Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Náš Lopuch Vám
vytře zrak

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62247 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
artfan Artfan 28.11.2022 14:33  75628
I pro mě je Duke předěl a konec Genesis...
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 28.11.2022 13:28 - Oblíbené kluby (02:50) 75627
Teď už opravdu bude tvorba G. Z kopce. Tedy pro mě. Někomu se popové období líbí.
pepanovacek PepaNovacek 28.11.2022 13:12 - Klub GENESIS (02:15) 75626
puschpullPetře, je potřeba se víc otevřít, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 28.11.2022 13:09 - Klub GENESIS (02:15) 75625
Honza Honzo, i já (tedy až teď) považuju Duke za přelomové album. Že Collins obrovsky pěvecky vyrostl jsi popsal jen jinými slovy, než já. O (asi) správném rozkouskování původně zamýšlené půlhodinové skladby se zmiňujeme skoro všichni. Ty skladby, které se na desku nedostaly, neznám, tedy myslím, hehe. Musím si je poslechnout. A Tvoje otázky na závěr jsou správné, včetně té odpovědi – je to totiž fakt jedno.
pepanovacek PepaNovacek 28.11.2022 13:08 - Klub GENESIS (02:15) 75624
MarekUvolněnost, ano, tu cítíme stejně. Zaujalo mě, co píšeš o elektrickém piánu Yamaha CP-80, protože v Dux jsme později k Hammondům a Minimoogu přidali syntezátor s takřka totožným názvem - Yamaha CS-80. Co ta písmena a číslice vlastně znamenají? Pro mě je až skoro srandovní, že jsem doteď nevěděl o spojitosti prvních a posledních skladeb s Turn It On Again, což mohla být nejdelší skladba Genesis vůbec, a škoda, že se nedochovala nějaká nahrávka. Historka s tím, jak se Collins ptal Rutherforda, jestli ví, že je to na třináct dob, je hehe. Jediná neshoda mezi nám i je v Alone Tonight, což ovšem vůbec nevadí, jelikož si pak notujeme u dvou posledních velebomb a i na společné ©Miro králičí bobky došlo, hehe. Nemyslím si, že předchozí album je neslané a nemastné, nakonec, hodnotím obě stejně, ale opakuju - určitě Ti to prominu, hehe. A srovnávat se starými alby Duke samozřejmě lze.
artfan Artfan 28.11.2022 12:08  75623
Genesis – Duke (1980)

Genesis kupodivu znovu stojí před závažným rozhodnutím jak dál. Jde hlavně Collinsovy rodinné problémy, tak si dávají před natočením dalšího alba přestávku.
Genesis stáli jednou nohou v osmdesátých letech a touto deskou se s minulou dekádou a také se starými časy Genesis rozloučili.

Behind The Lines
Slavnostní fanfáry v začátku na oslavu „nových“ Genesis a slávy art rocku obecně. Skvělé úvodní dvě a půl minuty v duchu Los Endos a jiných instrumentálních radostí z minulosti nedávné i dávnější. Je to paráda v úvodu desky. Dál už to takový festival není. Klávesy ve slokách připomínající dechy a my slyšíme prototyp sólové Collinsovy písně.

Duchess
Líbí se mi přechod bez mezery rovnou z první skladby. Zvuk toho bubnu mi připomíná Bruforda v King Crimson v úvodu skladby The Sheltering Sky z Discipline. Parádní více než dvouminutová úvodní část, která se nejprve pomalu až monotónně rozjíždí, pak začne klavír přidávat na intenzitě a přidávající se bicí. Ve slokách je to tady lepší než v první skladbě a baví mě samozřejmě baspedály, a také Collinsovo takové hektické neustálé přejíždění škopků. Závěr už je kratší ale s krásným klavírem, který nás dovede rovnou do další skladby. Pěkná věc, lepší než první.

Guide Vocal
A opět rovnou bez přerušení do krátké skladbičky s klavírem, klávesy a basou. A spolu s příjemným hlasem Collinse je vytvářena pohodová atmosféra, byť text zřejmě úplně pozitivně nevyznívá…

Man Of Our Times
Je pro mě skladba se zvláštním rytmem, s výraznými bicími a údery do činelů, které navozují trochu militaristickou atmosféru. Refrén je opět rozklenutý a mohutný. Význam textu jsem moc nepochopil, ale když jsem ho četl spolu s muzikou, tak mi ty porozuměné útržky klaply dohromady s muzikou a já konečně zjistil, že jde o dobrou skladbu.

Misunderstanding
Collinsův příspěvek, kde se opět vyzpívává ze svých vztahových problémů. Zaujaly mě ty až padesátkové vokály v pozadí a houpavý rytmus skladby. Jinak jde o celkem obyčejný ploužák jako dělaný do rozhlasového vysílání a na singl. Což se také dělo a stalo.

Heathaze
Tato Banksova skladba přináší pěkné srovnání s předchozí kolinsovinou. V obou případech jde o pomalou věc, ale Heathaze se mi připadá o dost lepší. Je vystavěna složitěji než pouze sloka sloka refrén sloka a tím i uchu příjemnější a přitažlivější. A Collins tady moc hezky zpívá.

Turn It On Again
Tahle funky věc se simulovanými dechy asi není špatná skladba. Na koncertech funguje jako osvědčené číslo prakticky dodnes. Ale právě ta její věčná přítomnost skoro všude a vždy mi ji dostala do stavu otravnosti. Myslím si, že jde o slabší skladbu na desce.

Alone Tonight
Tentokrát Ruthefordův příspěvek. Opět pomalá věc a i on tady poráží v minisouboji Collinse. Po skoro písničkářském úvodu s akustickou kytarou a vybrnkáváním se skladba rozvine do polorychlého refrénu. Tam na nás čekají klávesy, dva vrcholy a fadeout. Takhle se mi to opravdu líbí víc.

Cul-De-Sac
V dalším Banksově příspěvku zvedám palec za první minutu a za závěr, kdy je slyšet hudba a jsou to Genesis (byť ano model 1980). Slušná skladba, ale Heathaze je lepší.

Please Don´t Ask
Další Collinsova uslzená výpověď z doby rozvodu. Ale tady je skladba hudebně trochu pestřejší a přitažlivější. Slyšíme více kláves a skladba se vymaňuje z uniformity některých předchozích. Collins díky prožitému trauma při zpěvu se dovede dostat do uvěřitelného výrazu a polohy. Ale je to pořád jen průměr.

A na závěr celé dlouhé desky, konečně to přišlo. Moje srdce fanouška Genesis plesá a ruce samovolně tleskají. Slunce začalo svítit jasněji a ptáci zpívají hlasitěji. Závan starých dobrých časů přinesla desetiminutova dvojčata Duke´s Travels a Duke´s End. Najednou je tu ke slyšení (skoro) všechno, co za muziku Genesis považuji a je důvodem, proč je již léta mám rád. Artové šperkující klávesy, neortodoxní bicí, změny tempa a melodie. V sedmé minutě přijde Collinsův zpěv – a všechno do sebe zapadá. Skvělé vyvrcholení první delší části dvojskladby a pak dětská trumpetka odstartuje druhou část (jako v Jehněti) – a velká jízda pokračuje do úplného závěru.

Na desce Duke jsou znovu dominantní Banksovy klávesy. A zdá se mi, že v tomto případě by se skoro dalo říct, že všeho moc škodí.
Moc se mi nelíbí skladby decho-funky-coulins stylu, avšak uklidňují mě a hladí mou dušičku kousky, které voní starými dobrými Genesis.
Deska Duke se mi jeví o něco lepší než ta předchozí, má také jiný zvuk, ale úplně nevím, jestli i lepší. Takže hlavně za obě části Dukea:

3,5/5
pepanovacek PepaNovacek 28.11.2022 12:04 - Klub GENESIS (02:15) 75622
keysersozeA chystal jsem se, Marku, (a těšil) i na Tvoje, ale Ty jsi tenkrát nehodnotil, ani nevím, proč.
pepanovacek PepaNovacek 28.11.2022 12:02 - Klub GENESIS (02:15) 75621
BublaHonzo, právě jsem si přečetl Tvoje staré hodnocení, a docela mě překvapilo. Zdá se, že u Tebe album, stejně jako u mě, hodně vyrostlo, tenkrát jsi dal jen tři, dneska dvakrát tolik, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 28.11.2022 11:41 - Klub GENESIS (02:15) 75620
stevŠtěpáne, u své dnešní čtvrté kávy bych Ti některé věty podtrhl nesouhlasnou vlnovkou, ale jelikož jsem do večera v rachotě, udělám to - až večer, hehe.
stev stev 28.11.2022 10:33  75619
DukeBehind the Lines jde na věc bez jakýchkoliv předeher a tanečků, ukazuje jak se Genesis jednak jdou s dobou, hledají nové způsoby vyjádření, ale vše též s odkazem na kumšt klasických Genesis. Ta pompa je někdy až na bolehlav, ale líbí se mi hodně hlavně ty skvěle načasované změny, explozivní začátek. Rutherford zde má pěkný bridge silně (ale zároveň ojediněle) připomínající Hacketta. Elektronické elementy na postu perkusí jsou též viditelnou změnu. Collins je polit živou vodou. To pohroužení konce skladby do Duchess je krásně udělané, s bicím automatem, různými pazvuky, minimalistickými prvky. Duchess je parádní do samého zklidňujícího přechodu v Guide Vocal (kde zazní melodie jež se zreprízuje v Duke's Travels).Tato celá suita, zejména Duchess, je asi poslední věcí, kterou bych považoval za majstrštyk Genesis, mixující vše od nářezových pasáží, silných melodií, až k detailním delikátním prvkům, jak z filmové hudby. Banks využívá ještě více elektrické Grand Piano, ale v novém kontextu nezní již tak temně a zádumčivě. Následující Man of Our Times působí zvláštním futuristickým dojmem, kombinujícím věci jako Back in NYC, Squonk a All Mouse’s Night, kde je Collins pohřben v poryvech kláves a v úpí jak v útrobách odpadní roury. Klasicky rutherfordovsky udusaná, ale stále neotřelá věc. Odtud ale je album spouštěno do popových vod.

Popík na ATTWT byl jen takovým pohlazením, ale ne příliš očividným. Tady je to najednou ale přímo do ksichtu, zejména u dvou. První je trendy a-la Toto, Misunderstanding, až nápadně evokující Hold the Line. Nevím zda byli přímou inspirací. Kde Toto ale jsou na podobné muzice vystavěni, u Genesis mi to tříští dojem a působí trochu lacině – protože Genesis stále v této fázi vnímám jako albovou kapelu, ne jako hitmakery. Druhou Turn it on Again nezachrání ani lichorytmý alibismus, pro mne je tahle věc téměř až otravná. Radši turn off než turn it on again a again… Heathaze se sice docela příjemně poslouchá, neurazí, ale ani nezanechává silný dojem. Baladické Alone Tonight a Please Don't Ask jsou též celkem destilovaný pop, ale o něco příjemnější, slyším v nich víc opravdovosti, tklivosti..

Album se vrací do hry s Cul-De-Sac, zprvu nenápadnou, ale hezky vygradovanou skladbou. Byť prostší, skladatelsky je tato věc v lehce potrhle romantickém duchu One for the Vine a Burning Rope. Mezi Cul-de-Sac se vkliňuje Please Don’t Ask, která klidně mohla být v té popové sekci, a zde již mohla navázat epická Duke's Travels. V ní je nakonec opět rozkryt imaginativní potenciál kapely v různých barvách. Celkem bizarní věc, navazuje opět na to snílkovství klasických epických Genesis, v kabátě dané doby. Banks svými zvukomalbami trochu odkazuje na Cinema Show. Některé synťáky i připomínají mistra Eddieho Jobsona na druhém albu UK (i to elektrické piano, Jobson používá obdobné třeba na Rendezvous 6:02). Trochu nostalgická věc, i v historickém kontextu - asi poslední, kde kapela ukazuje zajímavou progresi a evoluci hodnou velikánů navazující na jejich klasické období. Duke's End je analogická k Los Endos, mající vytvářet konceptuální dojem, ale tady mně přijde trochu nadbytečná. Vzhledem k charakteru alba složenému z oddělených (několika hitových) písniček, nevidím tu to pojítko.

Duke je zvukově i interpretačně výraznější, suverénnější. Nepůsobí “zahuhlaným” dojmem, který se tu a tam dostavoval na ATTWT. Naopak celkový pocit z alba je pozitivní, prosvětlenější, kypící energií. Album objímá obrovský stylový rozsah, jakoby se snažilo zavděčit všem, svému loajálnímu progresivnímu publiku, i novým fanynkám. Nese to s sebou jisté kompromisy, ale každý na něm může ještě najít to své. Celkově na mě osobně působí o kousek silněji než ATTWT.
3/5 (6/10)
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 28.11.2022 07:50 - Oblíbené kluby (02:50) 75618
Genesis - Duke (1980)
Genesis - Duke (1980) Total Time 55:46

1. Behind the Lines (5:43)
2. Duchess (6:25)
3. Guide Vocal (1:21)
4. Man of Our Times (5:34)
5. Misunderstanding (3:13)
6. Heathaze (4:57)
7. Turn It On Again (3:46)
8. Alone Tonight (3:54)
9. Cul-De-Sac (5:06)
10. Please Don't Ask (4:00)
11. Duke's Travels (8:39)
12. Duke's End (3:08)


Z mého pohledu tvoří album takový předěl mezi nadcházejícím popovým stylem kapely a zároveň posledními fragmenty starých Genesis.
Patřím v tomto ohledu mezi "konzervativce" a tak se mi nová tvorba kapely nebude tak líbit jako starší alba. Ovšem pop v pojetí Genesis je dokonalý a otevírají si dveře i na světové diskotéky. V rádiích hrají nové Genesis čím dál více. Zároveň Phil Collins začal vytvářet své první sólové projekty a při jeho perfekcionismu jsou tuto projektu naprosto dokonalé. Jen prosté já mám rád trochu jinou hudbu.
Skupině to ve třech pořád dobře, a svým způsobem stále lépe, šlape!
Bohužel tímto albem začíná tvorba Genesis, která mě moc nebaví, neoslovuje a tak ji rovněž neposlouchám tak často. A také méně mám, co bych zde psal.

Dovolím si zde tedy citovat Jardu Merhauta:
Je paradoxní, že první number one v historii Genesis se stalo právě album Duke, které většina pravověrných skalních fanoušků přijala již se smíšenými pocity, i když jej dnes hodnotí jako poslední klasické album Genesis. Nechybí na ranou tvorbu odkazující momenty, zejména v soundu klávesových nástrojů, moc však chybí zpěvavá Hackettova kytara a dříve tak typická akustická zákoutí kompozic, která dávala hudbě Genesis nezaměnitelnou poetiku. Při poslechu Duke máte pocit, že Genesis hrají "full forte", jakoby chtěli posluchače zahltit tóny. Přes všechny výhrady staromilce je to však kousek hodný těch nejlepších tradic skupiny.

Z nostalgie posledních fragmentů těch klasických Genesis a s ohledem na hudební sevřenost a profesionální kvalitu tohoto alba dám dílu čtyři hvězdičky. Jen čtyři, ale poctivé.


Hodnocení:
**** (82%)
pepanovacek PepaNovacek 28.11.2022 05:39 - Klub GENESIS (02:15) 75617
Marek + HonzaChlapci, děkuju. To bylo skutečně velice překrásné počtení k první - a zdaleka ne poslední - dnešní kávě. Sice jsem to jen tak rychle přelétl, ale radost jste mi udělali opravdu velikou. A Pepa určitě promine, hehe.

Těším se, až si Vaše překrásná hodnocení přečtu znovu a pozorně. Nádhera. Děkuju ...
pepanovacek PepaNovacek 28.11.2022 05:24 - Klub GENESIS (02:15) 75616
Genesis – Duke – 1980
Když si vzpomenu na tuhle desku, vždycky se mi vybaví dvě jména – Rostislav Sáček a Roman Kašeljak. Oba to byli mí spolužáci ze základní školy, ten první měl LP hned, když vyšlo, a společně jsme ho pak u něj doma poslouchali. Ty vzpomínky jsou už dost mlhavé, ale pocity velkého zklamání si pamatuju dodnes. Jakoby se Genesis tímhle albem něčemu zpronevěřili, přestali dělat ten úžasný artrock, jak (krásně) jsme tomu tenkrát říkali. Moc velký popík, zdálo se mi. Vím, že jsem už i tady psal, jak jsem svoje názory časem poupravil, tak jsem zvědav, co na album řeknu dneska, při pozorném poslechu na sluchátka.

Behind The Lines
Hmm, tak nevím – protože tohle je jasná bomba hned na začátek. Úžasná instrumentální předehra, výborná písnička, Genesis působí (na mě) velice vyzrále, až se mi chce napsat dokonale, Collins obrovsky pěvěcky vyrostl, nemám tady absolutně co vytknout.

Duchess
I druhá skladba je fantastická, když se po předehře rozjede celá kapela, je to fakt parádní jízda, veliký nářez - muzikantsky, zvukově, pěvecky, prostě nádhera, a já si říkám, že při prvním poslechu před více, než čtyřiceti lety, jsem asi hudbu na desce moc nepochopil, hehe.

Guide Vocal
No, a těch prvních třináct – pospojovaných - minut, mohla být klidně jedna dlouhá skladba. Cítím tady obrovskou radost z muzicírování. Však taky, což jsem nevěděl, měla kapela pauzu, ve které se Phil pokoušel (neúspěšně) zachránit svoje první manželství.

Man Of Our Times
Tahle písnička mě velmi překvapila. Za prvé proto, že jí složil Rutherford, a za druhé proto, že je to další bomba, opravdu se mi strašně líbí, a ani nedokážu napsat, proč. Nejspíš protoč. Taky je docela tvrdá. Pěkně tvrdá.

Misunderstanding
Zatím největší popina na desce, skoro se mi chce napsat, že je to už takový typický Collinsovský hit, jakých v budoucnu bude mít mraky. Kupodivu mi tahle písnička ale vůbec nevadí, i když asi rozumím Hackettovi, že tímhle směrem se s kapelou vydávat nechtěl, moc progresivní to vážně není, hehe.

Heathaze
Bez Collinse by tahle Banksova písnička byla „jenom“ vynikající, jeho zpěv jí ale posunuje na úroveň bomby. Náherná, pomalá skladba. No, a první strana je za mnou, a já nemám v podstatě vůbec žádné výhrady. Což mě tedy malinko irituje, hehe.

Turn It On Again
Tak tohle je nejvíc progresivní skladba na desce, nejen těmi nezvyklými rytmy, které Genesis hráli běžně ještě před pár lety, většinou je to tedy na čtyři, ale místy na pět, a takový ten hlavní riff (kterým písnička končí do fade outu) je na šest + sedm, chcete-li tak (dohromady) na třináct. Dodnes jsem nevěděl, že Banks a Rutherford dali dohromady nějaké „zbytky“, co nenahráli na svá sólová alba, a taky, že původně byly skladby Behind The Lines, Duchess, Guide Vocal, Turn It On Again, Duke's Travels a Duke's End jedna dlouhá, třicetiminutová kompozice, což mi přijde dost zajímavé. Ono, když jsme u toho, tak už na The Lamb Lies Down On Broadway jsem si uvědomil, že skoro celá první strana hraje bez přestávek, a mohla to klidně být dvacetiminutová skladba, stejně tak tady – ta muzika by třeba o moc jiná nebyla, jen zkrátka někteří bychom asi více slintali blahy, no ale Genesis, a David Hentschel rozhodli, že písničky „nasekají“, a asi dobře udělali, jako kvůli hitům. Abych se ale vrátil k samotné skladbě – je skutečně vynikající.

Alone Tonight
Vždycky, na každém albu, musí být nějaká skladba nejslabší. Nebo nemusí? Pokud ano, tak zde je to tahle. Nevadí mi, ale není to opravdu nic extra. Tady se tedy pan Rutherford dvakrát nevyznamenal. Ani třikrát.

Cul-De-Sac
Moc pěkná Banksova písnička, a mám opět pocit, že Collinsův zpěv jí dává úplně jiný level.

Please Don't Ask
Krásná Collinsova skladba, která ještě lépe vyzní, když si k ní čtete text. Musel být tenkrát pěkně v prdeli, a já rozumím moc dobře tomu, co prožíval.

Poslední dvě skladby, Duke's Travels a Duke's End, to je úžasná jízda, a opravdu bombastické rozloučení se skvělým albem, víceméně istrumentální, zpívá se jen chvíli v první věci, po šesti minutách. Tohle se chlapcům z Genesis skutečně povedlo, a já téměř mlaskám blahy, a cítím, že © Miro králičí bobky jsou na spadnutí, hehe.

Duke je vynikající deska, čekal jsem, že budu překvapen, a jsem ještě o malinko víc. Stejně, jako na ...And Then There Were Three... ani tady není jediná vyloženě slabá písnička, skutečně nic mi tady nevadí. Nejsilnější jsou skladby, napsané společně, tedy první dvě, poslední dvě a Turn It On Again. A celkově cítím – a slyším – velikou radost všech tří mistrů ze společného nahrávání.

9,5/10

Přečetl jsem si svoje patnáct let staré hodnocení, a docela se mi líbilo, hehe. Radost, ducha kapely, desetiletou souhru, a muzikantskou i lidskou vyzrálost jsem tam tehdy slyšel. Překvapen jsem byl tenkrát, a překvapen jsem i dnes, dokonce ještě o něco víc, ta hudba u mě pěkně uzrála. Je fakt, že Genesis za deset let vydali devět alb, a na každém se snažili přijít s něčím novým, až převratným, a myslím, že se jim to dařilo, jako žádné jiné kapele.
bubla Bubla 28.11.2022 01:18  75615
MarekHehe!!!
bubla Bubla 28.11.2022 01:15  75614
Duke

Duke považuji za přelomové album, které startuje novou etapu kapely. Souvisí to s tím, že Collins začal asi pod vlivem rozpadu rodiny víc skládat. A protože jeho styl byl úplně jiný než u Bankse a Rutherforda, mnohem víc soulový, (moderně) rhythm’n‘bluesový a přirozeně chytlavý, tak to kapelu obohatilo. Kromě toho mu tyhle věci logicky víc seděly jako zpěvákovi. Právě na albu Duke z něj vyzařuje zatím snad největší pěvecké sebevědomí. Genesis se také rozhodli pro zásadní změnu zvuku, zejména pokud jde o klávesy. Dominuje elektrické piano, objevují se syntetické dechy, nové zvuky nových syntezátorů, automatické bicí (zatím jen decentně). Zvuk je takový čistý, moderní, už to rozhodně není ten archaický styl ze začátku 70. let. Když jsem to slyšel poprvé, přišlo mi to chladné a sterilní. Aranžmá jsou mnohem přehlednější než dřív, není vše utopeno v tak husté klávesové mlze (ne že by nebyla), zároveň není potřeba tolik doprovodné kytary, Rutherford tu má často velmi výraznou melodickou basu a vytaženější mi připadají i bicí. Přijde mi, že našli perfektní rovnováhu v instrumentaci. Nevím, jakou mohlo hrát roli, že se přesunuli do jiného studia, než ve kterém natočili předchozí dvě desky. Každopádně zvukově je deska podle mě perfektní, energická, silná. Ale asi je to hlavně materiálem. Kapela se totiž vrátila ke kolektivnímu skládání, což bylo jednoznačně správné rozhodnutí a podle mě jí to zachránilo později, když Collins (a v menší míře Rutherford) začali dosahovat výrazných sólových úspěchů. Dvě sólové skladby od každého člena působí jako koření, díky Collinsovi mnohem pestřejší než minule. Mimochodem za poslech stojí jeho dema, co vyšla jako bonusy na reedici Face Value. Ukazují, že už to měl víceméně hotové i aranžérsky. Přitom se Genesis úplně neodklonili od svých kořenů. Vrátili se i k rozsáhlejším instrumentálním pasážím a původně zvažovali vytvořit jakousi Duke Suite, obdobu Supper’s Ready, ale asi správně ji nakonec roztrhali. Jednoduchý obal z dětské knížky, úplně jiný než jejich dosavadní vizuální styly, také jako by symbolizoval čistý stůl a krok do neznáma.

Behind The Lines začíná bombasticky syntetickými dechy, Philovým koncertem na bicí a výraznými vstupy (a dokonce krátkým sólem) Rutherforda, které jako by chtěly rozptýlit veškeré pochybnosti o jeho schopnosti nahradit Hacketta. Je to divoké, ale zároveň uvolněné a jaksi čerstvější než předchozí deska. Moc povedený instrumentální úvod. Samotná písnička je podle mě skvělé funky r’n’b přesně v Collinsově stylu. Je tu ale třeba i výrazná basa a nepřeslechnutelné banksovské klávesy, které svým evropsky-klasickým (ne úplně jazzově uvolněným) stylem vytvářejí zajímavou protiváhu Collinsově americkému pojetí. Výsledek je skvělý, radostný.

Duchess je další bomba. Má neskutečně silnou atmosféru, na začátku s automatickým bubeníkem a jemnými klávesami je to jako nějaká zapomenutá pasáž z Lamb. Nástup silomrdných bicích, syntetické basy a úžasného zpěvu je strhující. Výborný refrén, celá ta melodie zpěvu je perfektní, připomíná mi to styl Squonka. Do toho úžasný několikavrstvý Banksův doprovod. Podle mě geniální skladba. Těžko bych hledal něco podobného od jiných kapel. Snad jen na Gabriela je to málo mimoňské. Není to žádná primitivní aranž, ale přitom má fantastický groove a je chytlavá. Musím říct, že tahle skladba svou originalitou strčí do kapsy cokoli z předchozího alba. Miluju Banksův klavír na konci, ten mi vždycky připadal wrightovský.

Guide Vocal je pěkný propojovací fragment, který, ačkoli je trochu vytržen ze suity (ta pokračuje až v Turn It On Again), je ozdoben Collinsem (ten mi tady vyloženě evokuje Gabriela) a umístěn velmi účelně jako přestávka mezi dojezdem Duchess a zdrcujícím nástupem následující skladby.

Tou je Rutherfordovo podle mě nedoceněné mistrovské dílo Man Of Our Times – těžký, tvrdý song z kategorie Back In NYC. Tady přímo miluju Collinsovy bicí, jak ve sloce, tak hlavně v tom jinak vzdušném refrénu. To je prostě síla. Skvělá je i ta změna od 4:54. No a pěvecky tady Collins podle mě ukazuje, že má i drsnou polohu, kterou ale střídá s takovou zvláštní psychedelií. Jeho přístup na mě působí zase celkem gabrielovsky, ale naživo by to asi muselo být šíleně náročné. Banksovy party jsou perfektní, třeba i to pípající elektrické piano. Vůbec ty části po refrénech s takovými až zoufalými zastřenými výkřiky jsou skvělé. V kombinaci s textem mi to přijde, jako by chtěli po svém udělat něco mezi Tomorrow Never Knows a 21st Century Schizoid Man. Podobně jako v Duchess pro mě naprosto mimozemská hypnotizující atmosféra. Dokázal bych to poslouchat pořád dokola.

A po vypjatých chvílích přichází pohodová hitovka (alespoň v USA, kde překonala i Follow You Follow Me) Misunderstanding. To nemohl napsat nikdo jiný než Collins. Chytlavá písnička se skvělým rytmickým frázováním, zahraná s naprostým přehledem od všech zúčastněných (ta basa!). Zvlášť bych vyzvedl rozmanité Rutherfordovy kytary a Collinsovy nádherné doprovodné vokály. Zaujalo mě, jak na samotném konci zpívá jakoby ochraptěle.

Heathaze je první ze dvou Banksových příspěvků. Ty nikdy nepatřily k mým oblíbeným, protože na mě působily jako poněkud rušivý návrat k měkké romantice ATTWT. Heathaze se jeví jako další Banksova zženštilá balada. Baví mě na ní hlavně výrazná basa, velmi silný refrén a ten dovětek „Feel like an alien, a stranger in an alien place“, to je parádní místo. Naopak Banksovo podivná krátká syntezátorová sóla s takovým unylým „plastikovým“ tónem mi do té atmosféry vůbec nesedí. Nakonec jsem ale spokojen, má to silnou melodii a je to docela sevřené.

Turn It On Again je skvělá pecka a hlavní hit alba (v UK jejich druhý top 10 zářez). Trochu podobně jako Follow You Follow Me je to vlastně jednoduché, ale z úplně jiné jamky, hehe. Skvělý nápad s rytmem v té valivé hlavní části, která vyvolává dojem neustálého zrychlování. A výborné jsou i ty kontrastní pasáže „Get so lonely when she’s not there“. Vše skvěle propojeno. Pro mě zase jeden z těch songů, kdy si říkám, jak někdo něco takového vymyslí a udělá z toho hit. A jak už to tak u Genesis bývá, vzniklo to z jamování. Skvělý song. Dokonce i ty Collinsovy beegeeovské vstupy na konci mě baví.

Rutherfordova balada Alone Tonight byla taky jednou z mých tří neoblíbených písní na albu. Úvod ještě docela jde, ale refrén je zase sladký sirup. Zajímavá je změna aranže po prvním refrénu (ufosyntezátor) a pak přichází nejlepší místo skladby, krátký bridge „It's not enough, it's not enough/This feeling I'm feeling inside“. Za pozornost stojí zvuk bicích, který už nabírá náznak těch osmdesátkových ozvěn. Nakonec musím i tuto skladbu vzít částečně na milost. Až na refrén je vlastně skvělá a její křehkost na mě působí mnohem líp než u jiných Rutherfordových věcí.

Cul-de-sac je poslední z tria s otazníkem. Po nádherném úvodu s Collinsem je to asi poslední klasický Banksův klávesový orchestr na deskách Genesis. A povedený. Baví mě výrazná rytmika ve sloce a nádherná basa v refrénu. Jediná fakt divná věc je to klávesové sólo od 2:54, které opět působí jako nějaká hudba pro děti od Skoumala (nic proti ní, ale prostě to k celkové atmosféře nesedí, silomrdnému Collinsovi navzdory). Collinse tahle věc nebavila a Banks říká, že na ní pochopil, že si tenhle typ věcí musí nechat na sólovky. Nicméně já jsem dospěl k závěru, že je taky skvělá.

Jestliže někdo může mávnout rukou nad Misunderstanding jako banálním popem, tak Please Don’t Ask s velmi osobním textem je úplný opak a přitom je to stejně skvělá písnička. Hudebně a aranžérsky překrásná, s banksovskou gradací, lennonovsky obnaženou jemnou upřímností, ale i collinsovským drajvem. Tohle je podle mě mistrovské dílo ve vévodově galerii. Za pozornost stojí také nádherné vyhrávky Rutherfordovy na kytaru i na basu (hodně okopírované z Collinsova dema s jinými muzikanty) a Banksovy na klavír. Tohle podle mě mohl taky být úspěšný singl. Jedna z nejsilnějších skladeb collinsovských Genesis.

Duke’s Travels je velice povedená skladba ve stylu, který je pro Genesis celkem nový. Začátek je velkolepý, ty vlny činelů a kytary a Banksovy nesmělé tóny působí jako Vesmírná odyssea. Druhá část je radostná, skotačivá, na Genesis netypicky hektická, až bych řekl yesovská či fermatovská, s různými změnami a samozřejmě i Banksovými sóly. Z nich mám nejraději část od 4:45. Na jejím konci se několikrát ozve dunivá basa a od 5:45 převezme žezlo jazzrockový Rutherford. Pak už skladba skvěle graduje v tvrdé a pak zpomalené verzi Guide Vocal je skvělá. Na konci je to zase takový „titulkový“ moment a la Supper’s Ready. Těsně před koncem – ten pomalu hraný motiv z Behind The Lines – mi vždycky připadá folklórně mystický a la Svitanie. A samotný závěr inspirovaný In The Court Of The Crimson King startuje „přídavek“ Duke’s End, který podobně jako Los Endos prolétne motivy dalších skladeb. Collins do toho místy zapojuje perkuse a trochu se mi vtírá i paralela s tehdejší produkcí Santany. V rámci hodnocení jsem se na tuhle závěrečnou desetiminutovku opravdu podrobně soustředil a musím konstatovat, že je to bomba.

Nebyli by to Genesis, aby zase neměli přes hodinu materiálu. Tentokrát se nedostalo na třetí Banksovu rozmáchlou romantiku Evidence of Autumn. Ta je taky docela povedená, zase je tu krásná basa, skoro až pastoriusovská. A stejně jako v Heathaze a Cul-de-sac je tu stylově úplně odlišná krátká instrumentální mezihra, tentokrát ale podle mě krásná, trochu připomínající One For The Vine. No a Ruhterford s Open Door taky nešlápl vedle. Líbí se mi akustická instrumentace (i syntezátor se pokouší být hobojem). Tentokrát to nekazí ani refrén, je to jeden z jeho lepších. I text, velmi smutný. Collinsovo závěrečné „I can't see you, I can't feel you anymore“ je velmi silné. Obě skladby jsou výborné a mohly být na albu, kdyby bylo možné vinyl ještě trochu víc nafouknout. Vyšly alespoň na Three Sides Live, což jsem nikdy nepochopil (to nemohli nahrát i čtvrtou stranu živě?). Ale zpět k tématu. Kdyby v roce 1980 existovala hudební CD, tak v případě Duke bych rozhodně neuplatnil svou obvyklou výtku vůči příliš dlouhým a kvalitativně nevyrovnaným albům. Mohli ještě natočit In The Air Tonight a ukradnout Collinsovi sólo hit, hehe, ale asi si řekli, že dvě věci od bubeníka jsou až moc.

Duke je vynikající a ve srovnání se svým předchůdcem velmi odvážná, velmi pestrá a velmi originální deska. Je to ještě art-rock, nebo už pop-rock, nebo art-pop? To je jedno. Faktem je, že Genesis byli první z art-rockových velikánů, kterým se úspěšně podařilo výrazně proměnit a zmodernizovat zvuk a přitom zůstat svéráznými. Na tomto albu k tomu nakročili, na dalších to rozvíjeli. Až po nich následovali King Crimson (mnohem radikálněji) a Yes (nenapodobitelným způsobem). Podle mě zcela zasloužené první místo v žebříčku alb UK a jedenácté v USA.

6/5

[ 62247 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt