Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Nudou jsi opuch?
Navštiv Lopuch!

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 63739 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
bubla Bubla 14.3.2023 00:00  77144
Tool – 10 000 Days

Druhé pro mě stěžejní album kapely, které pokračuje v rozehrávání podobných strun jako Lateralus, ale s větším důrazem na meditativní skoropoloakustické – (c) já, hehe – songy. Kapelu jako by ovládala jedna mysl (asi ta Adama Jonese, hehe). Album je dynamické, plynulé, plné krásných aranží, toolovské rituální hudby, orientálních náznaků. Naplno je využit potenciál všech nástrojů tria, o zpěvu nemluvě. Vyskakuje na mě hlavně úžasně výrazná basa, která často hraje to, co by normálně hrála spíš druhá kytara. Justin Chancellor je na tomto albu něco mezi ukázněným Entwistlem a zlým bratrem Jaca Pastoriuse. Ale musel bych se opakovat, všichni čtyři jsou prostě perfektní. Texty jsou zase zřejmě mnohovrstevnaté, ale dopodrobna jsem je nezkoumal. Jinak v podstatě platí všechno, co jsem psal u alba Lateralus.

Vicarious je prvotřídní nářez, jedna z mých nejoblíbenějších skladeb Tool. Pulzující začátek a výborné kytarové riffy propojené s perfektní vokální linkou. Vynikající prostřední část… no prostě jako obvykle. Taky jeden ze srozumitelnějších textů. „Cause I need to watch things die/From a distance“. Nájezd do finále je jeden z jejich nejsilnějších a Maynard to vygraduje až do úžasné sirény „Vicariously I/Live while the whole world dies/Much better you than I“. Jedno z míst, které na pozdějších turné už nezpívá (asi by nevyzpíval) a nechává to na publiku.

Bez pauzy Jambi, poměrně syrová až strohá skladba s nervní kytarou a klasickou gradací ve zpěvu. Ale zároveň plynulá a působivá. Líbí se mi ty vstupy basy s ozvěnou, trochu jako Run Like Hell. Skvělé frázování ve zpěvu třeba na přelomu třetí a čtvrté minuty. Teprve po polovině ustoupí kytarový riff do pozadí a ozvláštní to talk box. Moje nejoblíbenější místo je asi závěr – ty vlny cca od 5:55 a kytarové představení Adama Jonese až do konce.

Wings For Marie (Part 1) startuje úžasnou meditativní druhou čtvrtinu desky. Opět se vrací téma Maynardovy matky a ještě uvěřitelnější projev než je u něj standardem. Nádherná hypnotická píseň. Miluju tu část od 2:10, kdy se ke kytarovým vlnkám přidá basa a různé zvonky a perkuse a skladba poprvé jemně graduje. Připomíná mi to Hejiru od Joni Mitchell, ale mnohem temnější, samozřejmě. Po čtyřech minutách elektrický nástup, ale rychle ho střídá další „tiché“ rozjímání.

A hned další fantastická skladba 10,000 Days (Wings, Part 2). Tohle mi připomíná začátek Tales From Topographic Oceans. Je to tajuplné, hypnotické, napjaté, možná zlověstné. Your way home… I ta bouřka je tam zakomponovaná jako do filmu. Maynard tady zpívá jako by v sobě měl sedativa, ale to charisma... vícehlasy… Give me my wings! Úžasné. Pod kytarovým sólem jsou skvělé bicí. Po osmi minutách propukne tvrdá část, kterou skladba vrcholí, ale je tu ještě potřebný dojezd. Magická hudba.

The Pot začíná jako by to bylo úplně jiné album a úplně jiným zpěvákem. Maynard je neuvěřitelně všestranný zpěvák (skoro mi zrovna v tomhle úvodu připomíná Vennarta). Ale při „You must have been high“ už jsme doma. Další výborná skladba, místy jenom s basou, bicími a zpěvem, takže každý nástup kytary je skutečně cítit. Vynikající, zábavná aranž. Slyším tu taky inspiraci pro Stevena Wilsona.

Předěl Lipan Conjuring je tak akorát dlouhý a ten efekt v závěru mi připomíná něco ze soundtracku More od Pink Floyd. Člověk se uklidní a naladí na to, co vnímám jako kratší druhou část desky.

Lost Keys (Blame Hoffman) je začátek ufopříběhu, situovaný do nemocnice. Musím říct, že ta kytarová siréna, která minutu a půl pomalu osciluje kolem jednoho tónu, než konečně přijde změna, mě fascinovala už na první poslech. Primitivní, ale účinné. Jinak mi ten dialog sestry a doktora vždycky připomene Pros and Cons of Hitchhking.

Alright then… další z mnoha fantastických skladeb na desce je Rosetta Stoned. Už ten název je dokonalý, určitě by se tak chtěla jmenovat spousta kapel nejen z oblasti archeologického a jazykovědného stoneru. Zpočátku hektické rapující vyprávění o (v jedné rovině) únosu mimozemšťany je dost hehe a hudba k tomu skvělá. Nádherná kytara a bicí. Těžko se popisuje proč, ale tahle skladba mi neskutečně sedí. Ty rytmické vlny hlavně od poloviny čtvrté minuty a do toho několik zvukem i projevem různých stop zpěvu, to je lahůdka. „It was so real… you believe me, don‘t you?“, to je prostě paráda. Po sedmi minutách dobrá změna aranže se skřípající kytarou a bubínky. Vrcholná část „Overwhelmed as one would be placed in my position/Such a heavy burden now to be the one…“ je nádherná. Úplně nejlepší je, jak do té majestátní hudby zpívá hehetext „Zapomněl jsem si tužku, zase jsem to posral“.

Intension zahajuje závěrečný sled skladeb velmi mlhavou atmosférou s výraznou basou. Zase ta jejich psychedelie. Po polovině ale přijde vynikající kytarový motiv, pastoriusovské vybrnkávání na basu a velmi vkusně použité programované perkuse. Zajímavý a neotřelý moment.

Right In Two je poslední mistrovský kus tohoto alba. Nádherná houpavá melodie, taky mě dostala hned na první poslech. Tohle mohl být i hit. Začátek textu mi připadá až dylanovský: „Angels on the sideline/Puzzled and amused/Why did Father give these humans free will?/Now they're all confused“ Velmi zvláštní, vyprahlá atmosféra. Ale postupně se z ní vynoří nádherný sevřený song. Pak krásná instrumentální mezihra s bubínky a na závěr toolovský nářez. „Cut and divide it all right in two“. Bomba.

No a kdo chce, může si dát ještě pětiminutovou upoutávku na tvorbu kapely Nanocyborg Überholocaust nazvanou Viginti Tres. Údajně to ale funguje tak, že si člověk má pustit najednou obě části Wings a po skončení první části ke zbytku druhé právě Viginti Tres a pasuje to prý dohromady. Je to trochu překombinovaná změť, ale kupodivu to nepůsobí jako dvě úplně jiné písničky hrané přes sebe.

Nevím, jestli je lepší Lateralus nebo 10 000 Days. Každopádně jsou to dvě prvotřídní alba, která podle mě mistrovsky zvládají svou dlouhou plochu, obsahují jednu bombu vedle druhé a nikdy mě nezklamala. Dokážu ale pochopit, že si dali delší pauzu, protože i v tak skvělé hudbě se dá ustrnout. A jestli se něco dál albu 10 000 Days vytknout, tak snad to, že se na něm Tool nikam moc neposunuli (c) Oliáš. No, možná na sedmém až osmém albu v tomto stylu by mi to začalo vadit. Místo toho 13 let, což je pořád mnohem míň než 10 000 dní.

5/5
suchos suchos Technical Thrash Metal is king 13.3.2023 23:56  77143
Tuplovaný hlupec si myslí že může slyšet dynamiku skladby při nízkém dynamickém rozsahu.

pepanovacek PepaNovacek 13.3.2023 23:18 - Oblíbené kluby (20:56) 77142
Tool jsou bezesporu naprosto výjimečnou kapelou, ale jak jsem už zmínil, neznám jejich hudbu tak dobře, jak bych chtěl.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 13.3.2023 23:12 - Oblíbené kluby (20:49) 77141
To máš recht. A teď mě taky napadlo, jaké je to pro Tool vysvědčení, když jim třeba Ivan, který normálně tuhle muziku neposlouchá a není to jeho káva, udělí tak vysoké hodnocení.
pepanovacek PepaNovacek 13.3.2023 23:08 - Oblíbené kluby (20:56) 77140
Ono to vypadá, že mám nejraději pořádný bigbít, jako, že musí hrát celá kapela, včetně bicích, což zní samozřejmě logicky, když jsem bubeník, avšak!!!!! Někdy se dokážu posrat i z jiných věcí. Hudba je zkrátka nádherná.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 13.3.2023 22:54 - Oblíbené kluby (20:49) 77139
Díky, Pepo. Ty jsi mě teda určitě překvapil tím, že se ti líbí Ztracené klíče. Možná za pár dalších poslechů si ty experimentálnější Tool užiješ víc, nebo prostě záleží, jak jsi zrovna naladěn. Těším se, až si zahrajeme Vicarious, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 13.3.2023 22:42 - Oblíbené kluby (20:56) 77138
Marku, pěkně, to nadšení pro Tool je zcela evidentní, a podobné, jako třeba v mém případě u The Black Crowes, které jsme hodnotili jen s Honzou - protože nikdo jiný jich není hoden, hehe, a nerozumí té jejich muzice.

A bez hehe - já Tool znám velmi málo, a opravdu se těším na závěrečné poslechové kolečko.

DR ≠ DS, hehe.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 13.3.2023 21:36 - Oblíbené kluby (20:49) 77137
No, ještě srandovnější je, když si nějaký hlupec myslí, že dynamika skladby se rovná dynamickému rozsahu nahrávky. Ne, to vážně nevymyslíš.
suchos suchos Technical Thrash Metal is king 13.3.2023 20:10  77136
Strašně srandovní když někdo kdo má za jménem nesmysl že DR je pro hlupce chválí TOOL jak mají skvělou dynamiku.
To prostě nevymyslíš.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 13.3.2023 19:54  77135
Hezky, hoši pekné hodnotenia a u Marka aj fandovské srdíčko, až dojímavé ... poznám obdobné stavy a vzťahy ku niektorým rockovým /metalovým albumom ...
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 13.3.2023 19:42 - Oblíbené kluby (20:49) 77134
Pepa, IvanDíky, pěkně jsem si početl a v podstatě jsem i taková hodnocení očekával...
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 13.3.2023 19:13 - Oblíbené kluby (20:49) 77133
Tool - 10,000 DaysJak jsem již několikrát avizoval u předchozích desek Tool, na psaní o 10,000 Days jsem se těšil asi nejvíc. Ještě dnes si velmi dobře vzpomínám, jak se po geniálním Lateralus (Lateralu) na tohle album napjatě čekalo. A taky na "hypování" a všemožné spekulace, mlžení (i od samotné skupiny) a konečného potvrzení únikem alba týden před datem vydání (kterému skoro nikdo nevěřil). I když většinou "leaky" ignoruju a čekám na oficiální den vydání, tenkrát jsem to nevydržel a uniklou verzi si obstaral. Pár dní před oficiálním vydáním jsem tedy věděl, že 10,000 Days je dalším výjimečným dílem Tool a v mém žebříčku se postupně vyšplhalo až na nejvyšší příčku.

Album si hoši produkovali sami a upřímně bych ani nepoznal, že to už neměl pod palcem David Bottrill. Zvukově je to tradičně vymazlené, jednotlivé nástroje jsou od sebe pěkně oddělené a prostě to není žádná zahuhlaná zvuková koule (což ale v jejich případě nehrozilo nikdy). Spousta lidí tuhle desku srovnává s tou předchozí, ale podle mě 10,000 Days není tak monolitické, je rozmanitější a poněkud experimentálnější. Komerčně mělo album fantastický úspěch a v "hudebně analfabetických USA" © Miro se jej v prvním týdnu prodalo přes půl milionu. Má také moc pěkný obal, jehož součástí jsou stereoskopické brýle a pokud si s nimi prohlížíte obrázky v bookletu, získávají tím třetí rozměr. Samozřejmě nesmí chybět ani varování, aby člověk brýle používal pouze k zamýšlenému účelu a případně si neublížil a nesoudil se s vydavatelem či kapelou o velkou hromadu chechtáků.

20230312-102040

Ještě se zastavím u samotného názvu 10 tisíc dní. Maynardova maminka utrpěla ve 31 letech mozkovou mrtvici a až do své smrti v roce 2003 byla částečně paralyzována. A protože se to stalo v roce 1976 a do roku 2003 je to 27 let, odpovídal by tomu i ten počet 10 tisíc dní. Texty na celém albu jsou klasicky maynardovsky šifrované a některé pasáže právě odkazují na tuto událost. Celé ty roky jsem tedy žil v domnění, že to tak je. Jenže pak jsem se dočetl, že samotný Maynard v nějakém rozhovoru název alba vysvětlil tak, že se jedná o dobu zhruba jednoho oběhu Saturnu kolem slunce. Tak budu tentokrát Maynardovi věřit, ale to první vysvětlení bylo tak nějak asi atraktivnější.

Album otevírá naprosto dokonalý úvod naprosto dokonalé pecky Vicarious. Tahle jedna z jejich vůbec nejpůsobivějších skladeb mě vždycky dokonale uzemní a náležitě naladí na poslech celé desky. Ani vlastně nevím, co bych tady měl vyzdvihnout, protože všechno je tu úžasné: dynamika, technické provedení, Maynard, samotná kompozice. Úplně boží je prostřední pasáž po stopce a následná gradace, která je rytmicky neuvěřitelně namakaná. Pasáž od zhruba 5:35 je tak úchvatná, že se mi z toho chce až plakat © Pepa. Jambi začne rovnou pěkně od podlahy riffem z cirkulárky a pomalou kompoziční výstavbou navázanou na zmíněné rytmické riffování. Maynardův vokál je tu až překvapivě melodický a celou skladbou se táhnou všemožné dynamické změny. A až teď po tolika letech jsem si při pozorném poslechu na sluchátkách všimnul, že v refrénu (pokud se to za refrén označit dá, vzhledem k vcelku netradiční struktuře skladby) se v pozadí ozývá i něco jako syntezátor. Ve druhé polovině skladby se ozve bombastické kytarové sólo hrané přes talk box a v závěru to opět všechno nádherně vygraduje. Wings For Marie (Part 1) funguje jako předehra k titulní skladbě a tady vidím jistou paralelu s Parabol/Parabola z předchozí desky. Ostatně už samotné názvy to jasně deklarují. Tahle předehra je právě onou experimentálnější tváří Tool, která mě po tolika letech hrozně moc baví a dnes možná tyhle dvě skladby považuji za středobod celého alba. Při poslechu křídel pro Marii (reference na Maynardovu matku) ve mně cosi rezonuje a úplně přesně nedokážu popsat svoje pocity. A tohle umí málokterá kapela. Titulní 10,000 Days (Wings Part 2) v podstatě atmosféricky naváže s všemožným klepáním a cinkáním Velmistra Careyho a přímo ukázkově graduje. K dokonalému napětí přispívá i neustálé klepání dupáku a neúnavné vyhrávky na baskytaru. Jenže to ještě není všechno. Pak se přidá i Adam s kytarou a Maynard začne skladbu šponovat vokálně. A to už padají králičí bobky © Miro. V prostředku přijde takový "falešný" vrchol, kdy může posluchač nabýt dojmu, že tohle je (yoko) ono. Pravý vrchol ale přichází až spolu s famózním kvílivým kytarovým sólem, Danny s Justinem do toho začnou házet všemožné vyhrávky a všechno to v závěru exploduje do katarze, na kterou stejně člověk není připraven tak, aby ho to celé nesešrotovalo. Tahle věc aspiruje na mojí nejoblíbenější skladbu Tool všech dob.

