Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Já Vánoce juchuchu
oslavím na Lopuchu!

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Hudební klub [ŽP: 6 týdnů] (kategorie Hudba) moderují postKF, Antony.
Archiv

V tomhle klubu si budeme povídat o hudbě a různých příbuzných tématech. Třeba o zvuku, který její poslech značně ovlivňuje.
Motto:
"ten vesmír hudby, to je tak neuvěřitelná nádhera.... a pro jednu duši je tento prostor naprosto nekonečný a nevyčerpatelný ... člověk pochytí za život jen mizivé procento (ani ne) té nádhery. A zaplaťpánbů alespoň za to." (puschpull)
Dlouhodobé téma :
Nahrávky, které mne zaujaly, a proč
Další téma se bude točit kolem aktuálního vydavatelského dění :
TIPY na TOP alba 2022
Antony:
FOR ABSENT FRIENDS - Disappear (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
REALE ACCADEMIA DI MUSICA - Lame di Luce (2022)
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
LORD VIGO - We Shall Overcome (2022)

puschpull:
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
SIGH - Shiki (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
GALAHAD - The Last Great Adventurer (2022)
suchos:
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
MISCRANCE - Convergence (2022)
SIGH - Shiki (2022)
SEAX - Speed Inferno (2022)
AUTOENESIS - Moon of Foul Magics (2022)
OUT OF THE BEARDSPACE - Like Moths To A Flame (2022)
CB3 - Exploration (2022)
MAJOR PARKINSON - A Night At The Library (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
PHANTOM SPELL - Immortal's Requiem (2022)
NEGATIVE PLANE - The Pact... (2022)
LORD VIGO - We Shall Overcome (2022)
MISANTHROPE - Les déclinistes (2022)

Dutch:
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
slava:
Jeff Michaels - Space Debris (2022)
LONG DISTANCE CALLING - Eraser (2022)
Brian Eno - FOREVERANDEVERNOMORE (2022)
Camo & Krooked & Mefjus – Overture single (2022)
The SMILE - A Light For Attracting Attention (2022)
Frank Zappa - ZAPPA ’75: Zagreb/Ljubljana (2022)
Richard Müller - Čierna labuť biela vrana (2022)
DUNAJ – Za vodou (2022)
Cécile McLorin Salvant – Ghost Song (2022)
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
Van Morrison - What’s It Gonna Take? (2022)
Vangelis – Juno to Jupiter (2022)
Jean Michel Jarre – Oxymore (2022)
Jan Hammer – Seasons pt.2 (2022)
JETHRO TULL – The Zealot Gene (2022)
Mata Atlântica & Markus Reuter - Retiro e Ritmo (2022)
Markus Reuter, Fabio Trentini & Asaf Sirkis – Truce 2 (2022)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 19283 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 23:38  22947
Judith 22930U diskuze je vždy důležité sledovat téma a vnímat jeho strukturu. Odlišovat obecné od individuálního a neztratit se ve vrstvách. Vnímat příčinné souvislosti a návaznosti. Aby nedocházelo k nedorozumění jen ze zmatení, nikoli z názorových odlišností jež mohou vést ke konsenzu. To zmiňuji hlavně, aby to zaznělo, aby bylo jasno, co si sám u sebe hlídám.

Proměny písně v průběhu let. Ovšem, o tom se bavíme i nyní. Neboť píseň se proměňuje, vyvíjí, je to přirozené. Ve chvíli, kdy opustí zakonzervovaný tvar, který považujeme za tradiční, posouvá se logicky tam, kam se v průběhu času posunula interpretace, instrumentace, aranže, skladba, výraz, styl. Nemusí se nám to líbit, jenže na tom ani za mák nezáleží, děje se to vždy a vlastně to ani není možné jinak. Podstatná je jedna věc. Aby to bylo přiznáno. Když např. Wilson (kterému za jeho dlouhodobé škodění na hudebním poli přezdívám Woldemort) totálně překope klasické album, v naprosté většině je tato skutečnost je zmíněna mrňavým písmem někde vzadu, a kupující je tak uváděn v omyl. Myslí si, že má to samé, jen nějak vylepšené. Nikoli, je třeba poctivě říci - zde byla provedena jiná produkční a mixážní interpretace díla. Máš, milý zákazníku, jiný originál. A ten ať si v klidu existuje, dodávám já. Waters udělal jinou interpretaci Zdi, protože díla lze znovu interpretovat. Teď to samé udělaly stoneroidní kapely, protože to taky lze. To je obecná rovina.

A teď do toho vstupují roviny individuální. Někomu se to nelíbí. V pořádku, každé dílo se někomu nelíbí. Někomu se to líbí, taky v pořádku. Někdo je pohoršen, no, klidně ať je. Někoho to uráží a rozčiluje. Jeho chyba, určitě nikdo nevyprodukoval tuto nahrávku, jen aby někoho urazil. Urazit se, to jen vypovídá o vnimateli, nikoli o díle. Potud taky OK, každý má individuální právo být kokotem. Jenže takový vnimatel-kokot své pocity má tendenci posouvat do roviny obecné, a v tom momentě překračuje hranici, porušuje základní pravidlo nepřenosnosti osobního vnímání díla. Od zobecňování osobní nelibosti se lehce přikračuje ke konstruování jakože vědeckých teorií, proč je toto dílo obecně špatné. Obhajoba neobhajitelného spočívá v popírání základních principů, které jsme si stanovili jako axiomy. Projevuje se to nejzřetelněji smícháváním obecného a individuální na jednu hromadu, kdy jedním argumentujeme pro druhé, aniž by tam byla jakákoli příčinná závislost. Ta nefunguje ani od osobního k obecnému, ani naopak. Pokud funguje, je to fungování zdánlivé, svědčící jedině o porouchaném mechanizmu vnímání onoho vnimatele.

Zdůrazňuji, pro zdravou a korektní diskuzi je třeba udržovat nezávislost mezi osobním a obecným. Stačí se zamyslet nad konkrétními prohlášeními, abychom si tuto nezávislost, případně negativní důsledky jejího porušování, mohli demonstrovat praxi. Tím si také správně odpovíme na otázky vyplývající ze samotného tématu. Vůbec samotné analytické pozorování a vyhodnocování musí být nezávislé na osobním, abychom nezkreslovali relevanci. Osobní předpojatost nás nikam nedovede. Jen k neporozumění a konfliktu. Nutných předpokladů je samozřejmě více, ale tyhle se obzvláště v internetové diskuzi porušují často, protože se setkávají lidé různých komunikačních úrovní. Pro někoho je faul běžná metoda, jiný se dodržováním pravidel dostane do nevýhody a faulař ho zdánlivě převálcuje.

Ano, odbočil jsem. Jenže já to takhle mám. Oddělovat, argumentovat, zamýšlet se, vnímat souvislosti, korektně se vyjadřovat, reagovat na fauly, trvat na volnosti a svobodě. To dost lidí nesnáší. Jejich problém, jejich projev neschopnosti obstát. Nic osobního, to jen na vysvětlenou.

Jakákoli hudba by bez nastudování zůstala jen na papíře, to neplatí zdaleka jen pro operu. Oddělování klasické a rockové hudby v tomhle smyslu považuji za tvůj individuální pohled, který ale do obecného principu nezasahuje. První provedení opery považovat za jediné možné správné a nedotknutelné nechceme, ale zakonzervované nahrávce rockové opery toto přisuzujeme. Proč? Bez ohledu na šuplíky je první provedení jen první provedení, nic víc. Buď se tato verze zachová na nosiči, nebo se zopakuje v dalších a dalších nastudováních, kde bude uvedeno, kdo dirigoval, aranžoval, dělal scénu, hrál jednotlivé party, často dochází ke spoustě změn, a je to v pořádku. Nejde o neexistenci nastudování, ale o to, kolik nastudování je povolených. Podle vzoru rock jen jedno jakože ideální. Jenže i Waters tu zeď sám překopal několikrát, takže ani u rocku nefunguje tvoje zásada nedotknutelného a jedině správného originálu. A víš proč? Protože to takhle nefunguje nikde. Každý koncert je v něčem nové nastudování. Dílo takto žije. U opery to bereš jako OK, u rockové hudby je to špatně. V osobní rovině to lze. Nelíbí se ti předělávání rockových děl, neboť jsi na ně zvyklá z původní konzervy. On ale i na tu operu byl někdo nějak zvyklý a další nastudování se mu nelíbilo. Pořád osobní rovina. A teď přechod do obecné roviny. Zakázal kvůli tomu někdo nově nastudovat operní dílo? Je jedno dobře a druhé špatně? Proč? Nějaký obecně platný argument tu nezazněl. Jen svoji osobní nelibost projektuješ do obecné roviny. Za mne, ať si hraje kdo chce co chce, předělává co chce a jak chce. Když chce, umožněme mu to. On jediné co musí, tak přiznat co a jak předělal. Zbytek nechť ustojí sám, slízne smetanu nebo neúspěch. A já mu na individuální rovině řeknu, že se mi to líbí nebo nelíbí. Ale nebudu mu kázat o tom, že se na geniální dílo nesmí sáhnout nikdy a nikým. Naopak. Je geniální, skvělé, dokonalé, je to ikona žánru. Proto se na ně může šahat, to je důkaz zájmu a atraktivnosti. Nebo je snad povolena jen obdivná servilní úklona jako u mumifikovaného Lenina?

Proč by měl být podmínkou pro vznik nového nastudování jednotící vtisk či klad? Kde je psáno, že nová podoba díla smí vzniknout pouze takto? Je to možná tobě libá podmínka, má však proto mít obecnou platnost? Neprojevuje se náhodou hudební svoboda tím, že jsou možné různé způsoby nastudování? Pokud jsou přiznané, aby nebyl posluchač uváděn v omyl (což by mělo být obecně platné pravidlo), pak klidně. Kromě vlastní individuální nelibosti tu nebyl předložen jediný obecně platný argument proč zachovat jednotící aspekt. On zůstává zachován už tím, že se nějak vychází z prapůvodního díla, více netřeba, další podmínky jen nežádoucím způsobem omezují tvůrčí a interpretační osobu. Navíc jsem přesvědčen, aby takové předělané dílo mohlo být uveřejněno, musí být už kvůli ochraně autorských práv být přítomno povolení majitele těchto práv. Tedy i z tohoto hlediska se tam autor stále nachází. Stejně tak i to nastudování Redux verze bylo výsledkem činnosti tvůrčího týmu. Že spolu ten tým neseděl pohromadě v jedné místnosti? No a? To je dnes přece běžná metoda a na věci nic nemění.

Tvůj čtvrtý odstavec krásně podaný výčet osobních nelibostí. Je pro tebe problém věnovat tomu hodinu a půl, soubor jednotlivin ti není sympatický, nečiní to zadost originálu (jak se měří zadost?), plus další zmínka o (tvoji tezi vyvracející) postmodernistickém přístupu. Klidně to tak viď, ale ze tvojí osobní roviny pozdvihovat tyto aspekty na obecnou rovinu nelze. Taková zkratka je nefunkční.

Nikde přímo nepíšu, že zrovna ty bereš nějakému dílu právo na vznik. Reagoval jsem na použité mechanizmy. Právo na vznik uměleckým dílům bylo často bráno z důvodů ideologických, tedy nadřazováním osobní nelibosti nad uměleckou svobodu. Někdo, kdo rozhodoval řekl, že je něco nežádoucí z nějakého vyfabulovaného důvodu, a hotovo. Naštěstí nerozhodujeme. Dnes rozhoduje trh a ten je v tomhle dnes mnohem spravedlivější.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 19:12  22946
Ještě k těm MONARCH TRAIL. Letošní album je dost problematické kvůli zvuku. Je podstatně hlasitější než předchozí, zvukový skok byl nepřeslechnutelný. U kláves to není úplně problém, jde o dlouhé táhlé tóny, ale i tak je tam znatelná stísněnost. Skladby se pohybují od DR6 po DR9, celkově DR7. Docela škoda. Vinyl nevyšel.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 19:01  22945
puschpullMám asi po třech měsících šílenství týden relativního klidu. Tož poslouchám jak se dá. Ale dohnat se stejně všechno nedá.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 27.12.2023 18:34  22944
Antony [22943]: dík za reakci.
Já je ještě neslyšel. Nyní vubec (přes svátky) nestíhám ...
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 18:05  22943
puschpullMONARCH TRAIL
Zjistil jsem, že mám ve wishlistu jejich předchozí album Wither Down (2021) a občas si je pouštím. Takový standardní neo prog, nic překvapivého, táhlé klávesy, způsobný zpěv, příjemné, ale tuctové melodie. Novinku jsem vyslechnul také, je tam spletenců bzučivých kláves a nyvého poloamatérského pění ještě víc, ale celkově se tam projevuje i jakási dravost, tak snad 3*.
Edit, v průběhu psaní (odbíhám od toho, příspěvek trvá skoro hodinu) se ukazuje že tohle album má i na víc.

