DVR-2Vstal jsem ze sedmikrásek a zasedl k přístrojům.
Miroslav KRÝSL SAXTET - Sax Syndrom (1983) DR13 DR_SNOP DVR-2
Významná postava československého jazzu Miroslav Krýsl (20.02.1928 - 08.01.1988), nahrála jen jednu autorskou desku. Tento poněkud pozapomenutý pán spolupracoval s mnoha osobnostmi a tělesy, mimo jiné se významně podílel na činnosti TOČR a JOČR (Taneční/Jazzový orchestr Československého rozhlasu). Jinak jej můžeme najít na nahrávkách například SHQ, Suchého a Šlitra, Vlastimila Hály, Petry Janů, Marthy Elefteriadu a dalších.
Deska vznikla ze snahy zachovat alespoň něco z převzatých i autorských nahrávek, kterých vytvořil pro rozhlas desítky. Čs. rozhlas velice často pro potřebu dalšího nahrávání mazal archivační pásky, a tak byly nenávratně zničeny mnohé hudební unikáty.
Cituji z knihy Lubomíra Dorůžky "Český jazz mezi tanky a klíči 1968-1989", část - LIDÉ, Big bandy:
Rozhlasové nahrávky orchestru byly ovšem daleko početnější než ty, které se objevily na deskách, a byla mezi nimi i řada unikátů, kterých si orchestr velmi vážil. Pracně jsme opsali celou desku Kentona Cuban Fire. To je strašná kláda, obrovské obsazení, tam jsou tuby a kdovíco ještě. Dalo nám to strašnou práci a strašně jsme si na tom zakládali, vzpomíná Kamil Hála. A potom jednoho dne dal Dalibor Basler naráz smazat 365 snímků. Chápu, že rozhlas potřebuje materiál, aby mohl natáčet, ale že se Basler aspoň s nikým neporadil, nikoho se nezeptal! Udělali jsme tenkrát Ellingtonovskou Shakespearovskou suitu – ta se smazala taky. Náhodou ji měl někdo natočenou z vysílání na pásku na devítce. Kopáček, který to tenkrát z desky opisoval – to mu dalo strašlivou práci -, zatím šel a potom si prosadil, že mu to z té devítky v rozhlase přetočili znova. Bohužel ta zvuková kvalita je dneska už nepoužitelná. V té době se skutečně smazala ohromná spousta snímků. Krýsl dělal s naší saxofonovou sekcí Supersaxy, s ohromnou námahou přepisoval jejich originály a ty pak s našima saxama nahrával znovu – to se všechno smazalo.
Výběr nahrávek Krýslových Supersaxů z roku 1982 vyšel na LP SAX SYNDROM (Panton 8115 0267). Josef Vejvoda na to vzpomíná: „Dědek“ Krýsl byl tak poctivý, pečlivý a obětavý muzikant, snad nejobětavější z celé kapely. Jeho fandovství a přístup k muzice byly opravdu příkladné. Když se studovala nová věc, vzal si sága zvlášť a rozpitvával to s nima do nejmenších detailů, dokud všechno opravdu neklapalo. Myslím, že v kapele nebyl nikdo, kdo by bral hudbu tak vážně a zodpovědně jako dědek Krýsl.
Jednou ho napadlo, že by těm svým milovaným chtěl postavit nějaký pomníček, něco, jako byl americký Supersax. Ale když se to mělo nahrávat pro desku, nechtěl hrát americké věci. Tak chodil a hledal, kdo by mu co napsal. Přispěl jsem mu k tomu jednou věcí, kterou jsem pojmenoval New Heaven.
Nahrávka vyšla 2x na vinylu, na fyzickém digitálním médiu nikoli. Nyní je ke stažení na supraphonline.cz, dokonce tu nalezneme i Hi-Res. Kvalitu přepisu jsem nezkoumal, pobavil legrační překlep v části "Informace o albu", který v původním sleevenote opravdu není. Jinak je zajímavé, jaká plejáda hudebníků z různých generací se nahrávání v roce 1982 účastnila. Na jedné straně saxofony obsluhovali dědkové Krýsl (1928) a Josef Audes, ročník 1931, na straně druhé za bicími seděl teprve dvaadvacetiletý Američan Dave Weckl, který se později prosadil díky spolupráci s Chick COREA ELEKTRIC BAND a také vlastní sólovou dráhou.
Enjoy! |