The Pot je výborná vypalovačka, kterou Tool chytře zařadili po předchozích meditačních kusech. Pamatuju si, že při prvních posleších jsem se na tuhle skladbu vysloveně těšil, protože jsem tenkrát ještě nedokázal dostatečně docenit dvě předcházející skladby a těšil jsem se, že zase přijde pořádný nářez. A to pořádný! Opět tady září rytmická sekce Carey/Chancellor, i když ostatní dva borci určitě nezůstávají pozadu. Miluju Maynardovo melodické frázování a Liar, lawyer, mirror show me what's the difference se řadí mezi ty moje vůbec nejoblíbenější. Zpomalovačka ve druhé polovině s talk boxovým skřípáním je opět nádherná a konec skladby vysloveně posrávací. Ke skladbě vznikl i videoklip, který se ale bohužel nikdy neodvysílal. Lipan Conjuring je taková odpočinková mezihra s cinkáním Indiánů kmene Navajo a po ní přijdou opět dvě pecky, které stojí vedle sebe v páru. Lost Keys (Blame Hofmann) funguje jako atmosférická předehra a ten táhlý kytarový tón, který po nějaké době začne měnit výšku, je nadpozemsky krásný. Tady si Tool opět pohrávají s tajemnem, když na pozadí probíhá konverzace sestry a lékaře, který se jde podívat na pacienta Hofmanna a vyzve ho, aby mu pověděl, co se odehrálo v Rosettě. "What's happened? Tell me everything." A na to naváže atomová bomba Rosetta Stoned, "Alright then, picture this, if you will...", kde na začátku Hofmann překotně vypráví příběh z Area 51. Maynard se k samotnému zpěvu dostane až někdy po minutě a půl a celá ta skladba je zkrátka a prostě totální esencí hudby Tool. Je tu zase neuvěřitelná spousta dynamických změn, přechodů a nápadů. Dočetl jsem se, že se tu střídají takty 4/4, 5/8, 5/4, 9/8, 11/8, 3/4 a 6/4. Dobrý, no. Danny Carey asi taky pochází z nějaké té laborky v Area 51, jinak to není možný. Mojí nejoblíbenější pasáž začíná v čase 6:05 a pak v osmé minutě, když do toho Danny začne přiťukávat rytmy na elektronické bicí a ozve se další jonesovsky zvláštní skřípající kytarové sólo. U následné gradace si vždycky říkám "No tyvole!" a když se ještě přidá Maynard, je to dokonalá definice hudebního orgasmu. Intension určitě bude v hodnocení trochu kontroverzní, ale pro mě je to další pecka, tentokrát z ranku experimentálních kousků. Na pozadí opět indiánské rytmy a všelijaké cinkání, parádní vyhrávky na basu a zefektovaný hlas Maynarda. Za polovinou stopka, vybrnkávání na kytaru a potom skvělý rozjezd s elektronickým "bordelem". Tuhle skladbu ale opět chápu hlavně jako předehru před (téměř) závěrečným kusem Right In Two, což je dechberoucí skladba a opět jedna z mých vůbec nejoblíbenějších od Tool. Na začátku znovu přímo ukázková atmosféra a když se nad tím zamyslím, ani k tomu nebylo moc potřeba - jenom nějaké cinkání, vybrnkávání na kytaru, zefektovaný riff, úsporná basa a jemný Maynardův zpěv. Hoši z Tool ale i takovými prostředky umí vykouzlit velkou věc. Ve své první polovině skladba příjemně graduje a zlom nastává v pasáži, kde Carey vyťukává melodie na elektronické bicí a do toho vstoupí kytara, aby to nakonec celé vyústilo do jedné z nejkrásnějších částí desky. Celý ten závěr skladby je pro mě nepopsatelným zážitkem a ani se o to tedy nebudu pokoušet. Dokonalý závěr famózní desky. Viginti Tres je ambientní zhulenina, kterou většinou i vynechávám a je to věc, bez které bych se v klidu odešel a ani ji nebudu do hodnocení počítat.

10,000 Days je nádherné, pro mě v podstatě dokonalé album, které se již roky řadí do mého top alb všech dob a dávám ho na stejnou poličku spolu s The Lamb od Genesis, Animals od Pink Floyd nebo Brave od Marillion. Tady musím tedy použít Honzovu hodnotící stupnici, protože ta standardní nestačí...

6/5
artfan Artfan 13.3.2023 14:34 - Klub GENESIS (20:27) 77132
Je pravda, že sexuální scény jsou natočeny "bez servítků"... To mi přivodilo i jediný úsměv na tváři, kdy se při jedné takové scéně vyhrabal z pod bohatých sukní vzdychající šlechtičny Karel Roden a odkráčel středem ze scény...
pepanovacek PepaNovacek 13.3.2023 14:25 - Oblíbené kluby (20:56) 77131
Já jsem o tom filmu četl, že je to skoro porno.
artfan Artfan 13.3.2023 14:16 - Klub GENESIS (20:27) 77130
Včera jsem viděl Il Boemo. Dělal jsem si naděje na pestrou podívanou a hodnotný zážitek. Ovšem to se mi ne zcela vyplnilo. Film je dějově řídký, takže jeho dvě hodiny 20 minut neudrží pozornost a napětí. Dyk v hlavní roli ano, budiž, a některé scény vyjadřující dekadentnost benátské společnosti jestli měly šokovat nebo aspoň překvapovat, tak to ano.

[ 63739 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt