Poslouchám:TRIANA - Triana (El Patio) (1975)
Symphonic Prog • Spain
Proggarchives:
Triana
Založena v roce 1974 v Andalusii ve Španělsku - Rozpuštěna v roce 1983 - Reformována v letech 1994 až 2002 a znovu od roku 2007
TRIANA je nejlegendárnější progresivní rocková skupina ve Španělsku. Jejich ohromující debutové album bylo zásadním spojením flamenka a progrocku a vydláždilo cestu flamenkem inspirovanému progrocku ve Španělsku, jehož vrcholem byly kapely jako AZAHAR, CAI, ALAMEDA, QUALDAQUIVIR, MEZQUITA a MEDINA AZAHARA. Příběh TRIANY začal v Seville, tepajícím srdci flamenka. Jesus de la Rosa (klávesy/zpěv) byl na místní hudební scéně známým hudebníkem a se skupinou "Los Bravos" a jejich singlem "Black Is Black" měl dokonce mezinárodní úspěch. Chtěl však založit vlastní kapelu, která by dělala progresivní rock, a tak přibral Eduarda Rodriqueze Rodwaye (zpěv/kytara) a Juana Josého Palaciose "Tele" (bicí/perkuse). Trio si dalo název TRIANA podle nejtradičnější části města a přestěhovalo se do Madridu. S jistou pomocí jim bylo umožněno nahrávat svou hudbu ve studiu s vysoce moderním vybavením.
TRIANA je nejlegendárnější a nejzásadnější progresivní rocková skupina ve Španělsku. Jejich ohromující debutové album "El Patio" (1975) bylo zásadním spojením flamenka a progresivního rocku a vydláždilo cestu k progresivnímu rocku inspirovanému flamenkem ve Španělsku, jehož vrcholem byly kapely jako AZAHAR, CAI, ALAMEDA, QUALDAQUIVIR, MEZQUITA a MEDINA AZAHARA. Otvírákem na "El Patio" je "Abre La Puerta" (téměř 10 minut), začíná sborem-Mellotronem, klavírem a flamenkovou kytarou (tremolo-technika). Poté se typická citlivá a zručná plná flamenková kytara mísí s klavírem a jemnými syntezátorovými akordy. Plynulá a hutná rytmická sekce přenáší hudbu do mohutného zrychlení s typickým flamenkovým vokálem, expresivním a trochu kvílivým. Zbytek této skladby obsahuje spoustu proměnlivých nálad, které se pohybují od mírných s flamenkovou kytarou a sborem-Mellotronem až po hybné s mohutnými bicími a vyjící elektrickou kytarou, velmi dojemné.
Většina z dalších šesti skladeb se nese v duchu "Abre La Puerta": krásné měnící se klima s typickými flamenkovými prvky, jako jsou palmas (tleskání rukama), rasgueado (rychlé údery dolů po všech strunách) a picados (rychlé běhy po kytaře dvěma prsty), spolu s vkusnými klávesami (varhany, syntezátory, mellotron a klavír) a jemnou hrou na elektrickou kytaru. Závěrečné dvě skladby jsou skvostné kompozice: krásná souhra flamenca - a elektrické kytary a bombastické finále s rasgueadem, varhanami a elektrickou kytarou v "En El Lago" a mohutné bicí a vyjící a kousavá elektrická kytara v "Recuerdos De Una Noche". Pokud máte chuť na typickou flamenkovou náladu nebo chcete objevit toto dokonalé spojení folku a sympha, zkuste toto album. Pro mě je to jedno z mála CD, které může konkurovat sedmdesátkovému prog rocku od YES, ELP, KING CRIMSON a GENESIS! |