Ne, nezdá se mi to pořád. Fáze se stejně ještě kdovíjak zamotá v poslechové místnosti, něco asi rozhodí třeba basreflex, ale hlavně: každý zvuk z principu je střídavý signál obsahující kladnou a zápornou půlvlnu. Ano, jsem ochoten připustit, že některé perkusní nástroje mívají nesymetrický průběh (náběh tónu je dynamičtější než následné doznívání). Ale pořád si nechci připustit, že prvotní atak přichází ve formě tlaku, nikoli podtlaku. Domnívat se, že tomu tak je nedorozumění nerespektující dva základní fakty - za prvé že většina "úderových" zvuků probíhá tak, že "membrána má dvě strany". To znamená, že někudy se šíří tlak a v opačném směru podtlak. Vše záleží na tom, v jakém poměru/čase to dorazí k uchu posluchače či záznamovému mikrofonu.
Za druhé tím vším ještě zamíchá poslechový prostor = prostředí, v němž se tyto vlny šíří.
Pročež možná, že změna fáze za jistých podmínek slyšet je, ovšem můj veskrze laický názor je ten, že to je projev akustických vlastností poslechového prostoru.
Doufám, že Velký Druid nám do toho vnese jasno až tuto debatu najde. |