Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Já Vánoce juchuchu
oslavím na Lopuchu!

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62181 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
pepanovacek PepaNovacek 29.5.2023 22:10  78039
Pár fotek prostě nedokážu nevložit, hehe:20230528-093357

20230528-150143
image sharing


20230529-084142

20230529-094938

20230529-094950-0

20230529-101553

20230529-111110

20230529-115108

pepanovacek PepaNovacek 29.5.2023 21:54  78038
Mayak1Miro, souhlasím. A Ivanovi jsem již napsal veliký červený mínusový bod.

Třídím fotky ze Šumavy, a právě mi začala hrát skladba The Gates Of Delirium ze Symphonic Live - které na mě působí unaveně a utahaně.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 29.5.2023 21:50  78037
... tak teraz mi je trochu ľúto, že aj Ivan nedal "desítku" ... "Relayer" si predsa len zaslúži byť úplne ... aspoň na jednej úrovni s "Close To the Edge", keď už nie vyššie ...
pegas Pegas 29.5.2023 21:15  78036
RelayerK Relayer jsem si hledal cestu poněkud delší dobu, než jsem si ji dovedl oblíbit. A přestože ji hodnotím vysoko, nepatří mezi nejposlouchanější desky od Yes. Je pro mě náročnější na poslech a líbí se mi víc, když se na ni můžu víc soustředit než u poslechu dělat ještě něco jiného. Na jednu stranu je fajn si užívat poněkud složitější strukturu velkolepé Gates Of Delirium, ale stále na mě i po letech působí trochu nevyváženě, někdy mi začne lézt krkem kytara vytažená do popředí a její ne vždy líbivé tóny. Ani zvuk kláves (poprvé a naposledy Patrick Moraz) to u mě nemá vždy snadné. Přechody některých částí rovněž působí lehce nepřirozeně. Celkově zvuk jednotlivých nástrojů, hlavně kláves a kytar bych asi uvítal vyváženější se zbytkem. Ale nějakým zvláštním způsobem do sebe vše nakonec zapadne a skladba si mě získá. Podle mě jedna s nejagresivnějších nahrávek Yes, což je s ohledem na válečnou tématiku i pochopitelné. Nadpozemský závěr Soon je s předchozím průběhem skladby v ostrém kontrastu, ale osamocená singlová verze na mě nikdy nezapůsobila tak silně jako přímá součást Gates Of Delirium. Zajímavé je i srovnání zhudebnění bitevní vřavy zde a například v poslední části Karn Evil 9 od ELP. Každá kapela k tomu přistoupila odlišně, ale s podobným zdařilým výsledkem. Zbývající dvě skladby jsem také nepřijímal snadno. Sound Chaser není moc líbivý poslech, ale když se do toho ponořím, dokáže mě hodně zaujmout. Opět agresivnější kousek, opět mi tu trošku rve uši kytara ve zbytečně natahované instrumentální části, ale zase se mi líbí ke konci Morazovo sólo a vůbec jak si s tím skladba pohrála a jak různě střídá tempa. To Be Over je jediná trochu normální melodičtější pozitivně laděná skladba. Až nyní jsem si uvědomil, jak hodně mi připomíná tvorbu The Flower Kings nebo spíš Roine Stolta (i když samozřejmě inspirace bude v obráceném směru), takovým tím táhlým tempem, ze kterého pomalu lezou melodie. Celou desku stále hodnotím vysoko, přestože ji stále nepřijímám s takovou lehkostí jako většinu ostatních. Nepatří mezi mé nejoblíbenější, má však svoje zvláštní osobité kouzlo, dokáže mě strhnout a poslech je většinou zajímavý zážitek.

5/5

Recenze z roku 2004:
K desce Relayer mám trochu zvlaštní vztah. CD jsem kupoval v době, kdy moje hudební sbírka byla teprve v zárodku a zároveň jsem do kouzelného světa hudby Yes teprve pronikal. V regále tenkrát měli několik jejich alb, ale mé finance stačili pouze na jedno a volba proběhla směšným stylem „je tam dlouhá skladba a ještě se zajímavým názvem, to by mohlo být dobré.“ A nebylo... tenkrát. Celé mě to docela zklamalo a i když jsem to zkoušel několikrát, nebylo to ono a CD odpočívalo pár měsíců v poličce. Poté u mě nastalo takové období, kdy se cítíte naštvaní na celý svět, nic vás nebaví, nedaří se... a v této situaci jsem Relayer oprášil a vložil do přehrávače. Sjížděl jsem ho pořád do kola, nejprve jen tak na pozadí a potom stále pozorněji. A z titulního eposu The Gates Of Delirium se najednou vyklubala opravdu hezká věc, kterou si dnes pokaždé s chutí poslechnu. Takže na rčení „všechno zlé je k něčemu dobré“ přeci jen něco bude.
V sestavě Yes došlo k další výměně klávesisty a z kapely Refugee přichází Švýcar Patrick Moraz. Výrazně se odlišuje od svých předchůdců a spolu s ostřejší Howeovou kytarou způsobují opět jiné vyznění desky. White se konečně uplatňuje v celé parádě a s jeho údernými bicími, což je se Squirem skutečně smrtelná rytmika, tak máme po meditativní Tales From Topographic Oceans nahrávku velice dravou, agresivní, zvláštní... skvělou. Drobnou poznámku bych měl k Andersonovu zpěvu, protože mi připadá takový zalykající se, ale to může být dáno rychlým frázováním, který zdůrazňuje jeho přízvuk, nevím. Jinak zpívá tradičně dobře a pohybuje se ve svých charakteristických výškách se Squireovou podporou.
Jak už jsem napsal, dvaadvacetiminutovka Gates Of Delirium (napsaná volně na motivy Tolstého knihy Vojna a mír) je taková paráda, která může směle stát po boku např. Close To The Edge, Karn Evil 9 (ELP) a dalších perel různých artockových interpretů. Jaká to škoda, že na symfonickém koncertě u nás jsem o ni byli shodou okolností ochuzeni (doporučuju jako náhražku DVD Symhonic Live). Gates... se dá rozdělit do tří částí. První je ještě taková „normální“, kde nás Yes seznámí se svým novým zvukem, vystřídají několik motivů a pomalu graduje ke střední pasáži. Tou je instrumentálnímu ztvárnění bitevní vřavy, v níž proti sobě symbolicky hudebně stojí kytara a klávesy, za mohutného přizvukování rytmiky. Zkrátka v této části jede vše naplno. V půlce dojde ke zvratu a bitva pokračuje s přispěním různých ruchů (při nahrávání posloužily části aut ze šroťáku). Nakonec se vyloupne vítězná znělka, kterou Howe vytahuje výš a výš a je dobojováno... V tu chvíli se vynořuje proti předchozímu masakru (který dává veliký prostor pro vlastní představy) křehoulinký závěr, kde má vedoucí slovo steel kytara, basa jen tak poklidně pobrukuje, do toho jednoduše brnká akustická kytara, v pozadí mellotron a andělský zpěv. Tento půvabný konec je známý z výběrů a singlu jako Soon, ale tam je trochu zkrácený a samostatně nemá takový efekt.
Ne, že by v případě Gates Of Delirium šlo o lehce stravitelný kousek, ale následující Sound Chaser vyžaduje opravdu pozorný poslech, jinak z toho budete mít guláš. To, co se odehrávalo v přdešlé „bitvě“ je zde v ještě šílenější podobě a rychlém tempu. Na první poslech má vedoucí úlohu kytara, ale ve skutečnosti je tu spousta dalších zvuků k odhalení, jen je třeba trochu času na postupnou identifikaci. Ke konci bych upozornil na Morazovo sólo, které je velmi blízké tomu, co je dnes pomalu standardem u progmetalových skupin (takový ten kytarový zvuk kláves).
Vydechnout můžete až ve třetí skladbě To Be Over, která je jako dělaná na vystřízlivění z předchozího opojení a nezbývá nic jiného, než při ní relaxovat a samozřejmě uši při tom mít nastražené. Moc hezké...
K obalu od Deana není co dodat. Vlastním digipackovou verzi a při rozevření je vidět celá malba v kuse, na druhou stranu chybí další dva obrazy, které jsem měl v předchozí CD edici. V bookletu je napsaná kromě textu ještě báseň související zřejmě právě s obalem, autorem je Donald Lehmkuhl, ale skutečné souvislosti nevím. V bookletu je opět povídání o vzniku desky a bonusy nepřinášejí nic moc zajímavého - zmíněný singl Soon, značně oříznutý Sound Chaser a The Gates Of Delirium v živé verzi ze studia se spoustou chyb a nedodělků a vůbec zní, jako by to Yes hráli někde po tahu.
Další mistrovský kousek je za náma. Původně jsem chtěl Relayer ohodnotit čtyřmi body, kdyby byly půlky, tak čtyřmi a půl, ale nakonec mi to nedá a dávám pětku. Zjistil jsem totiž, že z těch dvou kratších skladeb mi dřív mnoho uniklo (tyhle recenze byly opravdu dobrý nápad).

5/5
pepanovacek PepaNovacek 29.5.2023 20:50  78035
Yes – Relayer – 1974
Tuhle desku znám strašně dlouho. A strašně dobře. Myslím, že to bylo na podzim roku 1979, kdy jsme jí ve Vlkově na chmelu poslouchali často z Maryho polského kotoučáku Unitra. Nepřekvapilo mě, jak moc se mi líbí, protože to se (většinou) ani po letech nemění, nečekal jsem ale, že budu nadšený až do té míry, že mě budou napadat myšlenky o tom, není – li Relayer lepší, než Close To The Edge. A taktéž mě hodně překvapilo, jak moc jsou si tahle dvě alba podobná. Podle mě, samozřejmě, nikomu svůj názor nevnucuju. To mě doslova ohromilo, jelikož jsem si to uvědomil až při současných posleších. The Gates Of Delirium je jako Close To The Edge, Sound Chaser jako Siberian Khatru a To Be Over jako And You And I. K úplné dokonalosti tak vlastně chybí jen prohození dvou skladeb na druhé straně. Jsem skutečně zvědav, jestli někdo další bude mít podobný názor, nebo budu sám, kdo to takhle slyší.


The Gates Of Delirium
Žádnou jinou skladbu jsem v rámci hodnocení Yes neposlouchal tak často a tak pozorně. A přesto, nebo možná právě proto o ní nejsem schopen mnoho napsat. Uvažoval jsem o tom, že jí rozeberu, jak nejvíc – a nejlépe – budu umět, což by ale vyžadovalo dalších mnoho poslechů a spoustu času, takže bych to zcela jistě nezvládl v termínu. Ale upřímně – to není ten hlavní důvod, proč jsem se rozhodl být stručný, čas bych si nakonec našel, a napsal svoje hodnocení třeba až koncem týdne. Při poslechu této fantastické kompozice jsem se nechával unášet překrásnou – a ano, geniální a neuvěřitelnou – hudbou – a nechtělo se mi ty svoje úžasné (a nepopsatelné) pocity rušit nějakým pitváním, rozebíráním a počítáním. A nechtěl jsem tím otravovat ani Vás, hehe. Takže krátce - The Gates Of Delirium je naprosto mistrovské dílo, nad kterým skutečně zůstává rozum stát, a jak jsem nevěřícně kroutil hlavou nad tím obrovským propadem u Tales From Topographic Oceans po Close To The Edge, tak teď si hlavu zase můžu ukroutit, protože opravdu nechápu, jak mohli vymyslet, zaranžovat, nazkoušet a nahrát takovouhle nádheru. Je tam skutečně hodně not (myslím, že kdysi tady o tom psal Luděk, Olias), a je to skutečně velmi, velmi složitá hudba – rytmicky zcela jistě, ani jsem se nesnažil to počítat – Close To The Edge je proti tomu jednoduchá, „obyčejná“ písnička. Nevím, co se tenkrát s hochy stalo, ale povedlo se jim něco fantastického, úžasného, překrásného. V nejdelší skladbě Yes vůbec (pokud se nepletu) je opět naprosto všechno, co na téhle kapele miluju. Při mnoha posleších na sluchátka, které jsem za uplynulý týden absolovoval, jsem skutečně žasnul a nevěděl, na co se soustředit dřív. Nechci se opakovat s tím, jak důležitá je instrumentální zručnost, to je naprosto jasný fakt, který chápe každý. Tady vlastně „trčí“ úplně všichni, každý nástroj, a je těžké se na něco zaměřit a něco vyzdvihnout, protože všechno je zde dokonalé. Napadlo mě teď, jak píšu, slovo SKLÁDANKA. Začnu, možná pro někoho překvapivě, bicími. Alan White je výborný bubeník, mám ho moc rád, to považuju za důležité zmínit, stejně jako fakt, že vůbec není jeho vinou, jak slabé je Tales From Topographic Oceans. Bohužel ty bubny jsou tady takové utopené, nečitelné, rozmazané, on vůbec zvuk na celém albu je poněkud zvláštní, až divný. Vzpomínal jsem na Phila Collinse (to už ale i při Close To The Edge), a jeho nejen brilatní, čistý a průzračný zvuk na deskách Genesis té doby, ale i na jeho styl a úroveň, která mi přijde podstatně vyšší, než u mistrů Bruforda a Whitea. Raději mám to video z Yes: Live – 1975 at Q.P.R., kdy Alana i vidím – a užívá si to náramně. Podobně Jona Andersona – je super ho vidět s kytarou na krku, mladého, vlasatého, jak i naživo zpívá naprosto fantasticky, a ještě skvěle hraje na perkuse. Třetí do skládanky je Steve Howe. Na videu je vidět, že vyměnil toho jazzového Gibsona ES - 175 za kytaru Fender Telecaster. Skvělá je tady i steel kytara, a několikrát mě napadlo, že tuhle skladbu musel mít hodně rád Ota Petřina a že ho možná inspirovala k některým věcem ze Super Robot. Patrik Moraz a jeho klávesy, to je další díl skládanky, a nutno říct, že velice zásadní. Jak se mi tak při psaní honí hlavou různé myšlenky, tak si říkám, že v podstatě každý v Yes byl nahraditelný, Bruford i Wakeman, a že tři zdaleka nejdůležitější členové kapely byli Anderson, Squire a Howe, i ti nahraženi sice byli, ale kapela bez nich zdaleka nebyla tak dobrá. Patrik Moraz Wakemana nejen nahradil, ale díky němu natočili Yes asi nejvíc jazzové album. Jeho hra se mi strašně líbí, a kapelu podle mého obrovsky posunul. Musím samozřejmě zmínit i fantastické vokály, taky propracované aranže, no, a nakonec jsem si nechal opět naprosto famózní baskytaru. Každý v této kompozici předvádí v podstatě sólový výkon, ale Chris Squire vyčnívá úplně nade všemi. Opravdu mi místy skoro vyhrkly slzy nad tou nádherně vymyšlenou a zahranou basou, no a tak jsem začal znovu hledat na youtube – a našel. Nebojte, nebudu Vás zatěžovat a otravovat tím, na kolik dob jaký takt a v jakém čase je, jako jsem to udělal v případě Siberian Khatru, ale jedno video sem dám – bez komentáře, pouze s konstatováním, že Chris Squire byl opravdový génius, a že to možná udělá radost někomu dalšímu, třeba Honzovi:

The Gates Of Delirium – Bass Cover

A zbývá tedy už jen dodat, že samozřejmě nejdůležitější je hudba samotná, a pro posluchače potom ten finální výsledek, ale složený je, milí kamarádi ze všech výše uvedených ingrediencí, a jelikož se tady sešlo opravdu všechno, máme co dočinění s jednou z nejlepších rockových kompozic všech dob.


Sound Chaser
Asi nejjazzovější skladba na nejjazzovějším albu Yes, určitě taky díky tomu skvělému elektrickému pianu. V úvodu se vytáhl i Alan White se svým skorosólem na bicí. Po třech minutách veliké jízdy přichází zklidnění, kytarové sólo, ke kterému se přidají klávesy, a působí to docela tajemně. Líbí se mi, jak Steve doslova tahá z kytary tóny, na videu je vidět, že to dělá pomocí nějakého pedálu. Pak se ozvou tympány, a i díky nim to zní celé jako vážná hudba, přidá se zpěv, a vracíme se znovu na začátek, tedy elektrické piano a bubny. No, a jestliže to doteď byl mazec jako prase, tak v čase 6:30 Yes přepnou na další level – hraje se na pět dob, a kapela střídá tempa, což je opravdu super - pomalu, rychle, pomalu – fakt bombastická pasáž. Následuje moje oblíbené čačačá čáča, čačačá čáča, a pak vrchol celé skladby – sólo na minimoog, tentokrát pro změnu na šest. Tady je Patrik Moraz opravdu fantastický. Po závěrečném maglajzu, který jsem se opět ani nesnažil rozklíčovat – jen mě tady zaujalo, že kapela hraje na pět a klávesy do toho jedou nějakou melodii v úplně jiném rytmu zazní ještě jednou čačačá čáča, čačačá čáča, a zakončena je tahle paráda unisono laufem. I v případě téhle skladby jsem hledal, co hraje baskytara, a Honza (nejen) se může, stejně jako já, kochat a rozplývat:

Sound Chaser – Bass Cover


To Be Over
Jako mi na Close To The Edge přijde „nejslabší“ And You And I, tak tady je to tahle skladba. Pořád je to ale samozřejmě bomba. Nádherná, pomalá, zasněná písnička se skvělými kytarami (Steve střídá Telecastera se steel kytarou) výborným klávesovým sólem ke konci, a opět nádhernou baskytarou. Jo, jo, Yes ve své vrcholné formě, včetně vícehlasů, které si člověk lépe vychutná sledováním videa.


Tak se na závěr pěkně vrátím k tomu, co jsem psal v úvodním odstavci. Relayer znám přes čtyřicet let, a spolu s Close To The Edge je to album, které jsem slyšel asi nejvíckrát, a znám ho takřka nazpaměť. Vlastně až doteď mě nenapadlo tyhle desky srovnávat, a opravdu jsem byl překvapen tou podobností. Obě patří mezi vrcholné nahrávky, nejen kapely. A Relayer je momentálně na vrcholu úplném. Třeba po závěrečném poslechovém kolečku svoje názory znovu přehodnotím, nícméně je jisté, že tohle album, které miluju od prvního poslechu, je fantastické, dokonalé, překrásné.
10/10


Pro úplnost – poslouchal jsem i ten remix Stevena Wilsona, a musím upřímně říct, že se mi nelíbí, působí na mě tak nějak měkce, ořezaně.
pepanovacek PepaNovacek 29.5.2023 19:07  78034
A Ivan nám zkazil plnopalební průměr.
pepanovacek PepaNovacek 29.5.2023 19:06  78033
Honzo, jako vždy skvělá recenze, potěšilo mě, že jsi jinými slovy (mnohem silomrdněji) popsal rozdíl mezi Relayer a Tales. Podrobněji tak za dvě hodiny, už pět hodin jsem na cestě z Alžbětína.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 29.5.2023 18:46  78032
Honzo... mooooc hezky :-)
bubla Bubla 29.5.2023 18:30  78031
Relayer (1974)

Relayer je strhující deska. Oproti Tales jako by kapela znovu našla energii a rovnováhu a přitom neztratila kouzlo. Jsou tu monstrózní instrumentální pasáže, všechno je jakoby na vyšším rychlostním stupni, s větším zápalem a výraznější basou a klávesami. I materiál je celkově silnější a není přespříliš natahován a rozmělňován. Anderson je méně nábožný a Howe působí koncentrovaněji a energičtěji a nechává prostor i klávesám – nebo možná spíš není nucen vyplňovat prostor, který by zaplnil inspirovaný klávesák. Pokud jde o změnu na tomto postu, působí to na mě dojmem, že Rick Wakeman se po úspěchu The Six Wives of Henry VIII asi považoval za příliš velkou hvězdu na to, aby plýtval svým materiálem do Tales. I když, jak už jsem psal, jeho sólová tvorba mě moc neoslovuje a kdo ví, jestli oslovovala ostatní členy kapely. A tak bylo asi pro obě strany dobře, že odešel. Patrick Moraz ho bez problému zastoupil – s přehledem a pudlím účesem zahraje všechny klasicky („wakemanovsky“) pojaté party. Navíc místy přidal jazzovost, která Wakemanovi není vlastní. Eklektikům v kapele se to určitě muselo líbit a podle mě je to i trochu nakoplo. Hlavně Squirea, který působí, jako by byl při nahrávání Tales permanentně v rauši a teď se konečně probral. Zkrátka „chemie“ Yes byla podle mě v této sestavě výborná. Škoda, že to nevydrželo. Od Moraze jinak znám album Refugee s rytmikou z The Nice, které je docela pěkné, a nedivím se, že se později dal dohromady s Brufordem. Obal alba je opět nádherný, mrazivý, divoký a kouzelný jako hudba uvnitř.

Úvod tím mihotáním odkazuje na Close To The Edge. Je to mnohem zajímavější než propojovací pasáže na Tales a okamžitě to vyvolá pocit naléhavosti. Melodii (i zvuk) kláves od 0:52 přísahám, že jsem slyšel v nějakém večerníčku (samozřejmě vzniklém až po Relayeru, hehe). Takovým zvláštním fanfárovým předělem se dostaneme k nádherné zpívané části, která je energická i emotivní. Text jsem nestudoval, vím jen, že je to na téma Vojny a míru, což se do hudby podařilo promítnout výborně. Hudebně Gates of Delirium navazuje na Tales tou osudovostí a epičností, ale zároveň má přímost a energii Fragile. Líbí se mi, že v první polovině skladby jsou i výrazné pasáže bez kytary a sólové vstupy kláves. Celou skladbou se prolíná a proplétá několik melodií a nápadů. Působí to velmi „symfonicky“. Po osmi minutách nastoupí vynikající instrumentální prostředek, který evokuje přesně to, co má evokovat. Na povrchu se odehrává souboj Howea a Moraze, ale Squire a White jsou tu prostě perfektní. To je jízda Zajímavý je ten střih před polovinou jedenácté minuty, tam asi přilepili jinou nahrávku, má to najednou úplně jinou zvukovou atmosféru. Tuhle zběsilou část s jakoby zakopávajícími předěly mám hodně rád. Ostře rozhašené atmosféře se podle mě nejlépe přiblížil Dan Britton ve skladbě Abandoned Mansion Afternoon, ale v náznacích i na pozdějších albech. Po třinácti minutách další změna, ale je to návrat k již známému tématu, lehce triumfální, ale zároveň naříkavý. Nebeský klid v šestnácté minutě připomene prostředek Close To The Edge. Závěr Soon je taky krásný… mellotron, kytary… zvlášť ten moment, kdy se asi na chvilku změní tónina a do nadějné ukolébavky najednou excelentní Steve Howe vrátí záchvěv strachu. Gates of Delirium je pro mě mimořádná skladba na úrovni Close To The Edge a přes využití některých podobných prvků je vystavěná jinak a jinak i funguje. Líbí se mi na ní vyvážení a souhra všech nástrojů. Třeba Squire nemá žádný vyloženě zásadní výstup (miluju třeba tu linku po polovině šesté minuty), ale celou skladbu je jeho basa výrazně přítomná a tvoří mccartneyovsky plynulou protiváhu nervní sólové kytaře. Neopomíjel bych ale ani Alana Whitea, jehož bicí v prvních dvou třetinách skladby tvoří mnohem víc „základ“ než „doprovod“ a jsou i dost moonovsky orchestrální.

Sound Chaser je velice podivná, a přesto fungující hudební směs. Freejazzový úvod čeká na desce Yes asi málokdo. Potom frenetický riff a nádherná zpívaná část plná energie. Tipuji, že je to převážně dílo Chrise Squirea, který se po jistém (podle mě) útlumu skladatelsky vrací do výraznější role. Moc pěkný je ale i klávesový doprovod toho všeho. Okénko Steva Howea přechází mezi hororem a lyrikou, jeho hra mi místy připomíná nějaký houslový part a la King Crimson (nemyslím ty táhlé tóny, ale celý part). Část na přelomu páté a šesté minuty nepochybně inspirovala Hladíka na desce Svitanie. Návrat Andersona (a doprovod Howea) je božský – po Soon už podruhé. Potom se vrátí úvodní motiv a po další nečekané vsuvce (ča-ča-ča) se dostáváme ke skvělé jazzrockové pasáži se syntezátorovým sólem. Připomíná to Santanu (teda Toma Costera). Moc se mi tu líbí rytmika. Několikrát jsem narazil na přirovnání k Return To Forever, ale podle mě hudební naturel obou kapel je úplně někde jinde a podobnost je jenom v ostrém zvuku a (možná) nějakém ovlivnění, protože u Yes je potřeba počítat s čímkoli(ns) (c) Pepa. Yes jsou ale prostě pořád v jádru evropští, i bez Wakemana. Takže Alana Whitea si nelze splést s Lennym Whitem a Chris Squire to taky hraje tak nějak „disciplinovaně“ spíš než jazzově, ale vymysleli to moc pěkně. Zpátky ke skladbě: Ještě jedno vypjaté opakování hlavního riffu, znovu rituální vstup Jona Andersona a konec. Hodně odvážná skladba, neuvěřitelná kombinace všech možných emocí a hudebních poloh najednou. Na tenhle styl i zvuk se podle mě pokusili trochu navázat na albu Tormato.

Je asi logické, že poslední skladba je spíš uklidňující. To Be Over začíná opravdu kouzelně, člověk by neřekl, že elektrický sitar, akustická kytara, klavír, syntezátor a basa s kvákadlem budou dohromady znít takhle dobře. Samotná písnička je nádherná, melodie i rytmus slove se moc povedly. Pěkný je ten stereo efekt syntezátoru před nástupem Howea, který si v primárně „své“ skladbě dopřál přehlídku několika různých sól. Všechna jsou skvělá. Jak mi zpívaná číst připomínala Crying Song od Pink Floyd, tak ta lyrická pasáž na steel kytaru okolo poloviny čtvrté minuty mi připomíná A Pillow Of Winds. Zhruba v polovině se skladba posune do majestátní polohy. Moraz vytvořil perfektní orchestraci (i ten zvuk mellotronu a syntezátoru v mixu je prostě úžasný). Je to taková dlouhá gradace. Je tu spousta fantastických momentů – sólo na začátku šesté minuty, nástup zpěvu, zpřehlednění doprovodu při Morazově sóle, návrat úvodního motivu se všemi těmi zvony a zvonky. Na konci příhodně už jen libozvučné slabiky bez významu. Má to pro mě vánoční atmosféru. To Be Over je podle mě jedna z nejlepších skladeb Yes, stavím ji třeba i nad And You And I. Je škoda, že ji nehráli naživo častěji.

Yes se na Relayer bez jakýchkoli problémů dokázali vrátit k tomu, co se jim povedlo na Close To The Edge, a zkusili to znovu (i rozdělením na dlouhou, střední majestátně pomalou a střední nářezovou skladbu), ale zároveň jinak, protože zvuk kapely se dost výrazně posunul. Album nepůsobí jako dlouhé písničky v pompézních aranžích a se sóly, je to ve všech ohledech hra s náladami a evokacemi, plná extrémů. Jako by se Andersonovi (a ostatním) až tady podařilo naplno uskutečnit to, co možná mělo být výrazněji přítomno v Tales. Relayer na ty atmosféry navazuje (Gates of Delirium – struktura trochu a la The Ancient, Sound Chaser – The Ancient/Ritual, To Be Over – The Remembering/The Revealing), ale se zásadními rozdíly, které jsem se pokusil pojmenovat. Výsledek – fantastické album.

5/5 (6/5)
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 29.5.2023 17:57  78030
Ivan "Going For the One" som si tiež už dnes ráno pustil - nepočúval som to v celku už pár rokov, ale dnes pri posluchu som poznal každú jednu notu, ba aj fragmenty textov sa mi vynárali, aj keď som mizerný angličtinár ...
artfan Artfan 29.5.2023 17:48  78029
MiroKrásně a od srdce napsané hodnocení. A že máš k Relayeru vtah "ďaleko, ďaleko silnejší" je dáno tím, že jsi o hodně větší a silnější než já....hehe
Poslechl jsem si Going... a chrochtal blahem a při Awaken chlupy na rukou zježené jako obvykle... :-)
pepanovacek PepaNovacek 29.5.2023 15:04  78028
Miro + IvanHoši, děkuju za krásné recenze - poprvé jsem je četl na Šumavě, hehe.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 29.5.2023 14:55  78027
Ivan... moc hezky, veľa pasáží sme napísali podobne, aj keď môj vzťah ku "Relayer" je ďaleko, ďaleko silnejší :-)
artfan Artfan 29.5.2023 14:15  78026
Yes – Relayer (1974)

Relayer je album Yes, které jsem docela dlouhá léta moc neznal. Mělo docela nekvalitní nebo zvláštní zvuk, který mi také trochu bránil se do hudby důkladně ponořit. Až nyní před několika lety jsem si pořídil remasterovaný originál, který je na tom zvukově lépe. Zaznamenáváme změnu na postu hráče na klávesové nástroje, do skupiny přichází – Švýcar Patrik Moraz.

Skladba The Gates Of Delirium byla napsána volně podle Tolstého románu Válka a mír. Celý ten dvouminutový začátek mi dal připomenout TFTO – podobný styl, podobně hrubá hudba. Vždycky mi připadala úvodní část jakoby neuspořádaná, neučesána. Neumožňuje mi úplně se zachytit líbivého motivu, zvuku některého z nástrojů. A to kazí celkový příznivý dojem z Delíria. V deváté minutě přichází první velké vzrušení v podobě válečné přestřelky kláves a kytary, souboji zdatně sekunduje Squire. Muzika se zrychlí a vymaní se ze zajetí Talesů… je mnohem zábavnější a já si pokyvuji do rytmu spokojeně hlavou. Bitevní pasáž vrcholí a je to opravdu nářez. Klávesy se nevzdávají a snaží se udolat kytaru. Nádherný výjezd do závěru části bitvy s klouzavou kytarou. Bojovníci se zklidňují, adrenalin vyprchává a začínají sčítat mrtvé. Jednoznačným vítězem na tomto poli je hudba Yes. Jsou to skvělé minuty Delíria. Gradace do nadoblačných výšin kytary či kláves až po úplné zklidnění, aby pak mohlo přijít křehké a nádherné Soon. Až nebeský hlas kytary přináší základní melodii této části, ve které pokračuje andělsky Anderson. Nad bitevním polem plným mrtvol se nese hlas anděla...the Sun will lead us, our reason to be hear…

U Sound Chaser jsem mi došlo až nyní při naposlouchávání, proč se mi líbí víc a víc. Jedná se o úžasný freejazzový nářez hodně mi připomínající podobné kousky Franka Zappy. Skladba je dost odlišná od dvou ostatních souputníků na albu a boduje svojí kreativitou a pestrostí. Je celá plná života až po hospodské: čačačá čáča. Největší podíl na vzniku a charakteru skladby má údajně Patrik Moraz.

Křehká a krásná To Be Over na závěr alba se hodí. Mistrovsky a po yesovsku, s názvuky asijského soundu (kytara), což má možná odkazovat k tématu předchozí desky. Možná také ne.

Na desce je hodně slyšet Patrik Moraz. Zní jinak než Wakeman, možná hraje méně kudrlinek, hraje více melodicky, nevím, jako nemuzikant to nedovedu přesně vyjádřit, ale cítím to.
Za ta dlouhá léta se mi nepodařilo k Relayer najít bezvýhradný vztah, tak jako u CTTE. A nemůžu mu proto dát plnou palbu.


9/10
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 29.5.2023 00:14  78025
YES – Relayer (1974)
Desert Island Discs je rozhlasový program britskej BBC Radio 4, existujúci už od roku 1942, kde si pozvaný hosť pravidelene raz za týždeň v roli fiktívneho stroskotanca na pustom ostrove, môže zobrať so sebou osem ľubovoľných nahrávok hudby, jednu knihu a jeden luxusný predmet ...

Zredukujem to len na jednu, jedinú hudobnú nahrávku, ktorú by som si potenciálne na „pustý ostrov“ vzal – a výsledok je jasný už desaťročia, „Relayer“ by zvíťazil bez zaváhania pred ďalšími finalistami, ako sú „Close To the Egde“, „Selling England By the Pound“ a „Dark Side Of the Moon“ ...

Od svojich osemnástich rokov som tento album počul, asi ako jediný – nepochybne viac ako tisíc krát v doterajšom živote, ďalší „finalisti“ v tomto určite o nejakú tú stovku zaostávajú ...

Nemám príliž rád „rebríčky“, ale v prípade komplexnej tvorby kapely, ktorá ma v živote hudobne zasiahla najviac, je to takto :

Najobľúbenejšia suita/epos (cca 20 minút) : „The Gates Of Delirium“

Najobľúbenejšia stredne dlhá kompozícia (cca 10 minút) : „To By Over“

Najlepšia kompozícia, ktorá dokonale spája subžánre art rock a jazz/fusion (toto ako všeobecná hudobná kategória v 70.rokoch) : „Sound Chaser“

Najobľúbenejšia kratšia skladba/singel : „I Hear You Now“

A v poslednom prípade nejde o žiadny kompromis, keďže po odchode Ricka Wakemana sa na konkurze nového klávesáka do kapely zúčastnili aj renomované mená, ako Eddie Jobson a Vangelis Papathanasiou, takže celú hudobnú produkciu tandemu „Jon and Vangelis“ považujem striktne za „súčasť rodiny“. Už je to história a špekulovať o tom ako by vyzeral album YES s Vangelisom je kontraproduktívne z troch príčin :

Pre ostatných členov kapely (najmä Howe/Squire) bol príliž silná hudobná osobnosť.

Odmietal cestovať lietadlom, čo by vrámci koncertných turné skupiny bol celkom zásadný problém.

Nedostal povolenie od Musicians Union (Britský zväz hudobníkov) ...

Krátko na to, ako konkurz predošlých viacerých klávesistov nedopadol pozitívne, navrhol reportér v tej dobe najetablovanejšieho britského hudobného časopisu „Melody Maker“ a životopisec YES - Chris Welch kapele, aby vyskúšala na tento post švajčiarskeho hudobníka a filmového skladateľa, so skúsenosťami v jazze a klasickej hudbe a člena prog / jazz fusion tria Refugee - Patricka Moraza. Výsledok tohoto spojenia je historicky definitívne jedinečný ...

Na albume „Relayer“ používa Steve Howe majoritne gitaru Fender Telecaster, oproti svojej najbežnejšie používanej Gibson ES-175 z predošlých albumov (aj bežne koncertne), a navyše aj pedálovú steel gitaru, Chris Squire tu častejšie používa Fender Jazz Bass a Patrick Moraz tu hrá na celej palete klávesových nástrojov, ktoré na iných albumoch YES nenájdete.

Alan White hraje mojím vnímaním na albume na bicie vo svojej životnej forme. Vokálne harmónie a štruktúra doprovodných hlasov (Squire / Howe) na „Relayer“ je vrcholom art rockovej dokonalosti v symbióze s inštrumentalitou, ktorú hudba albumu obsahuje. Všetko tu funguje prakticky dokonale, ako kozmická loď veľmi vyspelej mimozemskej civilizácie. Album nie je čiste art rockovou záležitosťou, ale ideálnou spojnicou geniálneho progresívneho rocku a jazz rock / fusion. Je ešte hutnejší, dramatickejší, mierne tvrdší, ako už dokonalý „Close To the Edge“ ...

„The Gates Of Delirium“ je Andersonova inšpirácia románovou epopejou „Vojna a mier“, ktorej autorom je L.N.Tolstoj. 22-minútový kolos je absolútne vrcholnou lekciou art rocku, inštrumentálnym majstrovstvom všetkých štyroch špecializovaných hráčov na svoje nástroje a zároveň dokonalosti hlasu Jona Andersona. Fantastická basgitara Chrisa, nesmierna gitarová variabilita a nápaditosť Stevea, úplne originálny invenčný prístup hry na klávesových nástrojoch Patricka a Alan tu bubnuje s obrovskou ľahkosťou a bezchybnosťou. Budovanie kompozície je pozvoľné, postupne gradujúce so spievanou časťou Jona, kde sa rovomerne striedajú party dominujúcej gitary a špecifických farieb klavesových nástrojov a v strednej pasáži prechádza do dramatickej sekcie „boja /vojny“, istým spôsobom je to aj súboj Howe / Moraz a s geniálnym cyklickým motívom basgitary Chrisa v podklade a zvukmi „rynčiacich zbraní“ ... po dramatickom vrchole prichádza postupné skľudnenie a nebeská „mierová“ pasáž „Soon“ so spevom Jona Andersona je úplným dokonalým vyvrcholením ...

„Sound Chaser“ je vyše 9-minútová jazz/art rocková nakladačka, aká nemá v portfóliu kapely YES obdobu. Evidentne je najviac ovplyvnená majoritným jazzovým cítením hudby v podaní Patricka Moraza, ale skvele a minimálne rovnocenne mu tu sekunduje aj Steve Howe. Aj rytmická sekcia Squire / White tú robí neskutočné divy a atypické hudobné štruktúry, na ktoré by boli iste hrdí aj hudobníci, čo prešli radami King Crimson (myslím, že v tejto chvíli by tu chcel byť sám Bill Bruford ...). Toto je už skutočne skôr Return To Forever skrížený s King Crimson, ako skutočný YES ... ale predsa len je to ... dokonalý YES ...

Na „The Yes Album“ a „Fragile“ si táto žánrotvorná kapela vybudovala svetové renomé a rešpekt v kvalite a sile najmä na stredne dlhých trackoch v dĺžke okolo desiatich minút. Na albume „Close To the Edge“ to v ďalších dvoch prípadoch YES veľmi výrazne potvrdili. Ale Magnum Opus je u mňa v tejto kategórii v tvorbe tejto skupiny 9-minútová nádhera „To Be Over“ ...

Opäť je to o istej „súťaži“ Howe versus Moraz, s nesmierne krásnou výstavbou z pomerne pokojnej pasáže s chlácholivým spevom Jona do dramatickejšej verzie s úžasnou gradáciou a variabilitou gitarovej ekvilibristiky Howea a záver s trojhlasmi Anderson / Squire / Howe a vloženým sólom Moraza a opäť skvelým gitarovým epilógom ... absolútne neopočúvateľná záležitosť ako čerešnička na torte, alebo ako diamant vsadený do platinového prsteňa ...

Obal albumu „Relayer“ je samozrejme z dielne Rogera Deana a špecificky korešponduje s hudbou a textom úvodného eposu „The Gates Of Delirium“. Definitívna verzia obalu je vlastne realizácia a grafická konštrukcia samotného Rogera po tom, ako si túto suitu po nahrávaní výrazne obľúbil. Tak, ako hudba na tomto albume, aj tento cover je pre mňa symbolom niečoho, čo stojí na samom vrchole ...

Albumy „Close To the Edge“ a „Relayer“ definitívne zmenili v mladosti môj pohľad na hudbu a jej vnímanie, sú pre mňa akýmsi ideálom hudobnej dokonalosti a spôsobili majoritne to, že som sa stal hudobným Hľadačom ... je to neustála, až nutkavá snaha objavovať v záplave hudobnej produkcie, teda tej sofistikovanej niečo, čo sa týmto ideálom čo najviac priblíži, keďže prekonať sa to pravdepodobne už nedá ...


10/10 ****

[ 62181 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt