Pecka123Z toho tveho prikladu neni zrejme, proc se vlastne ona bohosluzba kona. Pokud to je bezna, kazdodenni mse, kde se mluvi obecne o kralovstvi nebeskem, posmrtnem zivote, raji, whatever, tak je efekt celkem dost odlisny od "predbitevniho" proslovu, kde knez primo mluvi o smrti v boji jako o uslechtile, o nepratelich jako o hrisnych zplozencich pekla a dovolava se pomoci a pozehnani sveho boha primo v one nasledujici bitve...
V prvnim pripade budou ucastnici bohosluzby spise pokorni a ochotni prijmout smrt v boji jako vuli bozi. V druhem se zvedne jejich bojovnost, odvaha, moralka...
Pokud ti jde o to, ze jde o jiny dav tak asi takhle: dokud tyto lidi spojuje jakesi vedomi spolecneho cile - vyhrane bitvy (coz muze klidne uz behem te bohosluzby, pokud o ni dopredu vedi), tak je to stale tentyz dav. Nekteri lide se v nem mohou vymenit (polni kuchar asi nepobezi primo na bitevni pole, ale na bohosluzbe byl; nizsi dustojnik mohl bohosluzbu vynechat, aby jeste probral s velitelem taktiku, etc.), ale dokud zustane jadro "davu" stejne (mozno urcit treba percentualne dle uvahy PJ) a se spolecnym vedomim nadchazejici bitvy (mluvi o ni spolu, soucasne se obcas zmini o bohosluzbe...), jde stale o tentyz dav, na ktery pusobi vliv kneze... |