Historky z natáčení Tales From Topographic Oceans (1973), mého velice oblíbeného alba:
Behem rozhodování o místě nahrávání se skupina rozdělila: Anderson a Wakeman chtěli odjet na venkov, zatímco Squire a Howe dávali přednost pobytu v Londýně, přičemž rozhodující hlas měl White, kterému to bylo jedno. Anderson chtěl nahrávat v noci pod stanem v lese s elektrickými generátory zakopanými do země, aby je nebylo slyšet, ale „když jsem to navrhl, všichni řekli: ‚Jone, vzpamatuj se!‘“. K Yes se připojil Offord, inženýr a producent, který s kapelou spolupracoval od roku 1970 a míchal zvuk na turné. Naléhal na jejich manažera Briana Lanea, aby nahrávali na venkově, protože si myslel, že „nějaké květiny a stromy“ zmírní napětí, které album ve skupině vyvolávalo. Yes se přiklonili k tomu, aby zůstali v Londýně, ale chtěli se vyhnout známému prostředí Advision Studios ve Fitzrovii, a tak se rozhodli nahrávat v Morgan Studios ve Willesdenu, protože se v něm nacházel 3M M79, první britský 24stopý magnetofon, který představoval větší možnosti ve studiu (přístroj se často porouchával a vyžadoval přestávky kvůli opravám). Squire pracoval ve studiu až šestnáct hodin denně sedm dní v týdnu.
V červenci 1973 se Yes na deset týdnů usadili ve studiu 3 v Morgan Studios. Lane a Anderson studio vyzdobili tak, aby připomínalo farmu. Squire se domníval, že Lane si z Andersona vystřelil, protože jeho vlastní nápad se stanem byl zamítnut. Anderson přinesl květiny, květináče se zelení a vystřižené krávy a ovce. Kolem Wakemanových kláves byly umístěny bílé ploty a zesilovače stály na hromadách sena. Když se Black Sabbath tou dobou přestěhovali do studia 4, aby nahráli album Sabbath Bloody Sabbath, navštívil je zpěvák Ozzy Osbourne. Vzpomíná si na model krávy s elektronickými vemeny a malou stodolu v rohu, „jako dětskou hračku“. Offord vzpomínal na krávy pokryté graffiti a rostliny, které v polovině nahrávání umíraly: „To tak nějak vystihuje celé to album.“ Jednou během nahrávání chtěl Anderson napodobit zvuk, který slyšel při zpěvu v koupelně, a požádal osvětlovače Michaela Taita, aby mu postavil třístrannou kachlovou kabinu, ve které by mohl zpívat. Přestože mu Tait vysvětloval, že tento nápad nebude fungovat, postavil ji z překližky a zevnitř přilepil dlaždice. Zvukař Nigel Luby vzpomínal, že dlaždice z budky během záběrů padaly. Wakeman se v průběhu nahrávání od kapely distancoval a většinu času trávil pitím a hraním šipek ve studiovém baru. Ozzy Osbourne se s ním spřátelil a vzpomněl si, že Wakeman se „k smrti nudil“, a pozval ho, aby hrál na syntezátor v písni „Sabbra Cadabra“. Wakeman za svůj příspěvek nechtěl přijmout peníze, a tak mu kapela zaplatila pivem. |