Dutch & puschpullDěkuji, pánové.
Je s podivem, jak je v této věci hudební průmysl jinde, než jiná kulturní odvětví. Lze argumentovat výtvarným uměním, originály nám nikdo nepřekresluje podle současných trendů, pokud má dojít k restaurování kvůli degeneraci materiálu, vše se pečlivě až pietně vrací do původního stavu. Totéž architektura, která má jistá specifika, neboť musí být užívána, takže do problematiky promlouvají i jiné technické aspekty než umělecké, např. aby nám nespadla na hlavu. Nebo film, který se opět v rámci digitalizace snaží vyzdvihovat co nejvíce věrně z původního filmového pásu. Pokud dojde k deformaci (saturace barev, změna kontrastu, tonality, dodatečné vyžehlení detailů, atd..), je takový produkt po zásluze strhán. Ve filmové branži je této stránce remasteringu věnována vysoká pozornost. V naprosté většině jsou vydavatelé cepování a tlačeni k zachování autenticity. Možná je to proto, že oko většinového diváka vady vidí zřetelněji, než je běžný posluchač schopnen vnímat vady zvukové. Já obojí ale vnímám jasně, přece nésu slepé, hluché ani tupé.
U muziky do zvuku hrabe každý jouda a nedovzdělanec, stádo produkt spokojeně odhýká. Osvětu v tomhle směru považuji za více než žádoucí. |