KRAAN
Krautrocková legenda, co hrála velice chutné fusion. Musím zkusit, co z nich leze teď.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 18:03  22942
JudithHMLTD jsem hodil do sledovaných, díky za tip.
Výzdoba - na nějakou dobu můj křiklavý white minimalism ustoupí barevným světélkům. Změna je vítaná, návrat zpět ještě vítanější.. :)
judith Judith 27.12.2023 17:41  22941
HMLTD: The Worm (2023) https://hmltd.bandcamp.com/album/the-worm

Pořád probírám letošní novinky a toto album je přinejmenším zvláštní. Podobenství o životní situaci člověka v současném světě, napůl společenská sonda a napůl psychologická cesta vyprávěná skrze příběh obřího červa umístěný kamsi do středověké či renesanční Anglie. Na nahrávce se podílelo celkem 47 hudebníků včetně gospelového sboru a smyčcového orchestru. Mám dojem, že tím červem se míní tasemnice (před chvílí řešili, jaký je rozdíl mezi člověkem a krávou). Vskutku, ehm, hluboké téma. Nevšední hudba, rozhodně vyčnívají z šedi.

Antony, krásná výzdoba, též žádná šeď :)
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 16:53  22940
"Bastard"
Nevím, jestli bych ten film dal, vyhledávám čím dál raději pozitivněji laděnou kinematografii. Ale Mads Mikkelsen patří mezi moje TOP herce, těch asi 5 filmů s ním bylo zážitkových. Ať tak nebo tak. Třeba z hlediska historických rváčů a absurdně krvavě meditativních scén mne dostal ve "Valhalla Rising" (2009). Nicméně už se asi nezmění to, že mojí nejvíce milovanou podívanou s ním bude "Adams æbler" (2005)

Jinak všechny filmy sleduji zásadně v původním znění s titulky. Někdy i bez nich..
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 27.12.2023 16:43  22939
PIIRPAUKE - Algazara (1987) Black vinyl, 1st issue, Germany, Jaro Medien Jaro 4132, Rockadillo Records ZEN 2009

Su úplně vodvařené z PIIRPAUKE. Hraju je dneska počtvrtý a nemám dost. Koupě na blind vyšla dokonale.
Podle údajů na desce se jedná o upravené tradicionály z Rumunska, Finska, Španělska, Číny, Turecka a Senegalu. Plus dvě vlastní skladby a trochu svojí profláknutostí trčící adaptace Mozartova Rondo a la Turca. Skvělý zvuk, pohlcující výkony zúčastněných, nechce se mi věřit, že v roce 1987 mohla vzniknout takto nadžánrová hudba.
Až po nějaké době mi naskočilo, co nebo koho mi vlastně PIIRPAUKE svým pojetím připomínají. Takže, existoval kdysi zcela nezařaditelný interpret jenž vystupoval pod názvem EXUMA. Některé skladby jsou, jako by z něj vypadly. A jiné zase mají jistou svátečně tradicionální atmosféru, že je beru skoro jako vánoční. Sedí dnes dokonale. Některé exotické divnorytmy mi v podání PIIRPAUKE způsobují čirou radost.

YTB
EXUMA

PII01

PII02

PII03
dutch Dutch 27.12.2023 15:40  22938
puschpullJasně, já jen že jsem ochránce ortodoxie. :-) Prošels.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 27.12.2023 15:16  22937
Dutch [22936]: jinak než originál audio nekoukáme. To nemá význam. Koukat na dánský film v češtině, to už je lepší dělat cokoliv jiného ...
dutch Dutch 27.12.2023 15:02  22936
puschpullA chce to koukat v originál audiu, ten jeho hlas je 50% zážitku.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 27.12.2023 13:42  22935
Dutch [22934]: to nevím...
ale dobře se na něj kouká!
:-)
dutch Dutch 27.12.2023 13:42  22934
puschpullAno, velmi charismatický herec. Trochu jako Max von Sydow.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 27.12.2023 12:33  22933
Dutch [22932]: Mads Mikkelsen je můj oblíbenec. :-)
Kouknu

[ 19283 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt