určitých oblastech máme představivost až moc velkou. Ono né vždy prospěje, když se to pak začne přehánět. Stejně tak si nemyslým že by pravidla vždy jen zjednodušovali, naopak je mnoho věcí jež jde bez pravidel vyřešit mnohem jednodušeji.
Co se týče hlavního slova hráčů ... zde záleží hodně na tom jak, která družinka hraje. Naopak myslím že hra, kdy k rozvoji světa přispívají i samotní hráči, né jen PJ, je (minimálně pro PJ) zajímavější, ale to je taky jen věc názoru. Mimochodem existují i systémy, kde se hraje bez PJ (respektive PJ dělá každý) a také prý fungují (já ještě bohužel neměl tu možnost zkusit). Tímto se ale dostáváme ke slušnému OT.
Pardgalen
Ano, dá se říci že nic víc, než svou postavu hráč obětovat nemůže, nicméně i tak taková dovednost v rukou některých Powerplayerů může nadělat nehezkou paseku. Beru to nyní z pohledu hry, kde hrají kamarádi a i když se někomu něco špatného stane, nakonec nikdo nebude poražen a hráč beztak začne hrát s jinou postavou. Dopad by pak byl rozdílný případ od případu, někde by si to hráč jež si to nezaslouží díky tomu mohli škaredě odskákat, jinde by se z toho mohla stát brutální vybíjecí věc. Bohužel mám opačný názor než ty a tak v tomto boji asi stále zůstaneš sám.
Chtěl bych ale ještě poukázat na některé otázky. "to si má hráč s PJ dopředu domluvit smrt postavy?", "to se má kvůli domluvě akce, která může nádherně navodit atmosféru stopnout hra a tím atmosféra hezky zkazit?", "né každý PJ umí dobře improvizovat, co má dělat ten, kterému podobnou neplánovanou akcí hráč rozhodí příběh?". Něco podobného má své kouzlo když je to vyjímečné, když se z toho udělá schopnost, vyjímečnost to ztratí (jak hezky mohl působit nepřítel, jež najednou splyne se svou zbraní tak, že je z něj zbraň sama ... teĎ když je z toho pravidlo si každý hráč řekne "aha, šermíř" i když se s tím nesetkává často).
Podle mě by se měla ohledně tohohle problému řešit spíše otázka "proč to do pravidel zařadit jako schopnost" spíš než "proč to tam jako schopnost nedat". |