Baroko
Že se baroku v jeho době tak neříkalo, to víme. Otázka zněla, jak se tehdy hudební styly nazývaly. Jasně, něco jako současné stylové členění neexistovalo, ovšem vlastností každé oblasti lidské činnosti je pojmenování nástrojů i produktů. Těžko si představit, že tehdejší hudebníci, kteří mimochodem navazovali na práci svých předchůdců a současně se od nich chtěli odlišovat, by svoji hudbu nijak neoznačovali. Aby se v diskuzi, zadávání skladeb a prezentaci jasně vymezili od hudby cizokrajné, lidové, starší a účelové (typicky liturgická nebo vojenská), museli mít pojmový aparát, aby se vůbec domluvili. A právě tohle pojmenování se bude nalézat v písemných záznamech z té doby.
Těžko přišel nějaký mecenáš za skladatelem a řekl - složte mi hudbu ku příležitosti narozenin mé manželky. Prostě hudbu. Pokud měl na výsledku zájem, musel skladateli, a skladatel jemu, nějakými pojmy hudbu popsat. Právě tyto tehdy používané pojmy mne zajímají. |