AntonyTady se otevírá spousta zajímavých témat, dotknu se jich postupně - měla jsem i večer rozepsaný delší text, ale zavřela jsem si okno.
Asi nejdůležitější bod: mně vlastně nejde o argumentaci veřejným míněním, ale právě individuální vnímatelskou zkušeností, která je jediným zdrojem poznání účinku uměleckého díla. Mimo tavicí kotlík lidského nitra nemáme zkrátka jinou příležitost, jak působení hudby ukázat. Veliká pravda, kterou připomínáš ty, je ta, že dospějeme vždy nakonec pouze k osobnímu náhledu. Ale.
Za prvé, můžeme spolu nesouhlasit. Fakt můžeme. Tvůj názor přijímám jako tvůj názor, ale stejně mi není příjemné číst o kapele, kterou miluju, tyhle věci. Nebudu nad tvým vyjádřením tedy jásat, to je prostě zase můj pohled a moje prožívání. Věřím, že jako dvě mentálně zdatné identity se dokážeme nezacyklit a vytěžíme z tématu třeba i nějaké obecnější poznání, protože tohle jsou věci, které hýbou světem.
Za druhé, když si řekneme, že spolu můžeme nesouhlasit a že každý má svůj pohled, stejně je pro mě zajímavé dozvědět se víc o pozadí tohoto pohledu, procesech, které k němu vedly. Protože je část lidí, kteří to hluboce prožito nemají a jenom papouškují - ty je potřeba odfiltrovat, o účinku uměleckého díla nám nic neřeknou. Osobně je mi podezřelá i část milovníků F-MARILLION, kteří podle mě prostě jen hromadně zamrzli v čase (hudba skončila v roce XY, znáš tyhle lidi).
Když tyhle "nevnímatele" dáme stranou, pořád zbudou lidi, kteří nacházejí niterný prožitek na různých místech, v různých konstelacích, a ti mě prostě zajímají. Říkají něco o potenciálu uměleckého díla zapůsobit. Pro mě osobně to nemusí znamenat nic, já mám svoje tykadla a těm věřím. Ale přesto něco vypovídají. Osobně se mi nechce to odmávnout s tím, že jsou všichni zblbnutí.
Zatím takhle :) |