Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Modrá je dobrá
zelená je lepší

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Hudební klub [ŽP: 6 týdnů] (kategorie Hudba) moderují postKF, Antony.
Archiv

V tomhle klubu si budeme povídat o hudbě a různých příbuzných tématech. Třeba o zvuku, který její poslech značně ovlivňuje.
Motto:
"ten vesmír hudby, to je tak neuvěřitelná nádhera.... a pro jednu duši je tento prostor naprosto nekonečný a nevyčerpatelný ... člověk pochytí za život jen mizivé procento (ani ne) té nádhery. A zaplaťpánbů alespoň za to." (puschpull)
Dlouhodobé téma :
Nahrávky, které mne zaujaly, a proč
Další téma se bude točit kolem aktuálního vydavatelského dění :
TIPY na TOP alba 2022
Antony:
FOR ABSENT FRIENDS - Disappear (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
REALE ACCADEMIA DI MUSICA - Lame di Luce (2022)
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
LORD VIGO - We Shall Overcome (2022)

puschpull:
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
SIGH - Shiki (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
GALAHAD - The Last Great Adventurer (2022)
suchos:
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
MISCRANCE - Convergence (2022)
SIGH - Shiki (2022)
SEAX - Speed Inferno (2022)
AUTOENESIS - Moon of Foul Magics (2022)
OUT OF THE BEARDSPACE - Like Moths To A Flame (2022)
CB3 - Exploration (2022)
MAJOR PARKINSON - A Night At The Library (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
PHANTOM SPELL - Immortal's Requiem (2022)
NEGATIVE PLANE - The Pact... (2022)
LORD VIGO - We Shall Overcome (2022)
MISANTHROPE - Les déclinistes (2022)

Dutch:
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
slava:
Jeff Michaels - Space Debris (2022)
LONG DISTANCE CALLING - Eraser (2022)
Brian Eno - FOREVERANDEVERNOMORE (2022)
Camo & Krooked & Mefjus – Overture single (2022)
The SMILE - A Light For Attracting Attention (2022)
Frank Zappa - ZAPPA ’75: Zagreb/Ljubljana (2022)
Richard Müller - Čierna labuť biela vrana (2022)
DUNAJ – Za vodou (2022)
Cécile McLorin Salvant – Ghost Song (2022)
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
Van Morrison - What’s It Gonna Take? (2022)
Vangelis – Juno to Jupiter (2022)
Jean Michel Jarre – Oxymore (2022)
Jan Hammer – Seasons pt.2 (2022)
JETHRO TULL – The Zealot Gene (2022)
Mata Atlântica & Markus Reuter - Retiro e Ritmo (2022)
Markus Reuter, Fabio Trentini & Asaf Sirkis – Truce 2 (2022)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 19283 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
judith Judith 27.12.2023 12:06  22930
AntonyV Berlíně koncert řídil přímo Waters? Toho jsem si v té pozdní hodině vůbec nevšimla... Myslela jsem, že jde o tribute vystoupení, sešli se a zapěli. Popravdě jsem dost rychle ze stránky prchla, na to mám svůj mozek příliš ráda, než abych si do něj nechala vypálit Klause Meineho, jak zpívá Pink Floyd. Jestli za projektem stojí původní autor, který ostatně i později objížděl svět se svou verzí The Wall jako sólový umělec, mohli bychom nejspíš mluvit o proměnách písní v průběhu let - k tomuto tématu jsi naposledy tvrdil, že když se v písni něco změní, je to už jiná píseň. (Vlastně se debata zajímavě napojuje, dával jsi tam tehdy naposledy odkaz na článek, který se zabývá rozdílem mezi cover verzí a remakem.) Tohle beru jako samostatné téma, původní autor dále pracující se svým vlastním dílem. V dané debatě jsem ti vlastně moc nerozuměla, odnesla jsem si tehdy dojem, že tvrdíš, že pokud se v písni změní jediná nota, je to už jiná píseň a o proměnách tedy vlastně nemá smysl mluvit. Když poslední příspěvky pročítám teď, zdá se mi, že jsi mínil něco trochu jiného.

Mně šlo u autorského přístupu a vkladu o něco trochu jiného. Opravdu vidím zásadní rozdíl mezi nastudováním opery, která původně vznikla na papíře a pak se jí chopil nějaký soubor (což mohlo být bezprostředně po vzniku a za osobní účasti autora, ale třeba taky poprvé až roky po jeho smrti v úplně jiné době), a rockovým hudebním albem. Opera by bez nastudování zůstala na papíře, seznámit by se s ní mohli jen lidé, kteří umí číst noty a k záznamu se také fyzicky dostanou. Nechci v tuto chvíli rozjíždět další kolo o šuplících a zveřejnění ve vztahu k podstatě a existenci díla. Pokud se na věc díváme z pohledu posluchače, kterými tady všichni jsme, je taková forma hudby, zůstane-li u ní, dost omezující. V tomto smyslu tvrdím, že symfonie nebo opera potřebuje nastudování - neříkám, že k tomu, aby se uskutečnila (viz šuplíky - tam už nejdu!!! :)), ale z pohledu posluchačů, aby se s ní mohli seznámit. Neexistence nastudování je v tomto ohledu silně limitující.

A každé nastudování je zároveň autorským výkonem tvůrčího týmu. Jednotlivé nástrojové party mohou být spíš jen řemeslně provedené, ale jako celek nese každé rozsáhlé dílo určitý jednotící vtisk, který mu dává dirigent a/nebo režisér (u opery bývá uváděno zvlášť hudební nastudování a režie jeviště). Proto se můžeme bavit o tom, co s určitou symfonií udělal von Karajan a co Byčkov. U odkazované The Wall Redux mi takovýto jednotící autorský vklad chybí, nevím o tom (a možná je to moje nevědomost), že by za celkem někdo takto koncepčně stál a korigoval ho. (Organizačně to někdo dát dohromady musel, to je jasné.) Neměla jsem při poslechu dojem, že by album směřovalo ke vzájemnému propojení, že by celek dával dohromady víc než souhrn částí. Chyběl mi tam příslib celistvosti a ucelení.

A to je pro mě problém, jestli mám něčemu věnovat hodinu a půl času a opakované poslechy, potřebuju tušit, že se linky někde v dálce mohou setkat, i když tam třeba nikdy nedojdu. Působilo to na mě jako soubor jednotlivin, který je ponechaný svému osudu, a tento přístup mi není sympatický. Nečiní dle mého zadost originálu, který byl vytvořen právě jako celek. I když si teď uvědomuju, že v tomto případě jde o celek velmi různorodý a pestrý, sama jsem ve svojí recenzi The Wall pracovala s představou navlékání jednotlivých korálků. The Wall je svým způsobem o překonávání rozdílů a snaze propojit do celistvého obrazu světa velice odlišné prvky (viz scéna mozaiky ze střepů ve filmu). Možná je nesourodost zmiňované verze odrazem tohoto tématu. Postmoderní umění koneckonců staví na tom, že žádný jednotící princip ve světě nepůsobí, všechny spojitosti si vytváříme jen my sami. Možná je to hlubší, než se zdá, možná opravdu projekt zůstal v půli cesty. A podotknu, že v tomto ohledu může vlastní dílo při novém nastudování "zazdít" i původní autor.

To, co píšeš o reinterpretacích, je podnětné. Vývoj k tomu asi přirozeně směřuje. Souhlasím, že je důkazem životaschopnosti, když se díla chopí někdo další a přetvoří je. Přidala bych k přemýšlení i různé zombie bandy, které otevírají otázku, kdy například Yes přestávají být Yes.

Nemám pocit, že bych brala nějakému dílu právo na vznik. Kde to vidíš, prosím?
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 11:40  22929
PIIRPAUKE - Algazara (1987) Black vinyl, 1st issue, Germany, Jaro Medien Jaro 4132, Rockadillo Records ZEN 2009

Ohromná věc. Vytržená z času a doby. Uzavřená sama do sebe, současně otevřená a otevírající nové sféry. Náhodná koupě a přitom takový objev, přímo rozechvívající.
Finsko, ethno-nordic-folk-art-free-jazz-rock. Myslete si o tom co chcete, je tomu tak. Žíznivá hudba, co hledá mysl, do niž by se vpila. Působí ve své naturálnosti nesmírně živelně a dravě. Setkává se v ní celý hudební svět ve svěží konstelaci.
Jsou na Progarchives, kde je vidno, o jak plodný soubor se jedná.
Album vyšlo pouze jednou na LP a CD v roce 1987, nikdy nebylo reeditováno.

Progarchives
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 10:34  22928
Zkráceně řečeno, každé umělecké dílo má právo na vznik. I to, se kterým nesouhlasíme, nelíbí se nám, vzbuzuje v nás čirou nelibost. Brát někomu toto právo, považuji za zcela zavrženíhodné.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 10:15  22927
JudithArgument ve formě důkazu byl přinesen. A přehlédnut. K rozvíjení dialogu nedošlo, škoda, zrovna to začalo být zajímavé. Tak jinak.
Waters, nezpochybnitelně dominantní autor The Wall, zpracoval novou autorskou verzi tohoto díla. A to přesně takovým způsobem, o kterém tvrdíš, jakým originál inscenovat nepotřebuje - sebral hromadu odlišných interpretů a jimi jednotlivě provedené písně poskládal dohromady. Současně však tvrdíš, že autor "tvořivě a autorsky záměrně" s celkem nepracoval "Nijak, s největší pravděpodobností". Postrádám logiku. Může vůbec autor přepracovat vlastní dílo neautorsky?
Jednak jsem proti tvému tvrzení doložil důkaz, že dílo inscenovat potřebuje, neboť, jak jsem napsal, potřeba je čistě lidská a autorské přepracování tuto potřebu dokládá ze strany nejvyšší kapacity, tedy autora. V podstatě je tím tvoje teze vyvrácena, nadto, když vznikla zvuková konzerva obsahující tento nový originál. Argumenty jsem přinesl, čekám, že se vyjádříš.
Jednak, a to nyní přináším jako další součást projevu snahy o rozvoj disputace k tématu, bylo by dosti pokrytecké tvrdit, že svoboda projevu je v hudbě nadevše (na tom se snad shodneme), a současně tvrdit, že dílo inscenovat nepotřebuje, ani že s interpretačním dotvořením nepočítá. Vytváření takových nedotknutelných model je mi z duše protivné, neboť je v rozporu se základní lidskou svobodou volby.
A jednak, přihodím ještě jedno polínko do ohýnku, co je větším důkazem životaschopnosti originálního díla. Že je pietně udržujeme ve formě nedotknutelného pomníku leda tak k oprašování, nebo když ono dílo vzbuzuje touhu v dalších generacích je živě a aktuálně zopakovat, reinterpetovat? Za mě jasně je tím projevem nadčasovosti varianta B. Tak jako u klasických symfonií jsou hrány právě ty, které v současné době onu potřebu vyvolávají, jinak by si lidé pouštěli z konzervy to jedno pravé a správné provedení, o kterém nějaký ideolog prohlásil, že další inscenování nepotřebuje.
Za zásadní nepovažuji, aby pokus o reinterpretaci dosáhnul výsledku, který bude veleslavný a všemi uznávaný, ale především samotnou skutečnost, že k tomuto přepracování došlo, že bylo umožněno, že tu byl zájem a snaha něco takového provést, investovat úsilí, čas a prostor. To je pro mne ohromná věc.
Ještě jedna poznámka. Jednotlivé kapely autorsky svoje umění prokázaly více než dostatečně, proto "to nemůžete tyhle svoje kvality demonstrovat na autorském materiálu?" považuji za zcela neopodstatněné postesknutí. Takhle bychom mohli z principu zakázat všechny covery. Absurdní, co..
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 09:32  22926
HOBO BLUES BAND mají kouzlo. Tak trochu skanzen, ale o to člověku blíže. Jsem rád, že zaujali.
dutch Dutch 27.12.2023 08:40  22925
Já hobluji Hobo Blues Band. Ty se s tím nepářou. :-)
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 27.12.2023 08:20  22924
novinkyMONARCH TRAIL - Four Sides (2023)
Neo-Prog • Canada
KRAAN - Zoup (2023)
Jazz Rock/Fusion • Germany
judith Judith 27.12.2023 00:27  22923
jak "tvořivě a autorsky záměrně pracovala s celkem" tato verze The Wall, pokud platí "The Wall je v originálu uzpůsobená k reprodukci, inscenovat nepotřebuje"? - Nijak, s největší pravděpodobností. Argumenty by měl přinést ten, kdo chce tvrdit opak.

Koncertně provést hotové album můžeš, ale nemusíš. Proto dnes dobře fungují studiové projekty. Třeba se nové nastudování kompletních alb rozšíří, kdo ví.

Novou možnost vyznění nepopírám, na mě nezafungovala. Primitivní ve vlivu očekávání na zážitek osobně jsem.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 00:03  22922
JudithTyto pokusy o převyprávění zakonzervovaného originálu se zjevně pokoušejí o popření názoru, že inscenovat z nepotřebuje. Nakolik přínosně, to můžeme ponechat na každém, kdo dílo vyslechne. Já tvrdím, že The Wall to jistě z principu nepotřebuje (tak jako žádné dílo, potřeba je čistě lidská), ale současně, že mu toto nové provedení dalo novou možnost jak vyznít.

Velká očekávání jsem fakt neměl, a pokud, tak jedině negativní. Ale určitě to u mne nefunguje tak primitivně, že díky tomu dílo přijímám méně kriticky. Uznávám relevanci jeho existence a současně u mne vyvolává vnimatelskou libost. I s vědomím, že jde o kopii, interpretační roztříštěnost do jednotlivostí, apod..

Problematiku bych rozdělil na za A) líbí/nelíbí, tady se shodnout není třeba. Za B) oprávněnost vzniku něčeho takového, a tady bych bariéru nevytvářel.

Mimochodem, a jak "tvořivě a autorsky záměrně pracovala s celkem" tato verze The Wall, pokud platí "The Wall je v originálu uzpůsobená k reprodukci, inscenovat nepotřebuje"?
judith Judith 26.12.2023 23:36  22921
AntonyMožná je náš rozdíl v hodnocení do velké míry daný vstupními očekáváními - tys čekal průser a byl jsi rozjařený, že je to vlastně dobrý. Já jsem čekala něco fakt hodně dobrého a zas tolik mě to nedostalo...

Beru to tak, že kapely tady "přišly k hotovému". Ostatní jmenovaná umění se dlouho vyvíjela v přímém kontaktu s publikem, nové nastudování bylo nutné. Divadelní představení dodneška nelze beze ztrát uchovat a přenést, u orchestrálního provedení hudby je to možné pár desítek let. The Wall je v originálu uzpůsobená k reprodukci, inscenovat nepotřebuje.

Díky celkově většímu rozšíření kultury a také díky záznamům jsme se naučili porovnávat různá provedení klasiky. Otevírá se tím možnost přetvářet i novější autorská díla, to je pravda, ale osobně mi to dává smysl spíš jen na úrovni jednotlivých písniček. Tam jsou covery občas zajímavé. Nemám pocit, že by tato verze The Wall tvořivě a autorsky záměrně pracovala s celkem, spíš to na mě působí jako sebrané jednotlivosti, ale přiznám se, že jsem album ani nedoposlouchala. Jak říkám, čekala jsem prostě víc, to je možná celý problém. :-)
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 26.12.2023 22:56  22920
NIGHTSTALKER zatím získávají body všude, kam jsem je doporučil. Zajímavé, ani jsem to nečekal.. :)
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 26.12.2023 22:55  22919
JudithNerozumím příliš úvaze "co skrze originál plyne k interpretům a co se děje naopak". Možná totéž, co plynulo při prvním nastudování 9. Dvořákovy symfonie samotným mistrem, a co se děje nyní, kdy to samé dílo nastudují současníci za úplně jiných kulturních a technických podmínek. Je to značná nerovnováha, nebo rovnováha? A hlavně, čeho? Zážitku? Nerozumím..

Tím se dostávám ke druhé části, a to je úvaha spíše z hudební teorie, tedy hledající obecně platná schémata. Divadelní hra, symfonie, atd. počítají nejenom s interpretačním dotvořením, ale i se značným a rozdílným provedením oproti původním autorem kontrolované premiéře, v rámci vývoje doby. Nikde není řečeno, že u jiných děl, např. rockové opery The Wall, tomu nemůže být stejně. Studiový záznam je autorská premiéra, nyní tu máme interpretační dotvoření a provedení v rámci kulturního vývoje rockové hudby.

Já osobně po albu sáhnul hlavně (tak z 80%) kvůli interpretům.

Z hlediska řemesla je to kus od kusu. Některé skladby jsou zcela překované, jiné jen mírně patinované. Ano, jde o z velké části řemeslnou interpretační práci, s určitým podílem vlastního uměleckého přínosu. Hlavní je, že z toho nemám pocit generické napodobeniny šoupnuté do očekávaného stylu, viz například nyní tak časté metalové christmas songy. Na The Wall nacházím daleko vyšší úroveň a baví mne to. Jde o můj nepřenosný pocit, zde se nemusíme potkat, žádná obecná schémata.. :)
judith Judith 26.12.2023 22:43  22918
NIGHTSTALKER: As Above, So Below (2016)
Za tenhle tipanec díky, mok hraje všemi barvami a má krásně vyváženou kyselinku!
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 26.12.2023 22:32  22917
Skupinu C&K VOCAL miluju a považuji ji za jedno z nejvýraznějších tuzemských hudebních těles. Na podobné úrovni se pohybovali snad už jen MARSYAS a MAHAGON.
Při prohledávání jejich diskografie, kdy jsem se zaměřil na nealbové singly, se mi dostal do rukou komplet 4CD s názvem Dřív než něco začne (2015). Z hlediska hudebního toho moc smysluplného nepřináší, zvukově slogan "nově remasterováno" znamená "zpraseno", ale zajímavost kolekce vězí v něčem úplně jiném. V bookletu je provedena několikastránková biografie skupiny, která je napsána tak čtivě a splývavě, že jsem se kochal jak informacemi tak literárním stylem. Schválně jsem se nedíval na autora, ale přečetl nejdřív pozorně celou stať. Celé to povídání napsal Jiří Černý, o jehož autorství jsem od začátku byl přesvědčen. Kdo jiný by to také mohl být. Napsáno věcně až decentně, současně však ve své úspornosti přesvědčivě a s jasným vyzněním. Doporučuji přečíst.
Booklet se dá rozkliknout na Discogs.
judith Judith 26.12.2023 22:30  22916
AntonyKe zmíněným výrazům mě dovedla spíš rétorika, asi nevystihují přesně, o co mi šlo. Každopádně vidím značnou nerovnováhu mezi tím, co skrze originál plyne k interpretům a co se děje naopak. Po tvůrčí stránce i prakticky - lidí, kteří si album pustí, protože je zajímají SERGEANT THUNDERHOOF (vybírám namátkou kapelu, kterou znám), bude asi násobně míň než posluchačů, kteří jsou zvědaví, co někdo udělal s The Wall.

Divadelní hra, symfonie nebo opera s interpretačním dotvořením počítají, třebaže mohou existovat i bez něj jako knižní drama, libreto, partitura. Tady máme kompletní autorské dílo a provedení. Sám říkáš, že interpret je řemeslník. V čem je tohle jiné? (Ptám se vážně, zajímá mě to.)

[ 19283 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt