Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Něco navíc v zeleném?
A proč ne...

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62186 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 26.11.2021 10:45  67190
BublaBlack Market jsem shodou okolností taky včera poslouchal. Jsem v tom až po uši:)
bubla Bubla 26.11.2021 10:37  67189
slavaAno, po kombinaci různých vlivů se nakonec nejvýrazněji projevuje ten Zawinul. Moc se mi líbí, když na koncertech hrajou Black Market.
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 26.11.2021 09:39  67188
Roman HolýVydal desku Strážce klidu vol.1
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 26.11.2021 09:38  67187
BublaJsem teď ponořen v jazzrocku. Především CZ. I když to prokládám (včera např Brand X)
Následuji tvé recenze kontrolním poslechem a zahráli to tak jak píšeš.
Teď jsem dal dvakrát Hodokvas. Jen tak na okraj...především Martin Kratochvíl mi tam mnohokrát evokuje Zawinula a Weather Report.
Piš, ať mám co poslouchat...dobře se to čte.
bubla Bubla 25.11.2021 23:49  67186
Jazz Q – Hvězdoň

Poslední album před dlouhou odmlkou. Nemám s ním spojenou nějakou zásadní asociaci, protože jsem ho dlouho trochu přehlížel. Mohl za to možná pantonský CD výběr Jazz Q z 90. let, kde jsou z tohoto alba zařazeny čtyři skladby, ke kterým jsem si nacházel cestu až postupně a připadaly mi původně tak nějak na jedno brdo. Obal zase patří mezi ty nejlepší. Ten nápad je boží, skutečně to vypadá jako nějaké superdeluxe balení s originálními klapkami vytrhanými z Kratochvílova piana a ptákovinou navrch. V podstatě to předběhlo dobu, dneska je to realita. Vzpomínám si, že jsem neměl tušení, jak ten obal vypadá, ale když jsem na tu desku pak narazil (nevím už kde, možná na Letné u Bindera?), tak jsem ji skutečně nemohl přehlédnout.

Hvězdoně nahrála sestava, která taky nevydržela úplně dlouho. Vedle již velice sehraného dua Kratochvíl-Francl tu je Pavol Kozma, který hrál s Hammelem a v posledních fázích Collegia Musica. Vynikající bubeník, pro mě docela nečekané spojení. Záhadným baskytaristou je Vít Musil původně z kapely Jazz Fragment. Protože asi nedlouho po nahrání alba emigroval, tak na obalu nebyl uveden. Jak se píše v bookletu CD GAD Records, Kratochvíl pak nahrál s Fauknerem titulní skladbu a na základě toho pak byl Faukner matoucím způsobem uveden jako baskytarista. Možná i kvůli tomu album vyšlo až neuvěřitelné tři roky od nahrání (1981). Musil hraje také skvěle, je to spíš fauknerovský než padrůňkovský typ, navíc má bezpražcovou basu. Takže ve výsledku zase rytmika ustupuje trochu do pozadí a vpředu se vedle Kratochvíla ocitá Francl, popř. v jedné skladbě Gera. Kratochvíl jako skladatel pokračuje ve vývoji, album je o něco pestřejší než Hodokvas, ale pevně ukotvené v jeho charakteristickém stylu od poloviny 70. let. To na druhou stranu znamená, že občas má člověk pocit, že některé postupy se trochu opakují nebo že něco podobného už slyšel na minulých deskách. Album působí i velmi promyšleně, krásně využívá možností zase trochu jinak složené kapely… to mě na Kratochvílovi baví. Pro mě je Hvězdoň především krásným a bohužel v podstatě i posledním představením Františka Francla.

Právě úvodní Trhanec je podle mě bomba, kde má Francl velký prostor. Skvěle to navazuje na funky Poprask, ale zase je to něčím nové. Skvělé jsou ty rychlé unisono party třeba okolo 1:30, nebo ta část s bicími breaky po 3:00. A samozřejmě mezi tím to střídání syntezátorových a kytarových sól. Opravdu skvělá, s velkým přehledem zahraná věc.

Rozepře je další bomba. Začíná krásně osudově (nádherně nahraná basa třeba), jako by se to malinko vracelo k Elegii. Pak úžasná pomalu gradující pasáž, kde zase Kratochvíl nechá dlouze vyniknout Franclovu lahůdkovou kytaru. Neměl bych ale zapomínat i na skvělé Kozmovy bicí, které mají podobný utlumený zvuk jako předtím Trnavský. Tohle je opravdu vynikající skladba.

Procitání s trumpetistou Michalem Gerou a baskytarovým zíváním Víta Musila má dost výstižný název. Vyloženě těží z trubky jako sólového nástroje místo (třeba, hehe) syntezátoru. Je to prostě zajímavější a ne tolik jednotvárné. Ale bomba to už pro mě není.

Silvestr na Baštírně má taky takový napjatý úvod, ale pak je to hravá lehce latinská melodie. Nádherná basa, pěkné perkuse, nečekané změny, zase hehescatová pasáž na konci podobně jako na minulé desce. Moc pěkná věc.

Peruť je z kategorie cyklických rozjímavých syntezátorových instrumentálek, i když hlavní melodii hraje i kytara. Nemá to pro mě ale tu intenzitu postupně budovaných nálad a la Madona. Vždycky mi to připadalo dlouhé a ne tak zajímavé.

Pivo v prášku je další odpichovější věc. Strašně mi to připomíná Fermatu zhruba ze stejné doby, a to včetně stylu hry Kratochvíla a Francla. Velice zábavná věc, ke které jsem si ale musel nějakou dobu hledat cestu. Kozma tam taky předvádí dobré orgie. Pro mě třetí (menší) bomba na desce.

Titulní Hvězdoň je nádherný duet elektrického piana a Fauknerovy baskytary, který trochu rozbije lehce se vkrádající jednotvárnost desky spočívající ve střídání pohodových až hravých rychlejších věcí a specificky kratochvílovsky zamyšlených pomalých věcí. Existuje i ve čtyřikrát delší verzi, která je taky skvělá, ale chápu, že tak velký prostor na albu nedostala.

Závěrečný Boží člověk je dle Kratochvíla věnován Padrůňkovi. Zase je to osvěžující změna, tentokrát použitím akustické kytary, a je tu nádherná basa. Ten druhý hlavní motiv ale je opět již trochu slyšený. Pak se to pomalu rozjede s akustikou do podobné „skladby k závěrečným titulkům“ jako na Zvěstech. Francl a Kratochvíl si vymění poslední krásná sóla a opona padá.

Musím říct, že tohle album v dlouhodobém horizontu zraje, ale zároveň tuším, že to má určitý strop, přes který se nedostanu. Podobně jako na Zvěstech jsou tu dvě až tři vyložené bomby, pak spousta výborných věcí a pár těch, co mě tolik nebaví (Procitání, Peruť). Nic to ale nemění na tom, že je to výborné album z doby „pozdního“ jazz-rocku. Skvělá je reedice Hvězdoně od GAD Records. Pominu-li pěkné krátké soundtrackové věci, nalezneme zde nesestříhanou osmiminutovou verzi titulního Hvězdoně, vynikající dosud nevydanou Kozmovu Hmlu snov s vyloženě pastoriusovsky hrajícím Musilem (tu bych teda já na album rozhodně dal a zvedl bych hodnocení), krásný duet Kratochvíla s Martincem Odkaz, a dokonce nějaké koncertní nahrávky. Je to fakt skvělé, že alespoň Jazz Q ze všech československých kapel, které mám rád, i v současnosti vychází taková spousta dosud nedostupného materiálu.

4/5

P.S. Jazz Q pokračovali i v 80. letech asi (nevím) až do Franclova úrazu, ale už pouze na singlech s hostujícími zpěváky (Jana Koubková, Petr Flyn), které (poněkud nekoncepčně, ale i tak díky za to Karlu Knechtlovi) vyšly na bontonské 2CD reedici Pozorovatelny jako bonusy. Později vyšly i různé další jednorázové nahrávky z 80. let v sestavách, z nichž je do roku 1986 konstantou trojice Kratochvíl-Francl-Kozma a na basu nejčastěji Jiří Veselý. Z těchto kousků se mi hodně líbí nádherný jazzový surrealismus Zlý sen s Koubkovou a ještě i Jsem svá, ale jinak už to podle mě nedosahuje kvalit písní s Oskarem Petrem. Alba vycházela spíše akustickým projektům Kratochvíla s Ackermanem, které mám taky rád, zejména některé, hehe, ale je to prostě odděleno od Jazz Q. Těm vyšlo další nové studiové album až po pětadvaceti letech.
pepanovacek PepaNovacek 25.11.2021 23:37 - Klub GENESIS (17:19) 67185
Honza Já nemám naposlouchaných tři prdele věcí, a z toho je mnoho takových, které bych rád naposlouchané měl. Teď třeba se dívám - konečně - na film Vlk z Wall Street, jsem v půlce. A asi tak dalších několik set filmů a knížek nevím kdy, a jestli vůbec, stihnu.
bubla Bubla 25.11.2021 23:29  67184
Proposlouchávám si to s tvou recenzí a musím říct, že to ještě zdaleka nemám tak naposlouchané, hehe.
bubla Bubla 25.11.2021 22:42  67183
PepaHehe, mně teda spirituály nevaděj, to bych nemohl poslouchat ani tu půlku blues co není o prcání.

