Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Nudou jsi opuch?
Navštiv Lopuch!

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub HiFi - obvody a měření [ŽP: 12 týdnů] (kategorie Věda a Technika) moderuje PMA.
Archiv
Klub slouží pro výměnu zkušeností v oboru obvodových řešení a měřicích metod pro elektroakustiku. Vítány jsou i příspěvky, týkající se korelace poslechového hodnocení a technického řešení/parametrů obvodů.

Užitečné linky:

Klub High End

Stránky Roda Elliotta , doporučuji všem, kdo se chtějí orientovat v základních otázkách zdrojů, chladičů, zesilovačů, SOA, reproduktorů atd.

Obvody a články Walta Junga Rozbory bufferů, vstupních stupňů OZ, teplotních vazeb, vlivů kapacitní zátěže

Publikace Juliana Dunna

Mé audio stránky
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 117 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
sledge sledge 4.7.2012 19:51  14875
2 check - tak v základní škole tu smozřejmě nejsme :-). Rozdíly mezi měřeními jsou vidět na prvním a posledním měření...halt ten software si dokáže nakalibrovat řetězec v daných (kupodivu neideálních) podmínkách jen s nějakou přesností, takže zbývá zbytkové zvlnění. (zvlnění=chyby dorovnání kalibrační křivky do plochého průběhu)

Ano, naprosto souhlasím, že v ideálních podmínkách budou charky vypadat zcela jinak a lépe. Rovněž však je třeba si uvědomit, že ideální podmínky v reálu neexistují. Ono by dokocne šlo vzít čísla numericky a vycucat z nich jen diference, to by křivky "vyhladilo" vůbec nejlépe (bez nutnosti vzít ideální zdroj, bezdozvukovku a bůhvícoješt+), ale nějak jsem neměl důvod/čas/chuť to dělat :-)

Pokud jde o uchycení, tak redukce končila svorkovnicí, do které se napíchávala samotná kapsle, takže podmínky řekl bych identické.


Zkrátka ještě jednou a polopatě: kdyby to program dokázal zkorigovat dokonale, průběhy by byly hladké, leč vše má své meze. Podstatné jsou rozdíly mezi křivkami, které by se s určitým vynaloženým úsilím daly vykreslit i lépe (numerický export dat a jejich dodatečná úprava). Nicméně metoda je podle mě použitelná, protože:
1) zvlnění je minimální (+/- 0,3 dB do 15 kHz) je fakt v pohodě
2) stejná kapsle dala při různých měřeních takřka identické výsledky (cca 0,2 dB odchylka, většinou pod 0,1 dB)

Nicméně uznávám, že diskutovat můžeme donekonečna, ale bude to sklouzávat do filozofování na téma "panta rhei" :-)
sendy 3.7.2012 23:45  14874
2 Sledge, jestli to byl ten zvukař, co dělá pro nějaké oblastní divadlo a celé dny se kouše nudou, ten vložky "měřil" pomocí RTA a šumu, což jak víme... konec OT.
check 3.7.2012 10:59  14873
V rámci procesu kalibrace se nic vyhlazovat nesmí, teprve až finální kalibrační křivka a to ještě s uvážením. Zdroj pro kalibraci nesmí trpět difrakcemi a rezonancemi (takže žádná obyč reprosoustava). Nastavení okna pro FFT musí být vždy identické (offset, délka, typ). Pak si myslím, že se podaří eliminovat i malé zvlnění.

Mezi kapslemi jsou rozdíly hlavně v citlivosti, největší rozdíl v charce dělá uchycení do pouzdra.
sledge sledge 29.6.2012 23:36  14872
checkHele, mírné zvlnění +/-0,25 dB bych opravdu neřešil, navíc jde o chyby kalibrace, resp. chybu metody. Fakt bych se nehonil za snahou co nejlepších obrázků, reálný technicko-ekonomický přínos zpřesnění např. o 0,3 dB je z mého pohledu mizivý :-)

Zkrátka budeme-li chtít co nejpřesnější navození ideálních podmínek, pravděpodobně nikdy nic neuděláme, protože furt bude něco neideálního. Smíříme-li se s jistou přijatelnou nepřesností, tak je možné měřit prakticky hned a dojít rychle k použitelným výsledkům s minimálním úsilím. Každý nechť si může zvolit cestu jemu bližší...

Měřil jsem normálně před reprákem, přičemž jsem řetězec s prvním mikrofonem zkalibroval tak, aby byl "rovný" (funkce programu). Kapsle mají nožičky, adaptér patici, takže jsem pak jednotlivé mikrofony přepichoval. To zvlnění, co je vidět, je nedokonalost vyhlazení kalibrace řetězce. Navíc jak jsem psal, nejde o přenou frekvenční charakteristiku (kvůli té kalibraci na bednu), platí jen diferenčně. Směrodatný je dle mého například rozsah 2,5 dB na 1 kHz oproti 1,5 dB na 10 kHz, který vypovídá o rozdílech ve frekvenční charce. Onehdá mi totiž například jeden zvukař tvrdil, pochoptelně bez bližšího upřesnění, že měřili elektretové kapsle a byla jedna jako druhá, na rozdíl od finálních hudebnických mikrofonů. Tak jsem si pro sebe udělal srovnání podobných kapslí.
check 27.6.2012 20:38  14871
Viděl jsem nějaký kalibrátor s několika přepínatelnými frekvencemi, ale hledat se mi to opravdu nechce.
Myslím, že sledge dělal komparativní měření před nějakou reprosoustavou a to je bohužel ta zásadní chyba. Před bednou je tlak strašně citlivý na umístění, rezonance se i často mění s časem. Chce to buď pístový měnič (nebo dva) v kouli nebo spíš nekonečnou desku.
sendy 27.6.2012 09:34  14870
Ty víš o nějakém dostupném kalibrátoru, který by uměl něco jiného než 1kHz nebo 250Hz ?
check 21.6.2012 17:07  14869
sledge:
Jakým způsobem jsi přesně porovnával? Kalibrátor, komůrka nebo reproduktor? Parametry zpracování signálu? Moc se mi nezdá to zvlnění, rozdíl v citlivosti by klidně mohl takto být.
sledge sledge 3.3.2012 00:03  14868
Simulace liniového zářičeZase sem si trošku hrál a v rámci hry s makry v OpenOffice jsem udělal 2D simulátor liniového zářiče (vertikální řady bodových zdrojů), tedy vykreslení průběhu akustického tlaku na vzdálenosti (odraz od podlahy není zahrnut).

Hrát si můžete tady:
http://sledge.myserver.cz/audio/Mereni/Simulace%20LA%20makro.ods

Simulace LA systemu

PS: Obrázek je už o dvě bety pozadu :-)
sledge sledge 2.3.2012 23:58  14867
není, je podobná devítce...
jhradec 27.2.2012 12:20  14866
sedmička je ñáká divná
sledge sledge 26.2.2012 19:20  14865
Pro zajímavost - srovnání kapslí MCE 2000Zde je porovnání 9 ks kapslí MCE2000. Nejde o přesnou frekvenční charakteristiku, platí jen diferenčně!

http://sledge.myserver.cz/audio/Mereni/porovnani_kapsli_mce2000.png

První kapsle byla měřena 2x - na začátku a na konci měření, rozdíly v křivkách tak zhruba určují chyby měření.

Zkráceně chyby v citlivosti celkem 4 dB, chyby v charakteristice asi 2-3 dB (celkem).
sledge sledge 11.11.2011 19:10  14864
DSP do každé rodinyNarazil sjem na docela zajímavý obvůdek od AD ADAU1701 - jde o DSP s integrovanými AD(2x)/DA(4x) převodníky. K tomu výrobce poskytuje software pro programování DSP bez nutnosti znát programovací jazyk - je to de facto graficky orientovaný program Sigma Studio.

http://www.analog.com/en/audiovideo-products/audio-signal-processors/adau1701/products/sigmastudio-overview/CU_over_SigmaStudio_graphical_dev_tool_overview/resources/fca.html
pma PMA audio - vývoj, konstrukce a měření - AudioPage 23.10.2011 10:05  14863
"Já myslel, že na sluchátkový výstup s odporem existuje jakási norma."

To sice ano, ale to nic nezaručuje. I pan Láb stále v Audio - Video horlivě propaguje 120 ohm, ale je to nesmysl. Před 40 lety, ze kdy pochází většina jeho znalostí, to asi bylo OK.

Na měření velké množiny sluchátek se můžete podívat na

http://www.innerfidelity.com/headphone-data-sheet-downloads
sledge sledge 21.10.2011 21:59  14862
Výstupní proudMožná se pletu, ale 4580 má výstupní proud 50 mA (což ji řadí do kategorie 300 Ohm :-), zatímco 5534 má zkratový proud asi 38 mA...

Pokud jde o různá zapojení s OZ, koukni třeba na datasheet LM833:
http://www.national.com/ds/LM/LM833.pdf

Pokud si monitor nastavíš do ČB, tak se dá něco najít i zde (namátkou od Googla, v barvě se to prostě nedá :-):
http://amarokcz.wz.cz/BUFF.htm
karel_s_ Karel S. ...a nejhorší na - Hi-Fi jsou hifisti 21.10.2011 12:53  14861
4560-ky se běžně na buzení sluchátek v lo-cost kategorii používají.
(K veliké škodě)

[ 117 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt