Hlasových ekvilibristů v Itáliio bylo na scéně iks. Spíše si jich užívám, když svým vokálním nadupaným nástrojem slouží celku, než když předvádějí svaly na hlasivkách.
Vynikajícím příkladem toho byl Demetrio Stratos. Člověk-fenomén. Hudebním souborům, kterým propůjčil svůj hlas (především AREA, jedna z nejpozoruhodnějších italských kapel vůbec), náramně prospěl. Jako bych seděl na sudu střelného prachu těsně před výbuchem. Vydal také nahrávky svých vokálních cvičení. Poslouchat se to nedalo, ale jako ukázka dosažení akusticky nemožného to posloužilo dokonale.
Z Wikiny:
Fonetické výzkumné studie
Stratosovým posláním bylo osvobodit hlasový projev od otroctví jazyka a hezkých melodií. Na základě pozorování své dcery Anastázie dospěl k závěru, že lidé mají obrovský vyjadřovací potenciál, který se během verbálního vývoje postupně omezuje jen na několik společensky vhodných funkcí, jako je jazyk a harmonický zpěv. Zkoumání hlasového potenciálu považoval za nástroj psychologického a politického osvobození[50], doslova chtěl, aby jednotlivci a sociální skupiny našli svůj vlastní hlas[22].
Má-li existovat nová vokalita, musí ji žít všichni, a ne jednotlivci: pokus osvobodit se od stavu posluchače a diváka, na který nás kultura a politika přivykly. Tuto práci nelze předpokládat jako pasivní naslouchání, ale jako "hru, v níž jde o život".
- Demetrio Stratos z knihy Metrodora (v italštině)[51].
Kromě oficiální diskografie Area, pro kterou je Stratos připomínán, je důležité připomenout jeho sólovou tvorbu, masivní soubor produkcí plných experimentů a vokálního výzkumu. Jeho studium hlasu používaného jako hudební nástroj ho přivedlo až na hranice lidských možností. Stratos dokázal dosáhnout 7 000 Hz, když tenor běžně dosahuje 523 Hz a ženský soprán 1 046 Hz (C6). Dokázal dlouho držet tóny, vibračně je modulovat a s precizní přesností přeskakovat a potápět se z nízkých tónů do vysokých a zpět. Pomocí různých overtonových zpěvů a dalších rozšířených technik dokázal provádět diplophony, triplophony a také quadrophony, tedy schopnost produkovat dva, tři a dokonce čtyři zvuky současně (multiphonic) s využitím pouze lidského hlasu jako hudebního nástroje[52]. ve spolupráci s CNR v Padově vydal mnoho studií z oblasti etnomuzikologie, vokálních extenzí a asijského hudebního zpěvu[1][3].
Když se podívám na to, co jsem zjistil při emisi, hlasové záhyby nevibrovaly. Frekvence (pro lidský hlas) byla velmi vysoká (hlasivkovým záhybům se nedaří překročit frekvence 1 000-1 200 Hz). Přesto Demetrio získal ne jedno, ale dvě neharmonická sykavky, jednu, která klesala od 6 000 Hz, a druhou, která stoupala od 3 000 Hz. Proto se nedalo předpokládat, že by jedno syčení bylo další harmonickou druhého. Pozoroval jsem také vydávání tří sykavek současně.
- Profesor Franco Ferrero (v italštině)[30].
Úžasný Stratosův výzkum přináší mnoho podnětů z dosud neprobádaných oblastí bádání, které je třeba ještě prozkoumat, jako je například zvláště podnětná a novátorská převaha významu nad míněným a rituální hodnota hlasu[30]. jeho výzkumy v oblasti fonetiky (artikulační fonetika, akustická fonetika a auditivní fonetika) a experimentální poezie[11] vedly k tomu, že svůj hlas zbavil všech naturalistických zábran a obnovil jeho hloubku a rozměr. Výsledek toho lze slyšet ve dvou nahrávkách jeho skladeb Metrodora a Cantare la Voce, kde to, co zní jako nástroj, je ve skutečnosti jeho hlas[13][14].
(lidský) hlas je v dnešní hudbě přenosovým kanálem, který nic nepřenáší. Západní hlasová hypertrofie učinila moderního zpěváka téměř necitlivým vůči různým aspektům vokality a izolovala ho v šermu určených jazykových struktur
- Demetrio Stratos z filmu Metrodora (v italštině)[30].
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) |