rsp. obecně proud 0,1CA s omezením napětí na těch 14,7V nabije aku na +/- 80% a zbylejch 20 tam leze tím klesáním proudu >> nabíjení pomalejším proudem je "kvalitnější" >> nejkvalitněji se dobíjí přes rezistor, který je zvolen tak, aby při 12,0V na aku prolejzalo maximálně těch 0,1CA a jak na aku roste napětí tak ten proud sám pomalu klesá,, trvá to déle ale to nabití je kvalitní -- ale musí se uhlídat těch 14,7V jinak to vyplynuje a málokterej akumulátor dnes -- bohužel -- jde nedestruktivně otevřít --
btw při laboratorních testech se 12V olověný akumulátor strčí do chladiče a nabíjí se 16V / 0,1CA a odpojuje se při 16V/0,01CA (max 48 hodin) u Sb i u Ca -- u VRLA (AGM i GEL) se napětí omezuje na 15,5V, aby méně plynovaly >> to se dělá kvuli něžné desulfataci (desulfatace pouze toho, co jde desulfatovat aniž by se rozsypaly mřížky) a promísení elektrolytu >> pak zátěžový test, pak vybíjecí, pokud jsou výsledky neusopkojivé (pokles napětí při CCA testu pod 9,8V, kapacita pod 60%) tak se dávají na těch 16V ještě jednou
když dostanu chudinku vyžvejkanou pod 10V a zátěží vyloučím vadu článku, dávám to na tepavý proud -- jednocestně usměrněné trafo -- dokud akumulátor neudrží alespoň 11,9V, je to nad rámec normy pro testování akumulátorů, nicméně pokud ten aku není vyloženě vylágrovanej tak se velmi rychle chytne -- ve spoustě případů když se takovej nebožák připojí rovnou na CV/CC tak se napětí rozloží na vnitřních odporech zarostlých mřížek a na odporu elektrolytu, jehož hustota se zábavně podobá hustotě destilované vody a proud neteče, rsp. pokud teče tak jsou to miliampéry a prostě se "nechytne"
etc ještě nějaký dotazy? :) |