Ale jinak to slyšíme podobně. Tohle album je fakt skvělé.
pepanovacek PepaNovacek 25.11.2021 22:33 - Klub GENESIS (17:19) 67182
BublaHehe, Honzo, folk a kántry, zase to slyšíme podobně, až teda na God's Got It.
bubla Bubla 25.11.2021 22:18  67181
The Black Crowes - Warpaint (2008)

Návrat po sedmi letech. Hned zkraje musím dát plus za zábavný obal. Zase několik personálních změn - kytarista, klávesák, zpátky je baskytarista z předposledního alba... Hlavně ale docela posun k folku a country. A to zrovna v době, kdy se country začala fašizovat, pardon homogenizovat do sračky roztírané posledních několik let. Naštěstí Black Crowes i tyto žánry podávají více než důstojně. Myslím, že jejich varianta folk-(country)-rocku si z těchto žánrů bere to nejlepší, aniž by sklouzávala ke klišé. Je to spíš takové rollingstoneovské flirtování.

Goodbye Daughters Of The Revolution je atypicky klidný a dlouhý úvod, ale výborný. Silná vůně country se snoubí s rockovým základem a neubíjí pěknou melodii slok i refrénů. Walk Believer Walk je těžká až pohřební variace na Lonely Avenue podaná jako by to bylo Voodoo Child (to dlouhé s Winwoodem). Pěkné, super basa, ačkoli Ray Charles je Ray Charles. Oh Josephine je moc pěkná pomalá věc, která mi docela připomíná The Band. Ten konec je překrásný, hammondy a kuňkavá kytara, ke kterým se ještě úplně na konci přidá piano, jsou boží. Album pokračuje v blackcrowesovské pestrosti s chytlavou bombou Evergreen. Nádherně lehká, krásně uhlazeně zaranžovaná, plná proplétajících se nástrojů. Vyloženě taneční, valčíková, hehe. Jedna z mých nejoblíbenějších věcí od nich. Wee Who See The Deep je až příliš okatá kombinace Led Zeppelin a Rolling Stones, pokud jde o kytary, ale dostává mě to, je to nádhera. Refrén mi připadá takový beatlesovský. Krásné sólo. A ten emotivní konec. No bomba.

Locust Street je pohodový návrat do country-folku. Zase ale bezpečně před hranou (hehe) toho, co by mi už nesedělo. Movin' On Down The Line začíná jako pěkný psychedelický jam, který mi připomíná I Just Want To See His Face od Rolling Stones. No a pak se to rozjede do další výborné, naprosto pohodové skladby. Wounded Bird, to už je další celkem beatlesovská bomba s pěknou slide kytarou. God's Got It je vynikající a stylový cover, za který by se nemuseli stydět již mnohokrát zmiňovaní Rolling Stones. There's Gold In Them Hills je vynikající song. Ty aranže jsou trochu jak z tehdejší Gilmourovy sólovky. Tohle prostě žeru. Závěrečná Whoa Mule je taky úžasná. Ta kombinace folku a psychedelie mi připomněla moje milované Ozark Mountain Daredevils, ale i některé polohy Pink Floyd.

Tohle album je uhlazenější než předchozí desky, netlačí tolik na pilu. A myslím, že jim to velice sedlo. Ten materiál je skutečně silný, možná ne tolik jako na Southern Harmony a Amorice, ale je to příjemně vyzrálé. Na rozdíl od většiny ostatních alb tady není jediná věc, která by mi nějak vadila, a moc mě to baví poslouchat jako album. Musím ale říct, že jsem si v rámci hodnocení uvědomil, že mě na albech Black Crowes trochu sere zvuk. Je to proměnlivé, není to zdaleka tak zrůdné jako Purple od Baroness, ale někdy je to fakt zbytečně přehlcené a nahlas.

5/5
jirka7200 jirka7200 25.11.2021 21:56  67180
King Buffalona King Buffalo jsem také asi před měsícem narazil a jedná se o skvělou muziku s výborným zvukem. Ta novinka Acheron měla vyjít ještě do konce roku....
pepanovacek PepaNovacek 25.11.2021 21:42 - Klub GENESIS (17:19) 67179
Taky se těším, ukázka zní velmi dobře. A taky se těším na film Get Back, ukázka zní velmi dobře, hehe:

The Beatles: Get Back
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 25.11.2021 21:36  67178
King BuffaloVychází 28.1. 2022 Teším se fakt.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 25.11.2021 21:07 - Oblíbené kluby (18:02) 67177
Antony [67176]: super!
King Buffalo se stali mými oblíbenci, hned jak jsem je poprvé slyšel.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 25.11.2021 19:32  67176
Vynikající ukázka KING BUFFALO z nového alba. Ty klávesy ve zhruba 5:25 tomu dávají další rozměr. A to následující kytarové sólo! Je to nahrané živě, nic jsem nečekal, a teda dost čumím.

Plus nějaký plky k tomu.

[ 62186 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt